Reklama

Dwurnik w Desie - Kartki z podróży

Salon Wystawowy Marchand zaprasza na wystawę prac Edwarda Dwurnika - 35 dzieł ze znanych serii „Podróże autostopem”, „Warszawa” oraz „Wędrówki”.

Publikacja: 23.08.2010 19:48

Wystawę „Edward Dwurnik. Kartki z podróży” można oglądać w dniach 10 sierpnia – 4 września 2010 r. w

Wystawę „Edward Dwurnik. Kartki z podróży” można oglądać w dniach 10 sierpnia – 4 września 2010 r. w Salonie Wystawowym Marchand

Foto: Desa Unicum

[b] [link=http://www.rzeczpospolita.pl/pliki/kultura/dwurnik/dwurnik1.swf]Zobacz wirtualny spacer po wystawie (na całym ekranie)[/link]

[i]Fot. Waldemar Kompała[/i]

Sterowanie panoramą:

klawisz Shift - zbliżanie, klawisz Ctrl - oddalanie, klawisz myszy - przesuwanie i obracanie; żeby przejść do następnego pomieszczenia trzeba kliknąć dwa razy w przejście i chwilę poczekać

[link=http://www.rp.pl/temat/367044.html]Zobacz inne wirtualne spacery[/link] [/b]

Reklama
Reklama

Edward Dwurnik jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych i uznanych polskich artystów współczesnych Przyciągają uwagę żywą kolorystyką oraz ludycznym nastrojem, jaki artysta kreuje w swoich obrazach.

[wyimek] [link=http://www.rp.pl/galeria/9149,1,521162.html]Galeria[/link][/wyimek]

Na wakacyjnej wystawie w Desie UNICUM można obejrzeć pejzaże i portrety polskich miast widzianych z lotu ptaka. Są wśród nich weduty Warszawy, Krakowa, Gdańska i Gniezna.

Szczególnie zasługują na polecenie wczesne prace artysty, z lat 60-tych i 70-tych, zachwycają precyzją szczegółu i kolorystyką, a także wyraźnie widocznymi inspiracjami z odkrywanej w tym czasie twórczości Nikifora Krynickiego.

Więcej informacji na stronie [link=http://www.desa.pl]www.desa.pl[/link].

[i]Wystawę „Edward Dwurnik. Kartki z podróży” można oglądać w dniach 10 sierpnia – 4 września 2010 r. w Salonie Wystawowym Marchand przy pl. Konstytucji 2 w Warszawie; w godzinach: poniedziałek – piątek 11-19, sobota 11-16. [/i]

Reklama
Reklama

[b]Edward Dwurnik[/b] urodził się w 1943 roku w Radzyminie. W latach 1963-1970 studiował malarstwo i grafikę w pracowni Krystyny Łady-Studnickiej na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, a także przez 3 lata rzeźbę.

Dyplom zdobył w pracowni prof. Eugeniusza Eibischa w 1970 r. Jeszcze w czasie studiów, w roku 1965, pod wpływem obejrzanej wystawy prac prymitywisty Nikifora, przyjął zbliżony doń styl obrazowania. Zaczęły powstawać rysunki, a w 1966 r. obrazy z cyklu "Podróże autostopem".

W latach 1972-78 powstaje cykl „Sportowcy”, w którym artysta przedstawia ludzi marginesu, cwaniaków, palaczy najtańszych wówczas papierosów marki "Sport”. Typy ludzkie charakterystyczne dla potocznej codzienności przedstawia artysta w sposób bezlitosny, acz nie pozbawiony humoru. Około roku 1980 nastąpiło połączenie cyklów „Sportowcy” i „Robotnicy” realizowanego od ok. 1975 roku. Szyderstwo i krytyka z prowadzących "sportowe" życie obywateli, będące reakcją na nachalne, instrumentalne gloryfikowanie klasy robotniczej, przez ówczesną propagandę PRL-u, zostało zarzucone na rzecz poczucia solidarności z portretowanymi ludźmi.

W latach 80-tych malarstwo Dwurnika stało się ekspresyjne i dramatyczne. Obrazy z cyklu „Warszawa” (1981 r.), proroczo poprzedzały wprowadzenie stanu wojennego w Polsce. W cyklu „Droga na Wschód” (1989-1991) artysta upamiętnił ofiary stalinowskiego komunizmu, w cyklu „Od Grudnia do Czerwca” (1990-1994) oddał pamięć ofiarom stanu wojennego w Polsce. Cykl „Niech żyje wojna!” powstał pod wrażeniem wojen na Kaukazie i Bałkanach.

W twórczości Dwurnika można także znaleźć obrazy niezaangażowane, np. cykl "Błękitne" (lata 90-te) to pozbawione horyzontu, bliskie abstrakcji pejzaże morskie, a "Dwudziesty piąty" to barwne abstrakcje w technice action painting. Artysta od lat 90-tych tworzy cykle będące kontynuacją „Podróży autostopem”: "Błękitne miasta" (od 1993) i " Diagonale" (od 1996).

Zarówno ideowe, jak i czysto malarskie walory prac przyniosły artyście uznanie za granicą, czego wyrazem była prestiżowa nagroda Fundacji Coutts&Co International Private Banking w Zurychu (1992). W kraju w 1981 r. otrzymał nagrodę im. Cypriana Kamila Norwida, w 1983 Nagrodę Kulturalną Solidarności, Nagrodę Fundacji Sztuki Współczesnej w 1992. Brał udział w Documenta 7 w Kassel w 1982 r., Nouvelle Biennale de Paris w 1985 r. i w XIX Biennale Sztuki w Sao Paulo w 1987 r.

Reklama
Reklama

Równolegle z malarstwem artysta uprawia rysunek, collage, grafikę warsztatową (litografia, techniki metalowe, kserografia, stemple) i użytkową (ilustracja, plakaty do własnych wystaw indywidualnych). W 2007 roku stworzył rysunki i gwasze do filmu animowanego Andrzeja Barańskiego "Warzywniak, 360 stopni".

Artysta mieszka i pracuje w Warszawie.

[i]Fot. Waldemar Kompała[/i]

[b] [link=http://www.rzeczpospolita.pl/pliki/kultura/dwurnik/dwurnik1.swf]Zobacz wirtualny spacer po wystawie (na całym ekranie)[/link]

[i]Fot. Waldemar Kompała[/i]

Pozostało jeszcze 96% artykułu
Reklama
Kultura
1 procent od smartfona dla twórców, wykonawców i producentów
Patronat Rzeczpospolitej
„Biały Kruk” – trwa nabór do konkursu dla dziennikarzy mediów lokalnych
Kultura
Unikatowa kolekcja oraz sposoby jej widzenia
Patronat Rzeczpospolitej
Trwa nabór do konkursu Dobry Wzór 2025
Kultura
Żywioły Billa Violi na niezwykłej wystawie w Toruniu
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama