Ładniejsza strona firmy

Rozmowa z Tomaszem Kudłą, specjalistą w dziedzinie marketingu

Publikacja: 29.05.2012 00:19

Rz: Dawna Era występuje obecnie pod nazwą T-Mobile, Telekomunikacja Polska zamienia się w znany Orange. Korporacje podsumowują sukcesy rebrandingu. Czym jest rebranding?

Tomasz Kudła: Najprościej mówiąc, to proces zmiany marki. Pod tym pojęciem często  rozumie się zmianę nazwy, ale nie tylko. PZU nie zmienia nazwy, lecz także ociepla wizerunek. Ma być postrzegany jako nowoczesna korporacja, a nie państwowy czy socjalistyczny moloch.

Taka zamiana milicji w policję?

Tak, pokazujemy ładniejsze stroje i odcinamy się od negatywnych skojarzeń. Do sukcesu trzeba jednak czegoś więcej niż zmiany logo. Należy ulepszyć kulturę organizacyjną, aby firma była rzeczywiście bardziej przyjazna.

Na wdrożenie tych zmian wydaje się czasami kilkaset milionów złotych, naprawdę to takie ważne?

To znak czasu. Kiedyś niezadowolony klient miał mniejsze możliwości zrobienia krzywdy firmie, która nie szanuje klienta. Poza rezygnacją z usług mógł wpisać się co najwyżej do księgi skarg i zażaleń, powiedzieć znajomemu. Dziś firmy muszą dbać o wizerunek, bo klient może przeprowadzić negatywną kampanię docierającą do milionów ludzi...

Bo ma dostęp do Internetu?

Podczas lotu liniami American Airlines zniszczona została gitara jednego z pasażerów. Poprosił o zwrot pieniędzy, spotkał się z drwinami i odmową. Nagrał śmieszną i atrakcyjną piosenkę o tej historii, następnie opublikował ją na YouTubie. Odsłuchało ją kilkadziesiąt milionów ludzi, z których spora część posiadała akcje firmy. Zaczęli je wyprzedawać, przez co ich ceny na giełdzie mocno spadły. Zatem niezadowolony klient może osłabić przedsiębiorstwo, dlatego musi ono zapewniać perfekcyjną jakość usług czy produktu i odświeżać wizerunek.

Odwołania historyczne mogą pomóc w kampanii? Nowe logo PZU nawiązuje do wzorów jeszcze z lat 50.

Tak, bo to kojarzą klienci. Ludzie przywiązują się do marek. Pokolenie naszych dziadków do dziś nazywa policję milicją, a kupując usługę abonamentową w firmie telekomunikacyjnej, nie używa jej nowej nazwy. Firma odzieżowa GAP wróciła do starego logo, bo klienci zaczęli protestować na portalach społecznościowych. Zostali przeproszeni, a rebranding odwołano, marnując pieniądze...

Rz: Dawna Era występuje obecnie pod nazwą T-Mobile, Telekomunikacja Polska zamienia się w znany Orange. Korporacje podsumowują sukcesy rebrandingu. Czym jest rebranding?

Tomasz Kudła: Najprościej mówiąc, to proces zmiany marki. Pod tym pojęciem często  rozumie się zmianę nazwy, ale nie tylko. PZU nie zmienia nazwy, lecz także ociepla wizerunek. Ma być postrzegany jako nowoczesna korporacja, a nie państwowy czy socjalistyczny moloch.

Pozostało 81% artykułu
Kraj
Były dyrektor Muzeum Historii Polski nagrodzony
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kraj
Podcast Pałac Prezydencki: "Prezydenta wybierze internet". Rozmowa z szefem sztabu Mentzena
Kraj
Gala Nagrody „Rzeczpospolitej” im. J. Giedroycia w Pałacu Rzeczpospolitej
Kraj
Strategie ochrony rynku w obliczu globalnych wydarzeń – zapraszamy na webinar!
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kraj
Podcast „Pałac Prezydencki”: Co zdefiniuje kampanię prezydencką? Nie tylko bezpieczeństwo