Reklama

Nowosielski w Desie Unicum

60 prac Jerzego Nowosielskiego, inspirowanych sztuką sakralną, do 2 października można oglądać w Salonie Wystawowym Marchand. Część wystawionych prac to rysunki niezrealizowanych wizji i projektów artysty

Aktualizacja: 24.09.2010 18:44 Publikacja: 21.09.2010 20:44

www.desa.pl

www.desa.pl

Foto: materiały prasowe

[b] [link=http://www.rzeczpospolita.pl/pliki/kultura/sakralia/sakralia2.swf]Zobacz wirtualny spacer po wystawie (na całym ekranie)[/link]

[i]Fot. Waldemar Kompała[/i]

Sterowanie panoramą:

klawisz Shift - zbliżanie, klawisz Ctrl - oddalanie, klawisz myszy - przesuwanie i obracanie; żeby przejść do następnego pomieszczenia trzeba kliknąć dwa razy w przejście i chwilę poczekać

[link=http://www.rp.pl/temat/367044.html]Zobacz inne wirtualne spacery[/link] [/b]

Reklama
Reklama

Prace prezentowane na wystawie „Cerkiewki” są odzwierciedleniem dążenia artysty do budowania przestrzeni sakralnej, która towarzyszyła mu przez całe życie. Duchowość Nowosielskiego rozwijała się bowiem pod wpływem prawosławia, w którego tradycji dorastał w krakowskim domu. Wizyty z ojcem w cerkwi na Wiślnej czy wspólne wyprawy na Wołyń sprawiły, że sztuka ikony i obrządek wschodni były mu bardzo bliskie.

W latach 40-tych wstąpił nawet na kilka miesięcy do wspólnoty mnichów z Ławry Poczajowskiej, co umożliwiło mu zetknięcie się z ikonami i ikonopisaniem, które też praktykował. Ogromny wpływ na jego twórczość, co sam podkreślał, miała również wizyta w Muzeum Ukraińskim we Lwowie posiadającym bogatą kolekcję ikon.

Pod wpływem tych doświadczeń, od wczesnych lat 50-tych powstawały rysunki, w których rozwija się i dojrzewa wizja nowoczesnej świątyni – jest to koncepcja całościowa obejmująca zarówno projekt architektoniczny, jaki i dekoracje wnętrza: od polichromii i witraży aż po ikony i ikonostasy. Na wystawie w Marchandzie można odnaleźć, między innymi, projekty witraży i polichromii z kościoła na warszawskich Jelonkach czy z Wesołej.

Z czasem realizacje Nowosielskiego przyniosły mu sławę, pojawili się inwestorzy gotowi go wesprzeć, ale mimo to wiele projektów nie doszło do skutku, ślad po nich pozostał jedynie na papierze. Wiele z tych niezrealizowanych wizji można zobaczyć właśnie na wystawie „Cerkiewki”. Są to, między innymi: projekty ikonostasu do adaptowanego na cerkiew gotyckiego kościółka w Asunach – w nietypowej zielono pomarańczowej gamie barwnej, czy niezwykle ciekawy projekt polichromii do cerkwi w Hajnówce z 1970 r. Jednym z największych marzeń artysty było zaprojektowanie i wykonanie od początku do końca obiektu sakralnego. Ziściło się ono dopiero w 1992 r. kiedy to zaproponowano mu projekt cerkwi grekokatolickiej w Białym Borze. Tak powstała świątynia uważana za jedną z najciekawszych budowli sakralnych ostatnich dziesięcioleci w Polsce.

- W odbiorze sztuki Nowosielskiego obserwujemy swoisty dysonans. Z jednej strony artysta jest zaliczany do największych polskich twórców współczesnych, a jego płótna należą do najdroższych na rynku dzieł sztuki, z drugiej losy nielicznych projektów sakralnych, które udało mu się zrealizować, są dramatycznie smutne. Często zniszczone, zamalowane, zniekształcone przy konserwacji – jakby to co w nich najcenniejsze: prostota, ascetyczna surowość, okazywało się zbyt trudne do zaakceptowania. Tym cenniejsze wydaje się więc to co pozostało – projekty ukazujące wizję artysty w jej pierwotnej niezmienionej formie, które prezentujemy na naszej wystawie – mówi Małgorzata Lemanek, kierownik galerii.

Wszystkie wystawiane prace można zobaczyć na stronie [link=http://www.desa.pl/pl/wystawy/14988_.html]www.desa.pl[/link].

Reklama
Reklama

[i] Wystawę można oglądać do 2 października 2010 r. w Salonie Wystawowym Marchand przy pl. Konstytucji 2 w Warszawie; w godzinach: poniedziałek – piątek 11-19, sobota 11-16. [/i]

[i]Fot. Waldemar Kompała[/i]

Reklama
Reklama

[b] [link=http://www.rzeczpospolita.pl/pliki/kultura/sakralia/sakralia2.swf]Zobacz wirtualny spacer po wystawie (na całym ekranie)[/link]

[i]Fot. Waldemar Kompała[/i]

Pozostało jeszcze 95% artykułu
Reklama
Kultura
1 procent od smartfona dla twórców, wykonawców i producentów
Patronat Rzeczpospolitej
„Biały Kruk” – trwa nabór do konkursu dla dziennikarzy mediów lokalnych
Kultura
Unikatowa kolekcja oraz sposoby jej widzenia
Patronat Rzeczpospolitej
Trwa nabór do konkursu Dobry Wzór 2025
Kultura
Żywioły Billa Violi na niezwykłej wystawie w Toruniu
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama