Osiem groszy za piosenki U2 i Wilków w Internecie

Piosenki polskich i światowych gwiazd, które zgodziły się na sprzedaż nagrań w Internecie i do komórek, będą dostępne od 4 sierpnia dla użytkowników sklepu Plusa GSM Muzodajnia za 8 groszy. Nasi artyści chcieliby co najmniej złotówkę

Aktualizacja: 01.08.2008 03:37 Publikacja: 31.07.2008 22:43

Osiem groszy za piosenki U2 i Wilków w Internecie

Foto: Nokia

Polski rynek muzyczny jest technologicznie zacofany o co najmniej kilka lat wobec światowych liderów. W 2007 r. globalna sprzedaż nagrań w postaci plików odsłuchiwanych z komputerów i komórek warta była prawie 3 mld dolarów i stanowiła 15 procent wszystkich przychodów fonograficznej branży. W USA aż 30 procent. W Polsce – tylko 2 proc.

Główny problem stanowi cena. Kilka działających w kraju sklepów muzycznych oferuje stosunkowo ubogi repertuar, żądając od 1,5 do 4 zł za piosenkę. Z naszych informacji wynika, że sprzedają po kilkaset nagrań miesięcznie. Pobieranie muzyki z Internetu komplikowała też płatność kartą rzadko używaną przez młodych, a głównie oni upodobali sobie muzykę w sieci. Płacenie ulubionymi przez nich esemesami podrażało koszty. Muzyka w sieci stała się więc domeną piratów. Polacy ściągają miesięcznie z cyberprzestrzeni 5 mln nielegalnych plików MP3.

Standardy światowe są inne. Liderem sprzedaży w Ameryce i Europie jest sklep iTunes koncernu Apple, który wypromował modne iPody i iPhony. Można na nich słuchać piosenek, które kosztują odpowiednio dolara i euro.

Dla Amerykanów i Europejczyków z krajów dawnej Unii Europejskiej nie jest to duży wydatek. W Polsce na otwarcie sklepu iTunesa nie ma co na razie liczyć, bo nasz rynek nie jest dla niego atrakcyjny.

Dlatego otwarcie sklepu Muzodajnia, który ma sprzedawać piosenki nawet za 8 groszy (plus VAT), jest wydarzeniem przełomowym. Zapytany przez nas Jarosław Bauc, prezes Polkomtelu, nie krył, że tak atrakcyjna oferta wynika z faktu, że mamy do czynienia z programem lojalnościowym. Dostęp do Muzodajni to bonus za korzystanie z usług operatora, który przygotował jednocześnie specjalną ofertę telefonów umożliwiających wygodne pobieranie muzyki i słuchanie jej: nagranie można ściągnąć od razu na komórkę, nie używając komputera.

Największą sensacją jest to, że poza hitami wykonawców pop, zazwyczaj autorów przebojów jednego sezonu, których utwory były już dostępne w polskiej sieci, w Muzodajni będzie można kupić również przeboje takich sław rocka, jak U2, a także jazzu czy klasyki.

Polscy przedstawiciele największych światowych koncernów byli wczoraj zaskoczeni śmiałością przedsięwzięcia, ale deklarowali w nim udział. Potwierdzali, że jeżeli artysta w umowie nie zabronił dystrybucji muzyki online i przez komórki, będzie można kupić za 8 groszy "Satisfaction" Stonesów, "Knockin on the Heaven's Door" Boba Dylana i hity krajowe. Do tej pory na sprzedaż nagrań w sieci nie zgodzili się Beatlesi i Metallica.

Polscy muzycy są zaskoczeni niską ceną piosenek. Maryla Rodowicz: – 8 groszy to trochę za mało! Złotówka byłaby sensowniejsza. – Zgadzam się z Marylą – mówi Muniek Staszczyk.

– Nie podpisałem jeszcze umowy – mówi ważny wydawca wymieniony w spisie Muzodajni, prosząc o anonimowość. – Wiem o sprawie, ale muszę poznać szczegóły i porozmawiać z artystami.

Spotkanie odbędzie się w poniedziałek.

Polski rynek muzyczny jest technologicznie zacofany o co najmniej kilka lat wobec światowych liderów. W 2007 r. globalna sprzedaż nagrań w postaci plików odsłuchiwanych z komputerów i komórek warta była prawie 3 mld dolarów i stanowiła 15 procent wszystkich przychodów fonograficznej branży. W USA aż 30 procent. W Polsce – tylko 2 proc.

Główny problem stanowi cena. Kilka działających w kraju sklepów muzycznych oferuje stosunkowo ubogi repertuar, żądając od 1,5 do 4 zł za piosenkę. Z naszych informacji wynika, że sprzedają po kilkaset nagrań miesięcznie. Pobieranie muzyki z Internetu komplikowała też płatność kartą rzadko używaną przez młodych, a głównie oni upodobali sobie muzykę w sieci. Płacenie ulubionymi przez nich esemesami podrażało koszty. Muzyka w sieci stała się więc domeną piratów. Polacy ściągają miesięcznie z cyberprzestrzeni 5 mln nielegalnych plików MP3.

Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Muzeum otwarte - muzeum zamknięte, czyli trudne życie MSN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Program kulturalny polskiej prezydencji w Radzie UE 2025
Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Laury dla laureatek Nobla