Ponadto pasażerowi przysługuje prawo wyboru między pełnym zwrotem ceny biletu w terminie siedmiu dni a zmianą planu podróży do jego miejsca docelowego oraz prawo do bezpłatnego otrzymania od przewoźnika posiłków i napojów, zakwaterowania w hotelu, transportu do miejsca zakwaterowania oraz dwóch bezpłatnych połączeń telefonicznych, telefaksów, mejli.
Jeśli brakuje wystarczającej liczby miejsc na pokładzie, przewoźnik – nie chcąc odmawiać pasażerom przyjęcia na pokład – może również umieścić ich w innej klasie niż ta, na którą został wykupiony bilet. W razie umieszczenia pasażera w wyższej klasie przewoźnik nie może żądać dopłat, natomiast w razie skierowania pasażera do klasy niższej przewoźnik zobowiązany jest do zwrotu pasażerowi od 30 do 75 proc. ceny biletu, w zależności od rodzaju lotu.
Samolot nie poleci
W przypadku odwołania lotu linia lotnicza – podobnie jak w sytuacji odmowy przyjęcia na pokład – zobowiązana jest zaproponować pasażerowi możliwość wyboru między pełnym zwrotem ceny biletu w terminie siedmiu dni a zmianą planu podróży do miejsca docelowego, a także udzielić pasażerowi pomocy (wyżywienie, nocleg, umożliwienie kontaktu telefonicznego etc.).
Pasażerowi przysługuje także prawo do odszkodowania (50, 400 bądź 600 euro), chyba że przewoźnik uprzedził pasażera o odwołaniu lotu odpowiednio wcześnie, informując jednocześnie o innych, alternatywnych połączeniach.
Uwaga! Nie można żądać odszkodowania także w przypadku, gdy odwołanie jest spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków (np. z powodu pyłu wulkanicznego).
Podróżny czeka na lot
W takim wypadku pasażer nabywa – w zależności od czasu opóźnienia i rodzaju lotu – prawo do bezpłatnego wyżywienia, dwóch bezpłatnych połączeń telefonicznych, faksów lub mejli, zakwaterowania w hotelu oraz transportu pomiędzy lotniskiem a miejscem zakwaterowania lub pełnego zwrotu ceny biletu.