Skromność w soulu popłaca

Jeśli dziewczyna z gitarą, bez komputerów i dodatkowych efektów, w ogóle może jeszcze kogoś urzec, zrobi to Lizz Wright

Aktualizacja: 24.05.2023 21:23 Publikacja: 12.03.2008 00:58

Skromność w soulu popłaca

Foto: Rzeczpospolita

W głosie tej czarnoskórej wokalistki z maleńkiej mieściny w Georgii pobrzmiewa smutek podobny do tego, z którym zaznajomiła nas Tracy Chapman.

Porównania są nieuniknione – obie śpiewają ze skromnym akompaniamentem, w którym poza akustyczną gitarą słychać niewiele.

Ale Wright to artystka subtelniejsza, częściej niż Chapman pogodna, jej piosenki nie przytłaczają i nie są manifestem zepchniętych na margines Afroamerykanów.

To naturalny soul, który nie zestarzeje się ani nie znudzi, bo kompozycje są proste, a śpiew – bezpretensjonalny i krystalicznie czysty.

Wright śpiewa odważniej niż na poprzednim krążku i chociaż płyta wydaje się delikatna, nawet nieczułe ucho wychwyci ukrytą w niej siłę. Ukrytą, ponieważ świadomie wybrała oszczędność. Już w rozpoczynającej „Coming Home” słychać, że pobierała nauki w chórze gospel i mogłaby śpiewać kwieciście, jak większość soulowych diw.

Jestem pewna, że Tina Turner zazdrości jej tego minimalizmu. W latach 60. mąż zmuszał ją, by wykonując „I Idolize You”, wyła i jęczała do mikrofonu. A Wright zrobiła z tą kompozycją coś, o czym Turner zawsze marzyła – po prostu ładnie ją zaśpiewała. I chociaż znam ten utwór dobrze, dopiero teraz doceniłam jego urodę.

Podobnie jest z innymi piosenkami, w których wokalistka udowadnia, że prostolinijność nie musi oznaczać braku wyrazu.

Lizz Wright, Orchard, Universal, 2008

W głosie tej czarnoskórej wokalistki z maleńkiej mieściny w Georgii pobrzmiewa smutek podobny do tego, z którym zaznajomiła nas Tracy Chapman.

Porównania są nieuniknione – obie śpiewają ze skromnym akompaniamentem, w którym poza akustyczną gitarą słychać niewiele.

Pozostało 81% artykułu
Kultura
Wakacje z festiwalem Wschód Kultury. Koncerty, wystawy, pokazy filmowe i teatralne
Kultura
„Gwiezdne wojny: Akolita”, czyli dlaczego Putin ma kim manipulować
Kultura
Nie będzie agencji zabytków, Ministerstwo Kultury łączy instytuty
Kultura
Janusz Rewiński nie żyje. Stworzył postaci memiczne zanim wymyślono memy
Materiał Promocyjny
Jaki jest proces tworzenia banku cyfrowego i jakie czynniki są kluczowe dla jego sukcesu?
Kultura
Sto lat surrealizmu w Polsce. Wystawa w Muzeum Narodowym w Warszawie
Kultura
Kabareton w Opolu: Andrzej Duda wyśmiany jak nigdy