Miłość czy wolność

Patrice Chereau, twórca "Zagubionych w miłości", opowiada Barbarze Hollender, jak trudno kochać. Film od piątku w kinach

Publikacja: 01.07.2010 20:03

Charlotte Gainsbourg jako Sonia; "Zagubieni w miłości"; w filmie Larsa von Triera "Nimfomanka" zagra

Charlotte Gainsbourg jako Sonia; "Zagubieni w miłości"; w filmie Larsa von Triera "Nimfomanka" zagra główną bohaterkę

Foto: against gravity

[b]Uczucie, które nie daje szczęścia - [link=http://www.rp.pl/artykul/9131,502298_Uczucie__ktore_nie_daje_szczescia_.html]recenzja filmu[/link][/b]

[b]Czy wielka miłość musi być nieszczęśliwa? [/b]

[b]Patrice Chereau:[/b] Pewnie nie, ale często jest. Miłość potrafi doprowadzić ludzi na skraj rozpaczy. Może nawet na to przyzwalamy. Jesteśmy przekonani, że happy endy są tylko w bajkach, a nasza tradycja literacka przekonuje, że im bardziej kochamy, tym bardziej cierpimy. Podświadomie chcemy czuć się ofiarami wielkich uczuć. Zdarza się, oczywiście, miłość spokojna. Ale wtedy zaczynamy mieć wrażenie, że nasze uczucie nie jest już tak interesujące, że kapcanieje albo wręcz wygasa.

[wyimek] [link=http://www.rp.pl/galeria/9131,4,502299.html]Zobacz fotosy z filmu[/link][/wyimek]

[b]Agnieszka Holland powiedziała kiedyś, że dzisiaj najtrudniejsze są role rodzinne. Pan chyba by się z tym zgodził... W kilku pana filmach, takich choćby jak: "Ci, którzy mnie kochają, wsiądą do pociągu", "Jego brat" czy "Gabrielle", rodzina jest źródłem cierpienia. [/b]

Jestem przekonany, że rodzina jest najpiękniejszą rzeczą, jaka może się przytrafić człowiekowi, i jednocześnie najtrudniejszą, najbardziej niszczącą. Czasem musimy ją zostawić, żeby żyć i być sobą, czasem za nią potwornie tęsknimy. O tym robię filmy.

[b]Nowy obraz "Zagubieni w miłości" znów opowiada o bardzo trudnych związkach. W tej historii nie ma szczęścia. Ludzie, którzy kochają, zadręczają siebie i obiekty swego uczucia. [/b]

Bo w dzisiejszym świecie trzeba nauczyć się akceptować autonomię i wolność drugiej osoby. Zrozumieć, że nie staje się twoją własnością tylko dlatego, że ją kochasz. Nie wolno się denerwować nawet wówczas, gdy ukochana osoba znika z naszego życia na jakiś czas. Nie trzeba stale się dopytywać, czy tęskni, i żądać nieustannego potwierdzania uczucia. Lepiej zaufać, przestać się bać. Nad miłością trzeba pracować. Daniel, bohater "Zagubionych w miłości", tego nie rozumie. Ale przecież kochając, oddajemy komuś swoją wolność. A przynajmniej jej część. Znam ludzi, którzy nie chcą zrezygnować nawet z ułamka własnej niezależności. Czy to znaczy, że nie są zdolni do miłości? Dlaczego zawsze chcemy drugą osobę podporządkować własnym wyobrażeniom o szczęściu? Dlaczego mielibyśmy nie liczyć się z jej zdaniem, z jej potrzebami emocjonalnymi? Charlotte z "Zagubionych..." chce czuć się wolna. Kocha swoją pracę i nie zamierza z niej zrezygnować. A Daniel, gdy ukochana wyjeżdża, podejrzewa, że ona kogoś ma. Miłość nie zawsze musi nakładać więzy. W końcówce mojej "Intymności" mężczyzna prosi: "Zostań ze mną", a kobieta odpowiada: "Nie".

[b]W "Zagubionych w miłości" przyzwala pan nawet na zdradę. [/b]

Rzecz nie w tym, czy na nią przyzwalam czy nie. Ona po prostu się zdarza. I to często. Ale miłość fizyczna nie jest w moim filmie najważniejsza. Najboleśniejsza jest sytuacja, gdy mężczyzna szuka kontaktu, a dziewczyna go unika. Mam nadzieję, że widz będzie próbował odpowiedzieć na pytanie dlaczego.

[b]Odnoszę wrażenie, że od słów woli pan prawdę gestów, zachowań. Bardzo ważne są dla pana ciała aktorów. Potrafi pan szokować, pokazując je z bliska. Czasem piękne, czasem niemal odrażająco brzydkie. [/b]

Podziwiam ludzkie ciało. Ubrane czy nie – jest ogromnie interesujące. Podobnie zresztą jak twarz człowieka. Ale nie mam obsesji na punkcie seksu. W "Zagubionych w miłości" nie chciałem powtarzać "Intymności". Dlatego tylko raz pokazałem, jak Daniel i Charlotte się kochają.

[b]Ciekawa jestem, czy pana filmy powstają według ścisłego scenariusza czy daje pan aktorom swobodę? [/b]

Nie należę do reżyserów, którzy mówią wykonawcom: "Radźcie sobie sami". Wolę, jak oni wiernie grają to, co zostało zapisane w scenariuszu. Jeśli to robią, czasem pozwalam im improwizować. W filmie wszystko musi być przygotowane. Scenografia, kostiumy, harmonogram zdjęć, każde ujęcie. Ale, paradoksalnie, właśnie ta pedanteria pozwala potem pofrunąć. Brak wolności staje się wolnością. Mając świadomość, że nic się nie zawali, można zaszaleć.

[b]Reżyseruje pan w kinie, teatrze, operze. Gdzie czuje się pan najlepiej? [/b]

Teoretycznie to są różne media posługujące się innymi środkami przekazu. Nigdy w teatrze nie mógłbym zrobić tego, co udało się w "Intymności" czy w "Zagubionych w miłości". Ale teatr, z którym związany jestem ponad 40 lat, też mnie fascynuje. Jest najbardziej bezpośrednim, prostym kontaktem z widzem. Ale tak naprawdę praca w kinie i teatrze jest opowiada - niem historii, w czym wykorzystuje się aktorów, ich twarze, ciała, dusze. Choć przyznaję, że kino jest bardziej moje. Na scenie wykorzystuję cudze teksty, w filmach opowiadam własne historie. W swoich pierwszych filmach bardzo starałem się zachowywać wszystkie zasady filmowania, których uczy się na wydziałach reżyserii: pilnowałem budowy kadru, reguł montażu. Dzisiaj mnie to nie stresuje. Czasem operator pyta: "Z czyjego punktu widzenia kręcimy tę scenę?". Odpowiadam egoistycznie: "Z mojego".

[i] rozmawiała Barbara Hollender [/i]

[ramka][b]Sylwetka

Patrice Chereau

reżyser filmowy i teatralny, aktor, scenarzysta [/b]

Urodził się 2 listopada 1944 r. w Lezigne. Znakomity francuski twórca teatralny. Jego najważniejsze filmy to: "Królowa Margot", "Ci, którzy mnie kochają, wsiądą do pociągu", "Jego brat", nagrodzona berlińskim Złotym Niedźwiedziem "Intymność" i "Gabrielle". [/ramka]

[b]Uczucie, które nie daje szczęścia - [link=http://www.rp.pl/artykul/9131,502298_Uczucie__ktore_nie_daje_szczescia_.html]recenzja filmu[/link][/b]

[b]Czy wielka miłość musi być nieszczęśliwa? [/b]

Pozostało 96% artykułu
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Muzeum otwarte - muzeum zamknięte, czyli trudne życie MSN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Program kulturalny polskiej prezydencji w Radzie UE 2025
Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Laury dla laureatek Nobla