W czwartek 15 maja w Gardiner Muzeum w Toronto zostanie otwarta wystawa „Object Factory. The art of Industrial Ceramics” obejmująca najnowsze osiągnięcia w seryjnej produkcji, designie i sztuce współczesnej porcelany. Prywatne muzeum Gardinerów powstało w 1984 roku i ma kolekcję ponad 3000 obiektów, naczyń z całego świata.
Kuratorem wystawy jest Marek Cecuła, czołowy polski artysta projektujący porcelanę i badający jej właściwości jako materiału, od lat mieszkający i pracujący w Nowym Jorku, gdzie założył wraz z Dagmarą Kopałą studio projektowe i manufakturę Modus Design.
W tej wyrafinowanej i drogiej dziedzinie wzornictwa odbywa się dziś istna burza mózgów na równi z konceptualną refleksją. Dzięki Internetowi projektanci z różnych stron świata śledzą wzajemnie swoje poczynania. Dzięki produkcji przemysłowej zapotrzebowanie na ich myśl wzrasta.
Słynne stare manufaktury już od lat projektują linie modern według najlepszych z najlepszych. Tych, którzy przewidują i wyprzedzają trendy estetyczne. Francuska manufaktura z Sevres współpracowała z dostojnym artystą ustępującego pokolenia, zmarłym niedawno Włochem Ettore Sottsassem, Rosenthal z Konstantinem Grciciem.
W projektowaniu dla masowej produkcji przemysłowej ważne są: prosta forma, funkcjonalność, wytrzymałość, cena, klasyczna estetyka, ale nie banał. Takie warunki postawione projektantowi wymagają od niego szczególnej inwencji i dyscypliny twórczej. W tej porcelanie nie ma ornamentów. Dominuje minimalizm i kompaktowość, estetyka, którą w uproszczonej wersji znamy z zestawów w samolocie. Ale nie tylko...