Reklama

Koncert w 10 rocznicę ataku na World Trade Center

Dokładnie w dziesiątą rocznicę ataku na World Trade Center w Nowym Jorku posłuchamy utworu zainspirowanego tamtymi tragicznymi wydarzeniami. To „September Symphony", którą skomponował Wojciech Kilar.

Aktualizacja: 11.09.2011 12:05 Publikacja: 09.09.2011 15:46

Koncert w 10 rocznicę ataku na World Trade Center

Foto: Materiały Promocyjne

Ten czteroczęściowy utwór od początkowego fanfarowego motywu i następującego po nim smyczkowego tematu nawiązuje do symfonicznej konstrukcji wypracowanej przez XIX-wiecznych mistrzów. Jest również bardzo typowy dla stylu Wojciecha Kilara. Ten kompozytor swoje dzieła tworzy z krótkich, wyrazistych sekwencji. Jest w tej dziedzinie niewątpliwie mistrzem. Rzadko który współczesny twórca potrafi pisać muzykę tak czytelną dla słuchacza.

Jak zapamiętaliście 11 września 2001? Opowiedzcie nam i innym internautom

W „September Symphony" Kilar nie opisał jednak dramatycznych wydarzeń sprzed dekady. Pragnął przede wszystkim oddać hołd Ameryce i jej kulturze.

– Wychowałem się na niej – wspomina kompozytor. – Dlatego w trzeciej części mojego utworu można znaleźć odwołania do twórczości Aarona Coplanda czy hollywoodzkiej muzyki filmowej. Najważniejsze jednak było dla mnie oddanie sposobu myślenia Amerykanów, którzy nawet w tragicznych chwilach nie pogrążają się w żałobie, lecz myślą o przyszłości. Ten ich optymizm można odnaleźć w finale „September Symphony".

Rozmowa z Wojciechem Kilarem

Reklama
Reklama

Wojciech Kilar przyznaje też, że zawsze stara się unikać patosu. Dlatego symfonię dedykował nie narodowi amerykańskiemu, lecz swemu artystycznemu przyjacielowi Antoniemu Witowi, który dyrygował prawykonaniem utworu w Filharmonii Narodowej w 2003 r. W niedzielny wieczór koncert poprowadzi inny czołowy polski dyrygent Tadeusz Wojciechowski. Na estradzie zasiądzie orkiestra Sinfonia Iuventus.

Młodzi muzycy zagrają również najpopularniejszy utwór Samuela Barbera „Adagio na smyczki". Powstał on w 1936 roku, kompozytor zorkiestrował wówczas jedną z części swego kwartetu smyczkowego. W 1945 roku radiowe rozgłośnie amerykańskie nadały „Adagio na smyczki" po ogłoszeniu wiadomości o zgonie prezydenta Roosevelta i od tego momentu stało się ono stałym elementem uroczystości żałobnych. Adagio grywano więc również na wszystkich koncertach, którymi w 2001 roku oddawano hołd ofiarom ataków na World Trade Center w Nowym Jorku.

Koncert in memoriam, Filharmonia Narodowa, Warszawa, ul. Jasna 5, bilety: 45 i 65 zł, rezerwacje: tel. 22 551 71 30, niedziela (11.09), godz. 19

Ten czteroczęściowy utwór od początkowego fanfarowego motywu i następującego po nim smyczkowego tematu nawiązuje do symfonicznej konstrukcji wypracowanej przez XIX-wiecznych mistrzów. Jest również bardzo typowy dla stylu Wojciecha Kilara. Ten kompozytor swoje dzieła tworzy z krótkich, wyrazistych sekwencji. Jest w tej dziedzinie niewątpliwie mistrzem. Rzadko który współczesny twórca potrafi pisać muzykę tak czytelną dla słuchacza.

Jak zapamiętaliście 11 września 2001? Opowiedzcie nam i innym internautom

Reklama
plakat
Andrzej Pągowski: Trzeba być wielkim miłośnikiem filmu, żeby strzelić sobie tatuaż z plakatem do „Misia”
Patronat Rzeczpospolitej
Warszawa Singera – święto kultury żydowskiej już za chwilę
Kultura
Kultura przełamuje stereotypy i buduje trwałe relacje
Kultura
Festiwal Warszawa Singera, czyli dlaczego Hollywood nie jest dzielnicą stolicy
Kultura
Tajemniczy Pietras oszukał nowojorską Metropolitan na 15 mln dolarów
Reklama
Reklama