Dyskretny wdzięk trzeszczących płyt

30-lecie kompaktu zbiega się z jego zmierzchem. To nie pierwszy zwrot w burzliwych dziejach fonografii

Publikacja: 30.09.2012 16:00

Akceptujemy to czy nie – całe nasze życie toczy się dziś przy muzyce. Trudno określić, co faktycznie jest tu pierwsze: naturalna potrzeba obcowania z wartościami estetycznymi czy pragnienie znalezienia emocjonalnego kontrapunktu dla szarej codzienności, podchwycone przez przemysł muzyczny. „There is no Business Like Show-Business". Ta maksyma Irwinga Berlina dziś sprawdza się świetnie w biznesie koncertowym. Długie lata sprawdzała się przede wszystkim w fonografii, która jednak akurat znalazła się na zakręcie. Nie pierwszym.

30 lat temu rynkowym, ba, cywilizacyjnym przebojem była płyta kompaktowa. Opracowana  przez koncerny Sony i Philips premierę miała na przełomie sierpnia i września 1982 r. w fabryce Polygramu w Langenhagen. Pierwszym albumem na cyfrowym krążku był „The Visitors" ABBY. Od paru lat sprzedaż CD leci na łeb, bo srebrna płyta przegrywa z MP3.

Ta sytuacja przypomina nieco „wojnę patentów" w pionierskich latach fonografii. To dziedzina stosunkowo młoda, bo licząca  dopiero 135 lat. Skonstruowany w laboratorium w Menlo Park i opatentowany w 1877 r. przez Thomasa Edisona fonograf był pierwszym urządzeniem spełniającym  wielowiekowe marzenia człowieka o utrwalaniu głosu i odtwarzani go w dowolnym miejscu i czasie.

Epokowy wynalazek, wciąż udoskonalany,  jeszcze długo  pozostał w cieniu konkurencji. W 1877 r. przebywający w USA fotograf i elektryk z Hanoweru Emil Berliner wymyślił aparat, w którym obrotowy cylinder zastąpiono okrągłymi płytami. Po latach doświadczeń sporządził z woskowego metalowy wzorzec. Zaczęto z niego tłoczyć tysiące płyt z jednostronną rejestracją dźwięku. Przez blisko 50 lat płyty wyrabiano z szelaku, aż do pojawienia się nietłukących się produktów z winylu.

Rodzimy rynek, mimo zaborów, dość szybko reagował na zmiany. Już w 1899 r. utworzono Fonotypię Krajową, do najstarszych zaliczała się wytwórnia Syrena (1908), dla której  nagrywali Pogorzelska, Redo, Fogg. W dwudziestoleciu nasz rynek wzbogaciła oferta znanych koncernów zagranicznych, ich dominacja nie była jednak tak wyraźna jak dziś. Razem z innymi odczuwamy wyraźny kryzys kompaktu.

Jaka będzie przyszłość nośników muzyki? Często nachodzi mnie myśl, że w obsesji nowości, szaleńczym wyścigu technicznym (ku coraz wyższej jakości czy coraz lepszej sprzedaży?  – oto jest pytanie) gubi się gdzieś duch muzyki.

Bywam na targach płytowych MIDEM w Cannes i na największych w świecie berlińskich targach Funkaufsstellung. Gdy wracam, po oglądanych na świecie cudach mój odtwarzacz CD, nie mówiąc już o tradycyjnym gramofonie Hi-Fi z lat 80., mogą się wydawać eksponatami z muzeum techniki. Ale nastawiam czarny, winylowy longplay Glenna Goulda czy Boba Dylana i delektuję się muzyką.

A w przyjemność słuchania wliczam także trzaski, pojawiające się oczywiście na tych zgranych płytach.

Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Kultura
Laury dla laureatek Nobla
Kultura
Nie żyje Stanisław Tym, świat bez niego będzie smutniejszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Żegnają Stanisława Tyma. "Najlepszy prezes naszego klubu"