Andreas Staier

17,19, 20, 21 sierpnia

Publikacja: 06.08.2009 15:46

Andreas Staier

Foto: NIFC

Jeden z najwybitniejszych mistrzów klawesynu i historycznego fortepianu, wielka indywidualność i autorytet w świecie muzyki dawnej. Słuchać go będziemy aż przez cztery wieczory.

– Nie mogę robić wszystkiego, ale jestem w stanie zajmować się wieloma rzeczami. Każda z nich ukazuje inne oblicze mej osobowości – powiedział Andreas Staier w jednym z wywiadów. Stwierdzenie to znajdzie potwierdzenie na festiwalu.

Urodził się w 1955 r. w Göttingen, studia rozpoczął w Hanowerze w klasie fortepianu i klawesynu, bo nie był jeszcze zdecydowany, jaką obrać specjalizację. O tym, że zwrócił się ku muzyce dawnej, zadecydowała fascynacja Bachem. Jako student sięgał do jego utworów, głównie jednak w transkrypcjach fortepianowych. Czuł, że w ten sposób nie potrafi w pełni ukazać ich blasku, dlatego zainteresował się instrumentami barokowymi.

– Zakochałem się w brzmieniu klawesynu – wspominał kiedyś. – W ten sposób stałem się entuzjastą repertuaru na ten instrument. Zagłębiałem się w przeszłość coraz bardziej i dotarłem też do angielskich kompozytorów pisujących dla muzyków grających na wirginale. Ta odmiana klawesynu, popularna w Anglii na przełomie XVI i XVII w., stała się jego kolejną specjalnością.

Dalszą naukę podjął w Amsterdamie, był uczniem mistrzów specjalizujących się w stylowym wykonawstwie muzyki dawnej: Gustava Leonhardta, Nicolausa Harnoncourta czy Tona Koopmana. Dziś sam jest cenionym pedagogiem. – W nauczaniu nie można odnieść sukcesu, jeśli studentom nie pozwoli się na niezależność – to jego dewiza.

Działalność estradową rozpoczął w 1983 r. jako klawesynista barokowego zespołu Musica Antiqua Köln. Po trzech latach zdecydował się na solową karierę. Występuje z recitalami jako klawesynista i pianista używający instrumentów z różnych okresów. Grywa z Concerto Köln, Freiburger Barockorchester, Akademie für Alte Musik czy Orchestre des Champs Elysées.

Jest wybitnym znawcą repertuaru barokowego, klasycznego i romantycznego. W krąg zainteresowań włączył bowiem także kompozytorów, takich jak Schumann lub Mendelssohn, których do niedawna grywano wyłącznie na XX-wiecznych fortepianach. W 2001 r. dokonał prawykonania „Contra-Sonaty”, utworu na fortepian historyczny współczesnego kompozytora francuskiego Brice’a Pauseta.

Dużo nagrywa, od kilku lat związany jest z firmą Harmonia Mundi, która wydała m.in. jego interpretacje wczesnych dzieł Bacha, sonat na skrzypce i fortepian Beethovena (nagranych wspólnie z Danielem Sepec’em), koncertów Haydna i Mozarta, solowych utworów Schumanna oraz koncertu fortepianowego tego niemieckiego romantyka.

W katalogu Teldecu znajdziemy natomiast m.in. sonaty Scarlattiego, muzykę hiszpańską czy pieśni Schuberta, w których Andreas Staier partneruje tenorowi Christophowi Prégardienowi. Z tym śpiewakiem tworzą duet niemal idealny, o czym będziemy mogli się przekonać podczas dwóch wieczorów. W programie pierwszego recitalu obok liryków Schuberta, Burgmüllera i Schumanna znajdzie się wybór pieśni Chopina. Drugi poświęcony jest znakomitemu cyklowi Schuberta „Podróż zimowa”.

Sam Andreas Staier wystąpi ponadto dwukrotnie. Z zespołem Concerto Köln zagra III koncert Johna Fielda, a 20 sierpnia da solowy recital. W zestawie kompozytorów warto przede wszystkim zwrócić uwagę na Muzio Clementiego. Ten Włoch żyjący w Londynie na przełomie XVIII i XIX w. był znakomitym pedagogiem (do jego uczniów zaliczał się też Field), wybitnym pianistą i kompozytorem. Pozostawił ponad 100 sonat i drugie tyle innych utworów fortepianowych. Po śmierci Clementi traktowany był jako przedstawiciel klasycyzmu, dziś dostrzegamy w nim wielkiego prekursora romantyzmu.

—Jacek Marczyński

Jeden z najwybitniejszych mistrzów klawesynu i historycznego fortepianu, wielka indywidualność i autorytet w świecie muzyki dawnej. Słuchać go będziemy aż przez cztery wieczory.

– Nie mogę robić wszystkiego, ale jestem w stanie zajmować się wieloma rzeczami. Każda z nich ukazuje inne oblicze mej osobowości – powiedział Andreas Staier w jednym z wywiadów. Stwierdzenie to znajdzie potwierdzenie na festiwalu.

Pozostało 89% artykułu
Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Kultura
Laury dla laureatek Nobla
Kultura
Nie żyje Stanisław Tym, świat bez niego będzie smutniejszy
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Kultura
Żegnają Stanisława Tyma. "Najlepszy prezes naszego klubu"