Prezes UKE ukarał spółkę telekomunikacyjną PTS za bezprawne zapisy w umowach z abonentami

W środę, 16 lipca Prezes UKE nałożył na spółkę PTS S.A. z siedzibą we Wrocławiu, karę pieniężną w wysokości ponad 497 tys. zł, m.in. za uniemożliwianie abonentom korzystania z uprawnień do wyboru dostawcy usług oraz za udzielanie nieprawdziwych informacji.

Publikacja: 16.07.2014 18:07

Prezes UKE ukarał spółkę telekomunikacyjną PTS m.in. za bezprawne zapisy w umowach z abonentami

Prezes UKE ukarał spółkę telekomunikacyjną PTS m.in. za bezprawne zapisy w umowach z abonentami

Foto: www.sxc.hu

Podczas rozpatrywania postępowań mediacyjnych i interwencyjnych Prezes UKE ustalił, iż PTS S.A. (Telekomunikacja Dzień Dobry) naruszyła szereg przepisów ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne, m.in. znowelizowany przepis art. 57 ust. 6, zgodnie z którym w „przypadku zawarcia umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych, w tym o zapewnienie przyłączenia do publicznej sieci telekomunikacyjnej, związanego z ulgą przyznaną abonentowi, wysokość roszczenia z tytułu jednostronnego rozwiązania umowy przez abonenta lub przez dostawcę usług z winy abonenta przed upływem terminu, na jaki umowa została zawarta, nie może przekroczyć wartości ulgi przyznanej abonentowi pomniejszonej o proporcjonalną jej wartość za okres od dnia zawarcia umowy do dnia jej rozwiązania. Roszczenie nie przysługuje w przypadku rozwiązania przez konsumenta umowy przed rozpoczęciem świadczenia usług, chyba że przedmiotem ulgi jest telekomunikacyjne urządzenie końcowe."

Wobec stwierdzonych naruszeń Prezes UKE w dniu 21 stycznia 2014 r. wszczął z urzędu postępowanie administracyjne w sprawie nałożenia na spółkę kary pieniężnej, które jednoznacznie wykazało, iż PTS S.A. naruszyła:

- postanowienia art. 56 ust. 5 Pt w związku z art. 56 ust. 3 poprzez odsyłanie w treści stosowanych wzorców umownych do postanowień regulaminu świadczenia usług, które obligatoryjnie powinny być uregulowane w umowie o świadczenie usług telekomunikacyjnych;

- postanowienia art. 56 ust. 3 Pt poprzez niezamieszczenie w treści stosowanych wzorców umownych elementów, które obligatoryjnie powinny zostać zamieszczone;

- poprzez niepełne określanie elementów, które powinny zostać zamieszczone w treści umowy oraz poprzez naruszenie wymogu dotyczącego stosowania jasnej, zrozumiałej i łatwo dostępnej formy postanowień umowy;

- postanowienia art. 57 ust. 6 Pt poprzez wprowadzenie do umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych zastrzeżenia i pobieranie od abonentów opłaty wyrównawczej z tytułu rozwiązania, zawartej na czas określony umowy, przed rozpoczęciem świadczenia usług przez PTS;

- obowiązek określony w art. 72 ust. 1 Pt, poprzez ograniczenie abonentom prawa do wyboru dostawcy usług poprzez zobowiązanie ich, na podstawie zawartej umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych do korzystania z numeru prefiks, udostępnionego przez PTS;

- postanowienia art. 56 ust. 4a Pt poprzez zawieranie po dniu 21 stycznia 2013 r. umów z konsumentami na czas określony dłuższy niż 24 miesiące;

- obowiązek określony w art. 6 ust. 1 Pt, poprzez udzielenie nieprawdziwych informacji na wezwanie Prezesa UKE;

Ponadto spółka nie wypełniła obowiązków informacyjnych, określonych w art. 60a ust. 3a Pt  w stosunku do tych abonentów, którzy zawarli umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych z PTS przed dniem 21 stycznia 2013 r.

Po dokonaniu wszechstronnej analizy zebranego materiału dowodowego Prezes UKE nałożył na spółkę arę w wysokości 497 120,34 PLN.

Ustalając jej wysokość Prezes UKE wziął w szczególności pod uwagę stwierdzony w postępowaniu jej negatywny stosunek do wykonywania obowiązków ustawowych, co miało bezpośredni, niekorzystny wpływ na sytuację abonentów PTS.

Ponadto pomimo wyraźnego stanowiska UKE prezentowanego w trakcie postępowań mediacyjnych i interwencyjnych, spółka kontynuowała niezgodne z prawem działania.

Od decyzji o nałożeniu kary PTS S.A. przysługuje odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Zgodnie z art. 209 ust. 1 Prawa Telekomunikacyjnego ten, kto:

- udziela informacji niepełnych lub nieprawdziwych lub dostarcza dokumenty zawierające informacje niepełne lub nieprawdziwe;

- narusza obowiązki informacyjne w stosunku do użytkowników końcowych;

- nie wypełnia lub nienależycie wypełnia obowiązki określone w art. 56, art. 57 ust. 6;

- uniemożliwia abonentom korzystanie z uprawnień do wyboru dostawcy usług, o którym mowa w art. 72;

podlega karze pieniężnej.

Matura i egzamin ósmoklasisty
Egzamin 8-klasisty: język polski. Odpowiedzi eksperta WSiP
Prawo rodzinne
Rozwód tam, gdzie ślub. Szybciej, bliżej domu i niedrogo
Nieruchomości
Czy dziecko może dostać grunt obciążony służebnością? Wyrok SN
Prawo w Polsce
Jak zmienić miejsce głosowania w wyborach prezydenckich 2025?
Prawo drogowe
Ważny wyrok dla kierowców i rowerzystów. Chodzi o pierwszeństwo