Harmonizacja porządków prawnych państw członkowskich Unii Europejskiej to jeden z elementów urzeczywistniania rynku wewnętrznego. Podstawowym instrumentem są tu dyrektywy, w których stosowane są różne metody harmonizacji: zupełnej (pełnej), częściowej, opcjonalnej, alternatywnej lub minimalnej. Na decyzję o wyborze jednej z nich mają wpływ takie czynniki, jak: charakter i specyfika regulowanej materii, wyznaczone cele, traktatowa podstawa prawna, a także okoliczności, w jakich dyrektywa jest przyjmowana - łatwość (trudność) osiągnięcia konsensusu co do jej treści. Prawidłowa identyfikacja metody harmonizacji umożliwia określenie granic swobody implementacyjnej państw członkowskich (dalej: państwa), która przy różnych metodach kształtuje się odmiennie.
W ramach wspólnotowego prawodawstwa konsumenckiego występuje zasadniczo metoda harmonizacji minimalnej. Jednak w nowych dyrektywach konsumenckich coraz bardziej widoczna jest tendencja do stosowania metody harmonizacji zupełnej. Oznacza to, że wraz ze zmianą założeń i techniki legislacyjnej na poziomie wspólnotowym, przewartościowaniu ulegają także założenia krajowego procesu implementacji dyrektyw. Nowy trend wymaga wnikliwej debaty i nowego spojrzenia na prawo ochrony konsumenta.
Wspólnotowe prawo ochrony konsumenta dostarczało dotąd pewien minimalny zbiór norm (standardów) ochronnych, ale państwa mogły dołączać dalej idące w poziomie ochrony regulacje krajowe (przy respektowaniu traktatowych swobód wspólnotowych i zasady proporcjonalności).
W początkowej fazie integracji (przy dużym zróżnicowaniu systemów krajowych) harmonizacja minimalna była dość skutecznym instrumentem mogącym zapewnić konsumentom odpowiednią ochronę. Umożliwiała bowiem utrzymanie elastyczności krajowych regulacji, pozostawiając państwom swobodę w tworzeniu (utrzymaniu) najbardziej optymalnych rozwiązań wewnętrznych. Wybór ścieżki harmonizacji minimalnej umożliwił wspólnotowemu legislatorowi zagospodarowanie obszarów, w których konsensus w obliczu różnych tradycji prawnych państw wydawał się trudny do osiągnięcia lub wręcz niemożliwy.
Harmonizacja pełna narzuca jednolitą i obowiązkową regulację dla danej dziedziny we wszystkich państwach. Tutaj pole manewru organu implementującego jest bardzo ograniczone. W praktyce państwa nie mogą przyjmować, ani utrzymywać, bardziej rygorystycznych albo bardziej liberalnych środków w obszarze objętym dyrektywą, przy czym wyjątek może dotyczyć kwestii wyraźnie w jej treści określonych.