Na rynku usług prawnych pojawiła się nowa specjalizacja. Są pierwsze kancelarie, które pomagają w grupowym dochodzeniu odszkodowania za niezgodne z umową wczasy czy spóźniony albo odwołany lot. Pierwsze pozwy zbiorowe przeciwko liniom lotniczym zostały już złożone. Kilkuset niezadowolonych klientów Enter Air, Air Poland i jednego z przewoźników tureckich domaga się rekompensaty.
– Jeszcze w sierpniu złożymy pozwy w sprawie opóźnionych lotów Enter Air, Yes Airways oraz LOT – zapowiada Aleksandra Wróbel z Kancelarii Prawnej Goldman sp. z o.o. specjalizującej się w pozwach zbiorowych w turystyce.
Pokrycie roszczeń niezadowolonych turystów może słono kosztować zarówno przewoźników, jak i biura podróży. – Tylko w zeszłym tygodniu odebraliśmy trzy telefony od pasażerów, którzy poinformowali nas, że siedzą na lotnisku, mają opóźniony lot i puścili wśród współpasażerów listę, na której każdy zostawił swoje namiary – tłumaczy Aleksandra Wróbel.
– Obecnie konsumenci niechętnie decydują się na indywidualne dochodzenie swoich praw ze względu na brak czasu, niskie żądania i małą świadomość prawną – mówi Agnieszka Majchrzak z UOKiK.
Wkrótce może się to zmienić. – Ze względu na szerszą skalę roszczeń występowanie z pozwem zbiorowym ma większą moc oddziaływania niż skarga indywidualna – twierdzi Katarzyna Krasnodębska z Urzędu Lotnictwa Cywilnego.