Tabloid, pismo zwykłych ludzi czy gazetka wyborcza

Nowy dziennik w kioskach ma być 9 września. Czy będzie konkurencją dla istniejących? – Miejsca na rynku jest sporo – mówi naczelny „Super Expressu"

Publikacja: 04.09.2011 20:36

Chcemy się zająć problemami życia codziennego, czyli tym, co na co dzień denerwuje nas wszystkich –

Chcemy się zająć problemami życia codziennego, czyli tym, co na co dzień denerwuje nas wszystkich – zapowiada naczelny dziennika "Gazeta Polska Codziennie" Tomasz Sakiewicz

Foto: Fotorzepa, Kuba Kamiński kkam Kuba Kamiński Kuba Kamiński

Czerwone tło, białe litery i niewielki wizerunek orła – to logo dziennika stworzonego przez Tomasza Sakiewicza, Katarzynę Hejke i redakcję tygodnika "Gazeta Polska". Pierwszy numer "Gazety Polskiej Codziennie" – 16-stronicowy – ma się pojawić w piątek. Gazeta ma mieć formę politycznego tabloidu, ukazywać się w nakładzie ok. 200 tys. egzemplarzy i kosztować poniżej 2 złotych.

– Robimy coś, czego na prawicy nie robił nikt od lat 90. Były różne próby, niektóre udane, ale koncentrowały się na docieraniu do tzw. inteligencji. My koncentrujemy się na zwykłych ludziach – tłumaczy Piotr Lisiewicz, który w dzienniku pokieruje działem opinii.

W tym tygodniu ruszy kampania promocyjna. I tu już doszło do zamieszania. TVP odmówiła emisji jednej z reklamówek, tłumacząc, że ma charakter wyborczy. Sakiewicz zapowiedział, że poda telewizję do sądu.

Konflikty duże i małe

Praca w redakcji przy ul. Filtrowej w Warszawie wre od kilku tygodni. Dziennikarze piszą teksty do próbnych wydań, codziennie o 9 odbywają się zebrania działów, pół godziny później spotkania kierowników. – Jesteśmy przygotowani – zapewnia Tomasz Sakiewicz, redaktor naczelny dziennika.

W piśmie dominować mają kolorowe zdjęcia i lekkie, krótkie teksty. W każdym numerze będzie jeden tekst przewodni. Raz w tygodniu duży wywiad, większy tekst publicystyczny, strona poświęcona Kresom i strona na temat historii. Na drugiej kolumnie – felietony, komentarz fotograficzny, rysunek Arkadiusza Gacparskiego.

– Chcemy się zająć problemami życia codziennego, np. wysokimi cenami – mówi Sakiewicz.

"Gazeta Polska Codziennie" bazuje na zespole dziennikarzy "Gazety Polskiej" i portalu Niezalezna.pl. Ale będzie w nim pracować sporo świeżych osób. Jak ustaliła "Rz", działem krajowym i politycznym pokieruje Dorota Kania, zagranicznym Olga Doleśniak-Harczuk. Dział śledczy obejmie Anita Gargas, kultury – Jan Pospieszalski.

W zespole pracę znajdzie grono stałych publicystów. Wśród nich Ewa Stankiewicz (reżyserka i scenarzystka, współautorka filmu "Solidarni 2010"), Joanna Lichocka, Dawid Wildstein, ks. Tadeusz Isakowicz-Zaleski, dziennikarka Teresa Bochwic, prof. Andrzej Waśko (były wiceminister edukacji narodowej, kandydat PiS w wyborach), Ryszard Czarnecki (europoseł PiS).

I na tym tle już dochodzi do spięć. Dziennikarzom tygodnika, którzy mają wspomóc dziennik, nie podoba się podwojenie obowiązków za tę samą płacę. Zwłaszcza że nowi pracownicy dostają wyższe pensje. Są i konflikty mniejszego kalibru, takie jak wojna działów sportowego z ekonomicznym o... pokój. Wygrał dział sportowy. – Przeważyło doświadczenie stadionowe – śmieje się nasz rozmówca. Dziennikarze sportowi publikowali już na popularnym wśród warszawskich kibiców portalu Legia.net.

"Staruch" felietonistą

Sprawy stadionowe w ogóle będą jednym z ważnych tematów dziennika. Felietony ma pisać jeden z przywódców kibiców Legii Warszawa Piotr Staruchowicz "Staruch". Jak dowiedziała się "Rz", kilkanaście dni temu Hejke odwiedziła go w areszcie (ma zarzut rozboju), by rozmawiać o współpracy. Miała do tego prawo jako pracodawca.

– Nie widzę w tym nic złego – twierdzi Sakiewicz. – Jakoś nie widzę, by "Gazecie Wyborczej" przeszkadzało, że Nergal będzie współpracował z TVP.

Jak dowiedziała się "Rz", gazeta proponowała też współpracę "Litarowi" – Krzysztofowi Markowiczowi, szefowi kibiców poznańskiego Lecha. Jest oskarżony o oplucie mężczyzny podczas meczu. – "Litar" się waha, ale jesteśmy dogadani z przedstawicielami innych środowisk kibicowskich – mówi "Rz" jeden z twórców nowego tytułu.

Skazani na porażkę?

Czy projekt ma szansę na sukces? – Na rynku jest jeszcze sporo miejsca – mówi "Rz" Sławomir Jastrzębowski, naczelny "Super Expressu". Twierdzi, że nowy projekt nie jest dla niego konkurencją. – Będzie wzbudzał głównie emocje stricte polityczne, a w "SE" polityka to tylko jeden z elementów oferty – mówi.

Zdaniem publicysty Janusza Rolickiego przedsięwzięcie, choć ambitne, jest skazane na porażkę. – Teoretycznie "Gazeta Polska Codziennie" może trafić w niszę, utrzymać się przez jakiś czas, ale później czeka ją lot w dół – mówi. Dodaje, że będzie kierowana do tego samego czytelnika co "Nasz Dziennik".

Czy ten nie obawia się odpływu czytelników? – Ocenię gazetę, jak zobaczę pierwszy numer – mówi "Rz" Katarzyna Orłowska-Popławska, wicenaczelna "ND". Zapewnia, że uatrakcyjnienie szaty graficznej "ND" nie ma związku z debiutem dziennika. – Zmianę planowaliśmy od wielu miesięcy – mówi.

– Jak dla mnie to gazetka typowo wyborcza, robiona pod wybory dla PiS. Może na to wskazywać choćby data wydania. Kto wie, czy po nich nie zwiną majdanu – twierdzi Janina Paradowska z "Polityki".

Czerwone tło, białe litery i niewielki wizerunek orła – to logo dziennika stworzonego przez Tomasza Sakiewicza, Katarzynę Hejke i redakcję tygodnika "Gazeta Polska". Pierwszy numer "Gazety Polskiej Codziennie" – 16-stronicowy – ma się pojawić w piątek. Gazeta ma mieć formę politycznego tabloidu, ukazywać się w nakładzie ok. 200 tys. egzemplarzy i kosztować poniżej 2 złotych.

– Robimy coś, czego na prawicy nie robił nikt od lat 90. Były różne próby, niektóre udane, ale koncentrowały się na docieraniu do tzw. inteligencji. My koncentrujemy się na zwykłych ludziach – tłumaczy Piotr Lisiewicz, który w dzienniku pokieruje działem opinii.

Pozostało 86% artykułu
Kraj
Podcast Pałac Prezydencki: "Prezydenta wybierze internet". Rozmowa z szefem sztabu Mentzena
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kraj
Gala Nagrody „Rzeczpospolitej” im. J. Giedroycia w Pałacu Rzeczpospolitej
Kraj
Strategie ochrony rynku w obliczu globalnych wydarzeń – zapraszamy na webinar!
Kraj
Podcast „Pałac Prezydencki”: Co zdefiniuje kampanię prezydencką? Nie tylko bezpieczeństwo
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kraj
Sondaż „Rzeczpospolitej”: Na wojsko trzeba wydawać więcej