Uchodzi za artystkę brazylijską, urodziła się w Ceres, ale jej rodzinne korzenie są skomplikowane: hiszpańsko-francusko-portugalsko-indiańskie. Śpiewała w kościelnym chórze, studiowała muzykę, potem pracowała jako nauczycielka. O początkach swojej kariery tak zaś opowiadała w jedynym z wywiadów:
– Kiedy znalazłam się w Rio de Janeiro, zaczęłam pisać piosenki. W kilka dni przygotowałam materiał na cały album. Koniecznie chciałam nim zainteresować Robina Millara, który pracował z Sade i odpowiadał za dźwięk na płytach, jakie kiedyś dostałam od uczniów i bardzo lubiłam. Długo jednak nie mogłam znaleźć do niego kontaktu, aż w końcu, w Londynie zdobyłam numer telefonu. Zadzwoniłam, nagrałam się na sekretarkę, a dzień później oddzwonił i zaproponował współpracę. Chyba więc możemy mówić o przeznaczeniu. Z drugiej strony jest w tym wszystkim jeszcze Bóg. To on obdarzył mnie talentem i sprawił, że nauka muzyki sprawiała mi autentyczną przyjemność.
Praca z Robinem Millarem zaowocowała w 2004 roku debiutanckim albumem „Ive Mendes”. On także wyprodukował jej kolejną płytę „Magnetism”, znakomicie przyjętą zarówno przez krytykę jak i publiczność. Światową sławę zdobyła m.in. takimi przebojami, jak „If You Leave Me Now”, „Natural High” czy „What You Love To Do”.
Obecna wizyta Ive Mendes w Polsce, która wcześniej była na bydgoskim Smooth Jazz Festival, zbiega się z premierą jej kolejnej płyty. Nowy album, który światową premierę ma właśnie 18 listopada, jest zatytułowany „Bossa Romantica”. To rodzaj kolekcji utworów w stylu bossa nowa będących hołdem złożonym Joao Gilberto (i jego żonie Astrud), wykonawcom najsłynniejszej bossa nowy świata – „Dziewczyna z Ipanemy”.
Ive Mendes zaśpiewa w Teatrze Wielkim na zaproszenie BMW. Koncert ma charakter szczególny, odbywa się z okazji stulecia BMW Group. Natomiast cykl BMW Jazz Club został powołany do życia w 2006 roku. Wystąpili na nim m. in. Oscar Castro-Neves, Mino Cinelu, Richard Bona, Dhafer Youssef, Makoto Ozone, Urszula Dudziak, Grzegorz Turnau, Stanisław Soyka, Marcin Wasilewski, Krzysztof Herdzin, a także Anna Maria Jopek, która wraz z Marcinem Kydryńskim współtworzyła kształt artystyczny pierwszych edycji BMW jazz Club. Od 2011 roku każdemu koncertowi patronuje inna jazzowa osobistość: Michał Urbaniak, Terri Lyne Carrington, Dianne Reeves, Tomasz Stańko, w ubiegłym roku gwiazdą był Branford Marsalis.