Prezes UKE ukarał spółkę telekomunikacyjną PTS za bezprawne zapisy w umowach z abonentami

W środę, 16 lipca Prezes UKE nałożył na spółkę PTS S.A. z siedzibą we Wrocławiu, karę pieniężną w wysokości ponad 497 tys. zł, m.in. za uniemożliwianie abonentom korzystania z uprawnień do wyboru dostawcy usług oraz za udzielanie nieprawdziwych informacji.

Publikacja: 16.07.2014 18:07

Prezes UKE ukarał spółkę telekomunikacyjną PTS m.in. za bezprawne zapisy w umowach z abonentami

Prezes UKE ukarał spółkę telekomunikacyjną PTS m.in. za bezprawne zapisy w umowach z abonentami

Foto: www.sxc.hu

Podczas rozpatrywania postępowań mediacyjnych i interwencyjnych Prezes UKE ustalił, iż PTS S.A. (Telekomunikacja Dzień Dobry) naruszyła szereg przepisów ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne, m.in. znowelizowany przepis art. 57 ust. 6, zgodnie z którym w „przypadku zawarcia umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych, w tym o zapewnienie przyłączenia do publicznej sieci telekomunikacyjnej, związanego z ulgą przyznaną abonentowi, wysokość roszczenia z tytułu jednostronnego rozwiązania umowy przez abonenta lub przez dostawcę usług z winy abonenta przed upływem terminu, na jaki umowa została zawarta, nie może przekroczyć wartości ulgi przyznanej abonentowi pomniejszonej o proporcjonalną jej wartość za okres od dnia zawarcia umowy do dnia jej rozwiązania. Roszczenie nie przysługuje w przypadku rozwiązania przez konsumenta umowy przed rozpoczęciem świadczenia usług, chyba że przedmiotem ulgi jest telekomunikacyjne urządzenie końcowe."

Wobec stwierdzonych naruszeń Prezes UKE w dniu 21 stycznia 2014 r. wszczął z urzędu postępowanie administracyjne w sprawie nałożenia na spółkę kary pieniężnej, które jednoznacznie wykazało, iż PTS S.A. naruszyła:

- postanowienia art. 56 ust. 5 Pt w związku z art. 56 ust. 3 poprzez odsyłanie w treści stosowanych wzorców umownych do postanowień regulaminu świadczenia usług, które obligatoryjnie powinny być uregulowane w umowie o świadczenie usług telekomunikacyjnych;

- postanowienia art. 56 ust. 3 Pt poprzez niezamieszczenie w treści stosowanych wzorców umownych elementów, które obligatoryjnie powinny zostać zamieszczone;

- poprzez niepełne określanie elementów, które powinny zostać zamieszczone w treści umowy oraz poprzez naruszenie wymogu dotyczącego stosowania jasnej, zrozumiałej i łatwo dostępnej formy postanowień umowy;

- postanowienia art. 57 ust. 6 Pt poprzez wprowadzenie do umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych zastrzeżenia i pobieranie od abonentów opłaty wyrównawczej z tytułu rozwiązania, zawartej na czas określony umowy, przed rozpoczęciem świadczenia usług przez PTS;

- obowiązek określony w art. 72 ust. 1 Pt, poprzez ograniczenie abonentom prawa do wyboru dostawcy usług poprzez zobowiązanie ich, na podstawie zawartej umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych do korzystania z numeru prefiks, udostępnionego przez PTS;

- postanowienia art. 56 ust. 4a Pt poprzez zawieranie po dniu 21 stycznia 2013 r. umów z konsumentami na czas określony dłuższy niż 24 miesiące;

- obowiązek określony w art. 6 ust. 1 Pt, poprzez udzielenie nieprawdziwych informacji na wezwanie Prezesa UKE;

Ponadto spółka nie wypełniła obowiązków informacyjnych, określonych w art. 60a ust. 3a Pt  w stosunku do tych abonentów, którzy zawarli umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych z PTS przed dniem 21 stycznia 2013 r.

Po dokonaniu wszechstronnej analizy zebranego materiału dowodowego Prezes UKE nałożył na spółkę arę w wysokości 497 120,34 PLN.

Ustalając jej wysokość Prezes UKE wziął w szczególności pod uwagę stwierdzony w postępowaniu jej negatywny stosunek do wykonywania obowiązków ustawowych, co miało bezpośredni, niekorzystny wpływ na sytuację abonentów PTS.

Ponadto pomimo wyraźnego stanowiska UKE prezentowanego w trakcie postępowań mediacyjnych i interwencyjnych, spółka kontynuowała niezgodne z prawem działania.

Od decyzji o nałożeniu kary PTS S.A. przysługuje odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Zgodnie z art. 209 ust. 1 Prawa Telekomunikacyjnego ten, kto:

- udziela informacji niepełnych lub nieprawdziwych lub dostarcza dokumenty zawierające informacje niepełne lub nieprawdziwe;

- narusza obowiązki informacyjne w stosunku do użytkowników końcowych;

- nie wypełnia lub nienależycie wypełnia obowiązki określone w art. 56, art. 57 ust. 6;

- uniemożliwia abonentom korzystanie z uprawnień do wyboru dostawcy usług, o którym mowa w art. 72;

podlega karze pieniężnej.

Podczas rozpatrywania postępowań mediacyjnych i interwencyjnych Prezes UKE ustalił, iż PTS S.A. (Telekomunikacja Dzień Dobry) naruszyła szereg przepisów ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne, m.in. znowelizowany przepis art. 57 ust. 6, zgodnie z którym w „przypadku zawarcia umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych, w tym o zapewnienie przyłączenia do publicznej sieci telekomunikacyjnej, związanego z ulgą przyznaną abonentowi, wysokość roszczenia z tytułu jednostronnego rozwiązania umowy przez abonenta lub przez dostawcę usług z winy abonenta przed upływem terminu, na jaki umowa została zawarta, nie może przekroczyć wartości ulgi przyznanej abonentowi pomniejszonej o proporcjonalną jej wartość za okres od dnia zawarcia umowy do dnia jej rozwiązania. Roszczenie nie przysługuje w przypadku rozwiązania przez konsumenta umowy przed rozpoczęciem świadczenia usług, chyba że przedmiotem ulgi jest telekomunikacyjne urządzenie końcowe."

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów