UOKiK prowadzi ochronę zbiorową w formie administracyjno-prawnej. Rzecznik finansowy zaś ochronę indywidualną w formie cywilistycznej. W wielu obszarach mogą się całkowicie wykluczać kosztem klientów instytucji finansowych. Dobrym przykładem jest kwestia „istotnych poglądów". Rzecznik finansowy nie ma ograniczeń, jeśli chodzi o ich przedstawianie. UOKiK też ma takie uprawnienie, ale nie może z niego korzystać, jeśli równocześnie w danej sprawie prowadzi postępowanie administracyjne wobec podmiotu. Oznacza to zastąpienie szerszych możliwości węższymi.
Z naszych statystyk wynika, że to chętnie wykorzystywana przez klientów forma wsparcia na etapie sporu sądowego. Szacujemy, że od początku 2016 r. do końca 2020 r. będziemy mieli około 4 tys. takich wniosków. W tym roku ponad 80 proc. próśb dotyczy banków. Coraz częściej zwracają się o przedstawienie „istotnego poglądu" same sądy, szczególnie w sporach z bankami. Tu trzeba zwrócić uwagę, że „istotny pogląd" to tylko forma działania w procesie. RF składa „istotne poglądy" w interesie indywidualnych osób. Prezes UOKiK w interesie publicznym. W pojęciu interesu publicznego mieści się także interes przedsiębiorców, w tym banków i ubezpieczycieli. Tych rzeczy nie da się pogodzić. Adwokat znajdujący się w takim konflikcie interesów powinien natychmiast wyłączyć się ze sprawy. Inaczej ryzykuje poważne konsekwencje dyscyplinarne. Dziwię się, że ktoś chce z takiej dysfunkcji zrobić standard funkcjonowania urzędu.
Ze zdziwieniem zauważyłem też, że prezes UOKiK zapowiada przejęcie Funduszu Edukacji Finansowej. Wcześniejsze doniesienia mówiły, że zajmie się nim Komisja Nadzoru Finansowego. W obu wypadkach jednak mamy do czynienia z systemowym problemem, który rodzi konflikt interesów. Według takiej propozycji urząd będzie nakładał kary stanowiące przychód Funduszu i korzystał z tych pieniędzy na finansowanie projektów związanych z edukacją finansową.
Prezes UOKiK wspomina też o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym jako przykładzie dublowania się kompetencji.
To zaskakujące, bo w tym zakresie nasze kompetencje uzupełniają się. Mają jednak odmienny charakter i skutek, więc nie mogą być skupione w jednym organie. Rzecznik może działać w interesie ogółu konsumentów (art. 12 ustawy) oraz wytaczać pozwy na rzecz indywidualnego klienta (art. 26). Prezes UOKiK działa tylko wówczas, gdy praktyka narusza zbiorowe interesy konsumentów. Ustawa o UOKiK w art. 24 mówi wyraźnie, że suma jednostkowych naruszeń nie godzi w zbiorowe interesy konsumentów. To oznacza, że nawet jeśli do UOKiK trafiają sygnały od niezadowolonych klientów, to nie zawsze naruszenia muszą być karane. RF może wystąpić do sądu z roszczeniem o zaprzestanie nieuczciwej praktyki rynkowej w interesie ogółu konsumentów i wnieść o tzw. zabezpieczenie powództwa. Decyzja sądu oznacza natychmiastowy obowiązek zaniechania.
Nie wiadomo też, czy w połączonej instytucji będzie możliwe wytaczanie pozwów w imieniu klientów w takim zakresie jak obecnie. Takie pozwy złożyliśmy ostatnio w imieniu klienta Idea Banku czy w lipcu wobec klientów Banku Millenium i TU Europa Życie. Prowadzenie postępowania administracyjnego wobec banku i jednoczesne składanie przeciwko niemu pozwu w imieniu klienta wyklucza się. Może się więc zdarzyć, że konstrukcja prawna regulująca działanie połączonych instytucji nie będzie przewidywała instytucji pozwu.