Tytuł ekspozycji w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie – Granice sztuki. 30 lat Paszportów „Polityki” – wyjaśnia wszystko. Miejsce dla tej jubileuszowej prezentacji wybrano zaś nieprzypadkowo. W 1992 roku w tej właśnie galerii urządzono zbiorową wystawę „Perseweracja mistyczna i róża”, zwiastującą nowe w sztuce po transformacji ustrojowej. Rok później przyznano po raz pierwszy Paszporty „Polityki” dla twórców różnych dziedzin.
Kategoria „plastyka” od 2004 roku zmieniła nazwę na „sztuki wizualne”, by dostrzec nowe media stosowane przez współczesnych twórców – sztukę w przestrzeni publicznej, wideo, instalacje. Nagroda miała zwracać uwagę na artystów „klasy międzynarodowej”, jednak jeszcze niebędących uznanymi mistrzami.
Na tej wystawie można przekonać się, że niejeden raz wręczenie Paszportu wyprzedzało sukcesy artystów. Laureatka z 1996 roku Zofia Kulik rok później prezentowana była w pawilonie polskim na Biennale w Wenecji. Podobnie stało się w przypadku Katarzyny Kozyry, Leona Tarasewicza czy Małgorzaty Mirgi-Tas.
Czytaj więcej
„Za grosze. Pracować i (nie) przeżyć” Barbary Ehrenreich to książka, która stała się współczesnym klasykiem. Nie bez powodu.
Wystawa rozmieszczona została na trzech piętrach sopockiej galerii, każdej dekadzie poświęcone jest jedno. Są prace 31 autorów, bo w 2021 roku było dwoje laureatów: Jana Szostak i Mikołaj Sobczak. Ostatnią nagrodzoną za rok 2022 jest Agata Słowak. Zobaczyć można dzieła twórców z czasu otrzymania nagrody i z obecnego: obrazy, instalacje, rzeźby, filmy wideo.