Warszawa jest najbardziej zakorkowanym dużym europejskim miastem

Stolica Polski jest najbardziej zakorkowanym dużym miastem w Europie. Utrudnienia na drogach wydłużają podróż po Warszawie o 40 proc.

Publikacja: 10.07.2012 01:01

Warszawa jest najbardziej zakorkowanym dużym europejskim miastem

Foto: Fotorzepa, Kuba Kamiński Kub Kuba Kamiński

Opracowywany co kwartał „barometr korkowy" zawiera dane z 31 europejskich miast, w których mieszka co najmniej 800 tys.  osób. Baza powstaje na podstawie danych z nawigacji samochodowej i codziennie zwiększa się opięć miliardów pomiarów.

W ostatniej edycji raportu firmy TomTom Congestion Index (zawierającej dane z pierwszego kwartału 2012 r.) na pierwszym miejscu pod względem korków znajduje się Warszawa. Utrudnienia na drogach wydłużają tu czas podróży średnio o 42 proc. Stolica Polski wyprzedziła takie miasta jak Marsylia, gdzie czas podróży wydłuża się o 41 proc., Rzym (34 proc.), Bruksela (34 proc.) czy Paryż (32 proc.).

Jak tłumaczą przedstawiciele firmy TomTom, część winy zakorki ponoszą sami mieszkańcy miasta, którzy nie szukają alternatywnych dróg.

Kiedy choćby niewielka liczba kierowców jedzie inną, szybszą trasą, ogólna przepustowość całej sieci drogowej zwiększa się, co jest korzystne dla wszystkich użytkowników dróg mówi Harold Goddijn, dyrektor generalny firmy TomTom.

Jak wynika z raportu, najwięcej czasu tracimy w porannych korkach. Czas podróży wydłuża nam się wówczas średnio o 89 proc. Niewiele lepiej jest podczas szczytu popołudniowego. Przejazd ulicami miasta zajmie nam wtedy o ok. 86 proc. więcej niż w czasie, kiedy zupełnie nie ma korków.

To bardzo dużo w porównaniu np. ze szwajcarskim Bernem (19 proc. w porannym szczycie, 31 w popołudniowym), z Walencją (21 proc. rano i po południu) czy Amsterdamem (33 proc. rano, 31 proc. popołudniu).

Największe utrudnienia czekają kierowców w piątkowe wieczory, kiedy wiele osób wyjeżdża poza miasto, i w poniedziałki rano, kiedy kierowcy wracają. Co ciekawe, najmniej korków w Warszawie jest w piątek rano i w poniedziałek wieczorem.

Jak wyliczyli specjaliści, kierowcy poruszają się po Warszawie ze średnią prędkością 54 km/h. To o wiele mniej niż w Madrycie (67 km/h), ale więcej niż w Paryżu (48 km/h).

Co o takim zestawieniu sądzą władze Warszawy?  Korki spowodowane są m.in. wieloma inwestycjami w naszym mieście, np. budową drugiej linii metra  mówi rzeczniczka stołecznego ratusza Agnieszka Kłąb.   Mamy nadzieję, że gdy oddamy jej centralny odcinek do użytku, to spadniemy z podium tego niechlubnego rankingu.

Urzędnicy przewidują, że część osób przesiądzie się wówczas z samochodów do metra, otwarte zostaną też ulice, które ratusz zamknął na czas budowy.  Mamy również nadzieję, że uda się dokończyć obwodnice stolicy, dzięki czemu zmniejszy się ruch w mieście dodaje Agnieszka Kłąb.

Warszawa przoduje również we wszystkich krajowych rankingach dotyczących korków. Według danych firmy doradczej Deloitte, przez utrudnienia na drogach w zeszłym roku warszawiakom podróż wydłużała się średnio o 75 proc. To więcej niż w Krakowie i we Wrocławiu (po 62 proc.), w Poznaniu (61 proc.), Gdańsku (60 proc.), Łodzi (37 proc.) i Katowicach (36 proc.).

Co ciekawe, rok wcześniej na pierwszej pozycji znajdował się Kraków (87 proc.). Czas czekania w korkach zmniejszył się więc aż o25 proc.

To zasługa inwestycji komunikacyjnych w naszym mieście  mówi rzeczniczka Krakowa Monika Chylaszek.  Najważniejszą z nich było przebudowanie Ronda Ofiar Katynia na wylotówce w stronę Balic i Katowic. Rondo, które wcześniej korkowało miasto, stało się teraz trzypoziomową arterią. Uruchomiliśmy też tramwaj na Ruczaj  duże osiedle z gęstą zabudową. Część osób przesiadła się do niego z własnych samochodów.

Kraj
Były dyrektor Muzeum Historii Polski nagrodzony
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kraj
Podcast Pałac Prezydencki: "Prezydenta wybierze internet". Rozmowa z szefem sztabu Mentzena
Kraj
Gala Nagrody „Rzeczpospolitej” im. J. Giedroycia w Pałacu Rzeczpospolitej
Kraj
Strategie ochrony rynku w obliczu globalnych wydarzeń – zapraszamy na webinar!
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kraj
Podcast „Pałac Prezydencki”: Co zdefiniuje kampanię prezydencką? Nie tylko bezpieczeństwo