Wielka Brytania występuje z Unii Europejskiej 31 stycznia 2020 r. Od 1 lutego będzie obowiązywał tzw. okres przejściowy, który ma trwać do końca roku. W tym czasie będzie negocjowana nowa umowa gospodarcza, a Wielka Brytania nadal będzie traktowana jako państwo członkowskie (wyłączając proces decyzyjny). W związku z tym prawa konsumenckie pozostają w tym okresie niezmienne, a do końca września będą przyjmowane przez ECK Polska sprawy konsumentów mających problemy z brytyjskimi przedsiębiorcami.
Czytaj także: Na co skarżą się konsumenci - podsumowanie pracy rzeczników konsumentów
Zagrożenie niezakończenia negocjacji przyszłej umowy i braku jej obowiązywania od 1 stycznia 2021 roku wiąże się z konsekwencjami takimi jak przy „twardym brexicie" , wówczas od 1 stycznia 2021 roku sytuacja konsumentów będzie przedstawiać się jak poniżej:
Opóźniony/odwołany lot z UE do Wielkiej Brytanii
Podróżujący z UE do Wielkiej Brytanii, niezależnie od wybranej linii lotniczej, w dalszym ciągu będą uprawnieni do opieki w czasie opóźnienia i odwołania lotu, a także możliwości ubiegania się o odszkodowanie.
Opóźniony/odwołany lot z Wielkiej Brytanii do UE
Przepisy unijne będą miały zastosowanie, tylko gdy lot będzie operowany przez przewoźnika, mającego siedzibę w kraju UE. W innym wypadku pasażerów nie będzie chroniło europejskie prawodawstwo.