Reklama

Finansowy portret młodych Polaków - ile i na co pożyczają?

Instytut Badawczy Millward Brown na zlecenie Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej zbadał finansowe zwyczaje młodych. Z raportu wynika, że aż 46% pożycza pieniądze. Zobacz na co, kiedy i od kogo.

Aktualizacja: 09.05.2014 14:25 Publikacja: 08.05.2014 12:49

Finansowy portret młodych Polaków - ile i na co pożyczają?

Foto: ROL

Potrzeby rosną z wiekiem

W badaniu wzięło udział 1021 osób w wieku od 18 do 35 lat. Wśród nich z pożyczek i kredytów najczęściej korzystają najstarsi, czyli osoby między 31. a 35. rokiem życia – w tej grupie aż 71% respondentów zadeklarowało, że posiada lub posiadało zobowiązania finansowe. Na drugim miejscu uplasowały się osoby w przedziale wiekowym 26-30 lat, wśród których pieniądze pożycza 64%. Najmłodsza i zarazem najrzadziej zadłużająca się grupa wiekowa to respondenci między 18. a 25. rokiem życia. Tylko 20% z nich zadeklarowało korzystanie z kredytów i pożyczek, ale tu warto wspomnieć, że dla niektórych instytucji finansowych warunkiem niezbędnym dla osiągnięcia zdolności kredytowej jest przekroczenie progu 21 lat.

72% pożyczających to osoby żyjące z partnerem i dziećmi, 57% to pary bezdzietne. Spośród singli ze wsparcia finansowego korzysta już tylko 42% ankietowanych. 27% to osoby współtworzące gospodarstwo domowe z rodzicami, ale niekoniecznie będące na ich utrzymaniu.

 

Pieniądze na start i nie tylko

Reklama
Reklama

Z raportu wynika, że młodzi najczęściej pożyczają pieniądze na zakup (25%), remont (35%) i wyposażenie mieszkania lub domu (39%). „Nie ma w tym chyba nic dziwnego, bo na początku kariery są to największe finansowe wyzwania. Przejście z akademickich standardów mieszkaniowych na etap tworzenia własnego gospodarstwa domowego to pasmo wydatków, na które młodzi Polacy nie zawsze mogą sobie pozwolić. Pożyczka to często jedyny sposób, żeby urządzić się szybko, ale nie prowizorycznie" – zauważa Sylwia Ambroziak, Dyrektor Zarządzający z firmy Friendly Finance Poland, operatora usługi Pozyczkomat.pl.

Ale młodzi nie zapominają też o przyjemnościach: 13% pożyczanych pieniędzy jest przeznaczane na bieżące wydatki konsumpcyjne, 7% na wyjazdy na wakacje, a 4% pożyczek młodzież wydaje na swoje hobby.

 

Dlaczego pożyczka?

Debiutujący na rynku pracy rzadko kiedy zaczynają od umowy na pełen etat, a pierwsze zarobki raczej nie sprzyjają akumulowaniu środków. Efekt? Młodzi nie mają oszczędności i kiedy przychodzi do większych wydatków, wolą pożyczyć pieniądze niż ryzykować zaburzeniem płynności finansowej.

61%, czyli największa grupa badanych przyznała, że decyduje się skorzystać ze wsparcia finansowego, kiedy planowany wydatek jest zbyt duży, by ponieść go z bieżących środków.

Reklama
Reklama

25% zadeklarowało, że wzięcie pożyczki lub kredytu było po prostu bardziej opłacalne.

19% respondentów ma problem z wygospodarowaniem pieniędzy na bieżące potrzeby. Tyle samo deklaruje przejściowe trudności finansowe.

Powodem 17% pożyczek były nieprzewidziane wydatki.

 

Skąd brać pieniądze?

Jak wynika z raportu 79% badanych zapożycza się w bankach i instytucjach pozabankowych. 17% respondentów korzysta z usług pośredników oferujących zakupy ratalne. Tylko 8% młodych ludzi decyduje się zwrócić po pomoc do osób fizycznych, czyli rodziców, członków rodziny lub znajomych. Z badań przeprowadzonych przez Millward Brown wynika również, że 2 na 5 młodych rezygnuje z zakupu, jeśli nie może sobie na niego pozwolić. 17% oszczędza, aż uzbiera potrzebną kwotę, a tylko 7% decyduje się na tańszą wersję planowanego zakupu.

Kultura
Sztuka 2025: Jak powstają hity?
Kultura
Kultura 2025. Wietrzenie ministerialnych i dyrektorskich gabinetów
Kultura
Liberum veto w KPO: jedni nie mają nic, inni dostali 1,4 mln zł za 7 wniosków
Kultura
Pierwsza artystka z niepełnosprawnością intelektualną z Nagrodą Turnera
Kultura
Karnawał wielokulturowości, który zapoczątkował odwilż w Polsce i na świecie
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama