Udowodnienie szkody
Pasażer powinien wycenić szkodę, tzn. przedstawić linii lotniczej rachunki za utracone lub uszkodzone rzeczy, znajdujące się w zagubionym bagażu. Pasażer może domagać się zwrotu za rzeczy pierwszej potrzeby, który musiał kupić w związku z oczekiwaniem na bagaż (np. bieliznę, ubranie, środki higieniczne). Warto zachować za nie rachunki.
Ograniczenie odpowiedzialności
Linie lotnicze w swoim regulaminach wyłączają odpowiedzialność za cenne rzeczy przewożone w bagażu rejestrowanym. W przypadku zaginięcia lub uszkodzenia np. laptopa lub biżuterii linia lotnicza nie zrekompensuje nam ich utraty. Oznacza to, że cenne przedmioty należy zabrać do bagażu podręcznego lub ubezpieczyć.
Bagaż specjalny
Zwierzęta, sprzęt sportowy, instrumenty muzyczne i inne przedmioty o nietypowych rozmiarach należy przewozić zgodnie z regulaminem przewoźnika. Włożenie np. skrzypiec do bagażu rejestrowanego może się wiązać z ograniczeniem odpowiedzialności linii lotniczej za ich ewentualne uszkodzenie lub utratę.
Podstawa prawna
Odpowiedzialność linii lotniczych za uszkodzony, opóźniony bądź zagubiony bagaż reguluje Konwencja Montrealska z 1999 r. oraz Rozporządzenie (WE) 889/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady.