Krótsze dobranocki w TVP. Protest rzecznika praw dziecka i polityków

Skracanie przez TVP czasu emisji „Wieczorynek” wywołało reakcję rzecznika praw dziecka i polityków. Pasmo, na którym wychowały się pokolenia, może całkowicie zniknąć z anteny

Publikacja: 26.03.2013 19:46

994034

994034

Foto: Fotorzepa, Bartek Sadowski Bartek Sadowski

„Jacek i Agatka”, „Miś z okienka”, „Bolek i Lolek”, „Reksio” i „Dziwne przygody Koziołka Matołka” – m.in. te produkcje można było zobaczyć w nadawanej od lat 50. „Wieczorynce”. Długość emisji bloku programowego podczas ostatnich kilkudziesięciu lat się zmieniała, jednak od kilku miesięcy jest wyjątkowo krótka. Z wyliczeń rzecznika praw dziecka Marka Michalaka wynika, że obecnie dobranocki trwają średnio nieco ponad 9 minut, choć zdarzają się też emisje o długości jedynie 4 minut.

W ostatnich dniach wysłał pismo do prezesa TVP Juliusza Brauna, w którym zarzucił telewizji, że uważa dzieci za widza drugiej kategorii. I w tym kontekście przypomina, że ustawa nakazuje TVP respektować „chrześcijański system wartości”, a „godność dziecka – godność ludzka – nakazuje traktować jednakowo dzieci, młodzież i dorosłych przy kształtowaniu programu telewizyjnego”. Dodaje, że zmienne godziny rozpoczęcia audycji „wzbudzają u dziecka poczucie niestabilności”.

Michalak przypomniał też, że w 2011 r. Braun obiecał mu, iż czas emisji będzie wydłużany. – Do mojego biura wpłynęło wiele skarg i opinii w tej sprawie. Młodzi widzowie kochają dobranocki i pilnują pory jej wyświetlania. Są rozżaleni, gdy bajka trwa tylko kilka minut – mówi Michalak.

TVP tłumaczy, że skraca dobranocki tylko w niektóre dni tygodnia, a w weekendy trwają one ponad 20 minut. – Dawniej młody widz miał możliwość oglądania bajek jedynie w TVP. Teraz na rynku dostępnych jest wiele kanałów z ofertą dla najmłodszych – mówi Joanna Stempień-Rogalińska z TVP. Powołuje się na dane, iż dzieci w wieku 4–15 lat stanowią tylko 15 proc. widowni „Wieczorynki”. Wśród pozostałych dominują osoby w wieku ponad 60 lat.

Jednak te tłumaczenia nie przekonują polityków, którzy włączyli się w protesty. Pismo w tej sprawie wysłała do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Ilona Klejnowska z PiS.

Komentuje Wiktor Ferfecki

Awanturą skończył się też udział Juliusza Brauna w styczniowym posiedzeniu Sejmowej Komisji Kultury i Środków Przekazu.

Prezes TVP wyjaśniał, że emisja „Wieczorynki” w przeliczeniu na jednego widza kosztuje więcej niż przykładowo Teatr Telewizji.

Jednak zdaniem niektórych posłów celem „Wieczorynki” nie jest zarabianie pieniędzy. Anna Grodzka z Ruchu Palikota nazwała wyjaśnienia prezesa TVP „żenującymi”. – Telewizja zapomniała absolutnie o tym, że jednak powinna prowadzić misyjność – mówiła.

– Sam jestem przywiązany do „Wieczorynki”, na której wychowały się moje dzieci. Rozumiem jednak, że w dobie rozkwitu kanałów tematycznych TVP będzie musiała podjąć trudną decyzję – mówi wiceszef komisji Jerzy Fedorowicz z PO.

Rzeczniczka TVP dodaje, że kontynuacja nadawania dobranocki będzie „kwestią do dyskusji” po ewentualnym uruchomieniu kanału dziecięcego TVP ABC. Telewizja wystartowała w konkursie o umieszczenie takiego kanału na cyfrowym multipleksie.

„Jacek i Agatka”, „Miś z okienka”, „Bolek i Lolek”, „Reksio” i „Dziwne przygody Koziołka Matołka” – m.in. te produkcje można było zobaczyć w nadawanej od lat 50. „Wieczorynce”. Długość emisji bloku programowego podczas ostatnich kilkudziesięciu lat się zmieniała, jednak od kilku miesięcy jest wyjątkowo krótka. Z wyliczeń rzecznika praw dziecka Marka Michalaka wynika, że obecnie dobranocki trwają średnio nieco ponad 9 minut, choć zdarzają się też emisje o długości jedynie 4 minut.

Pozostało 83% artykułu
Kraj
Były dyrektor Muzeum Historii Polski nagrodzony
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kraj
Podcast Pałac Prezydencki: "Prezydenta wybierze internet". Rozmowa z szefem sztabu Mentzena
Kraj
Gala Nagrody „Rzeczpospolitej” im. J. Giedroycia w Pałacu Rzeczpospolitej
Kraj
Strategie ochrony rynku w obliczu globalnych wydarzeń – zapraszamy na webinar!
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kraj
Podcast „Pałac Prezydencki”: Co zdefiniuje kampanię prezydencką? Nie tylko bezpieczeństwo