Reklama

Lista skarbów

Piotr Żuchowski, wiceminister kultury o zagrożeniach dla ochrony dziedzictwa.

Publikacja: 20.08.2015 21:00

"Sąd Ostateczny” Hansa Memlinga, olej na desce, powstawał między rokiem 1467 a 1471. ?Dziś znajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego w Gdańsku. Fot. Krzysztof Sadowski

Foto: Muzeum Narodowe w Gdańsku

"Rzeczpospolita": Po co powstała Lista Skarbów Dziedzictwa?

Piotr Żuchowski, wiceminister kultury:
Jako generalny konserwator zabytków od lat dostrzegałem potrzebę wyodrębnienia wąskiej grupy najcenniejszych dzieł, zabytków ruchomych o szczególnym znaczeniu dla dziedzictwa kulturowego. Chodziło mi o to, by stworzyć im adekwatne warunki bezpieczeństwa zarówno podczas eksponowania, jak i przemieszczania. Ponadto zastosować w stosunku do nich podwyższone standardy opieki konserwatorskiej i zapewnić na to wszystko stosowne środki z budżetu państwa. Aby to przeprowadzić, konieczna była nowelizacja prawa.

Dotychczas nie stworzono takiej listy?


Formą ochrony zabytków te wszystkie ważne obiekty oczywiście są objęte, ponieważ są wpisane albo do rejestru zabytków ruchomych, albo do inwentarzy muzealnych, ale mówimy o formie ochrony dotychczas nieznanej w polskim prawodawstwie, wyodrębniającej najcenniejsze z najcenniejszych obiektów. Zasadnicza różnica polegałaby też na tym, że o ile rejestry zabytków ruchomych, nieruchomych i archeologicznych prowadzą wojewódzcy konserwatorzy zabytków, o tyle Listę Skarbów Dziedzictwa prowadziłby minister kultury i dziedzictwa narodowego.

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Patronat Rzeczpospolitej
Jubileuszowa gala wręczenia nagród Koryfeusz Muzyki Polskiej 2025
Materiał Promocyjny
W poszukiwaniu nowego pokolenia prezesów: dlaczego warto dbać o MŚP
Kultura
Wizerunek to potęga: pantofelki kochanki Edwarda VIII na Zamku Królewskim
Kultura
Czytanie ma tylko dobre strony
Kultura
Popkulturowa kariera „Stańczyka", czyli od muralu w Paryżu do okładki płyty Lady Gaga
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Kultura
Polski projekt z nagrodą DesignEuropa Awards 2025
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama