Desa Design Days otwarte dla wszystkich

Na wystawie „Design. Walka o piękno” w warszawskiej siedzibie Desa Unicum można zobaczyć 150 obiektów wybitnych XX-wiecznych polskich projektantów, którzy rzemiosło zamienili w sztukę.

Publikacja: 23.02.2024 20:54

Neony „SAM” i „Dama” z lat 70.

Neony „SAM” i „Dama” z lat 70.

Foto: Monika Kuc

W sobotę 24 lutego towarzyszy jej kuratorskie oprowadzanie (o godz. 12, wstęp wolny) oraz tematyczne spotkania podczas pierwszej w tym roku edycji Desa Design Days.

Większość wystawionych przedmiotów pochodzi z lat 1950 – 1970, jak również z okresu międzywojennego. Zobaczyć można lubiane przez kolekcjonerów figurki porcelanowe z zakładów porcelany w Ćmielowie, Wałbrzychu, Chodzieży, Katowicach-Bogucicach oraz z zakładu fajansu we Włocławku. Naczynia i meble m.in. z ze Spółdzielni Artystów Plastyków ŁAD, tkaniny z „Cepelii”.

Czytaj więcej

Wystawa „Nowa ekspresja” w Toruniu

A także historyczne już neony, jak np. „SAM” z lat 70. , pochodzący z jednego z popularnych od lat 60. Supersamów, czyli sklepów „Społem” Powszechnej Spółdzielni Spożywców w Szczecinie. To właściwie część napisu, który w całości brzmiał „SAM Spożywczy”

– Choć historycznie neony stanowiły raczej elementy identyfikacji zewnętrznej, w ostatnich latach obserwujemy wzrost zainteresowania nimi w kontekście dekoracji wnętrz, zwłaszcza tych o industrialnym charakterze. Współcześni architekci chętnie umieszczają neony w swoich projektach, jednak oryginalne reklamy świetlne z poprzednich dekad to duża rzadkość na rynku. W Desa Unicum już po raz kolejny prezentujemy neony z historią, które swego czasu rozświetlały ulice polskich miast. Oprócz neonu „SAM” na wystawie znajdzie się także świetlny napis „DAMA/ADAM” z lat 70. – mówi kuratorka Weronika Roś.

Porcelanowe serwisy „Płaski”, „Kaprys” i „Kula”

Uwagę przyciągają także porcelanowe serwisy Bogdana Wendorfa z lat 30. XX wieku, produkowane w Ćmielowie. Ikoniczne przykłady polskiego art déco o geometrycznych formach: „Płaski”, „Kaprys” i „Kula” .

Nazwa serwisu „Płaski” pochodzi od spłaszczonej owalnej formy dzbanka, mlecznika i cukiernicy. Miał wiele wariantów kolorystycznych. Za najbardziej nowoczesne uważa się te operujące szerokimi polami jednolitego intensywnego koloru (czerwieni, czerni, żółci, zieleni). „Płaski” kojarzył się z luksusem, często wyposażano nim wnętrza siedzib elit ówczesnej Rzeczpospolitej.

Kanciasty „Kaprys” opierał się na różnych geometrycznych figurach: rombu i trapezu. Powstawały przede wszystkim w białej porcelanie, ale bywał i barwiony.

Serwis do kawy „Kula”  proj. Bogdan Wendorf, lata 20.-30. XX wieku

Serwis do kawy „Kula” proj. Bogdan Wendorf, lata 20.-30. XX wieku

Monika Kuc

Serwis do kawy „Kula” zgodnie z nazwą wyróżnia się kulistymi korpusami, Był różnie zdobiony. W Desa Unicum prezentowany jest wariant z białej porcelany zdobiony drobnymi kolorowymi kwiatami.

W hołdzie dla Wandy Telakowskiej

Główną bohaterką weekendowych tegorocznych Desa Design Days jest Wanda Telakowska artystka sztuk plastycznych i wieloletnia dyrektor ds. artystycznych w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego. W IWP nadzorowała prace projektowe, badawcze, przygotowywała twórczo nowych projektantów i dyktowała kanon piękna w powojennej Polsce. Wszystkie projekty przedmiotów użytkowych przed produkcją musiały być skontrolowane i zaakceptowane przez IWP. Wyboru dokonywała specjalna komisja, która decydowała o tym, co trafi później do polskich domów

– Wanda Telakowska jest niekwestionowaną ikoną polskiego designu. Gdyby nie ona, nie mielibyśmy m.in. przepięknych figurek „Siłacz”, „Dziki kot” czy „Krówka”. W czasie jej pracy w IWP powstało ponad sto trzydzieści wzorów, które produkowane były w fabrykach porcelany w Ćmielowie, Wałbrzychu, Chodzieży, Jaworzynie Śląskiej, Bogucicach czy w zakładach porcelitu w Tułowicach. Kontynuując działalność Spółdzielni „Ład”, IWP reprezentował kanon porządku oraz estetyki pod hasłem ciągłej „walki o piękno”, czyli dążenia do estetyzacji przestrzeni i życia codziennego – mówi Weronika Roś, ekspertka Desa Unicum.

Podczas sobotnich spotkań o działalności Ład-u opowie Anna Maga, historyczka sztuki, kustoszka Zbiorów Wzornictwa Muzeum Narodowego w Warszawie (podczas oprowadzania po wystawie o godz. 14)

Czytaj więcej

„Frida Kahlo. Życie ikony”. Sztuka czy wirtualne show?

W programie jest też rozmowa z Katarzyną Jasiołek, autorką książki „Tkanina. Sztuka i rzemiosło”(godz.13) oraz wykład ekspertki Julii Majewskiej „W pracowni maga świateł –tajniki powstawania neonów doby PRL-u” (godz.15)

Desa Design Days i przedaukcyjna wystawa „Design. Walka o piękno” (kuratorzy: Weronika Roś, Mariusz Pendraszewski i Magdalena Krajenta ) odbywają się w DESA Unicum w Warszawie przy ul. Pięknej 1A. Aukcja 29 lutego o godz. 19.

W sobotę 24 lutego towarzyszy jej kuratorskie oprowadzanie (o godz. 12, wstęp wolny) oraz tematyczne spotkania podczas pierwszej w tym roku edycji Desa Design Days.

Większość wystawionych przedmiotów pochodzi z lat 1950 – 1970, jak również z okresu międzywojennego. Zobaczyć można lubiane przez kolekcjonerów figurki porcelanowe z zakładów porcelany w Ćmielowie, Wałbrzychu, Chodzieży, Katowicach-Bogucicach oraz z zakładu fajansu we Włocławku. Naczynia i meble m.in. z ze Spółdzielni Artystów Plastyków ŁAD, tkaniny z „Cepelii”.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Kultura
Jacek Cieślak: Olimpijski Paryż znowu stolicą świata. Artystyczny kankan o wielu znaczeniach
Kultura
Sztuka i sport w paryskich galeriach: od starożytności do Jeffa Koonsa
Kultura
Osiemnastka Dwóch Brzegów. "To dla nas pretekst do zabawy skojarzeniami"
Kultura
Wystawa w Berlinie. Naga prawda o skrywanej tożsamości Andy’ego Warhola
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Kultura
Słynny Festiwal BBC Proms w Londynie i w radiowej Dwójce