Reklama
Rozwiń
Reklama

Kobieta w bikini w okolicy szkoły może reklamować usługi grawerskie

Do Komisji Etyki Reklamy wpłynęła skarga na reklamę zewnętrzną usług grawerskich.

Publikacja: 29.11.2014 10:00

Kobieta w bikini w okolicy szkoły może reklamować usługi grawerskie

Foto: www.sxc.hu

Konsumentka zwróciła uwagę, że baner przedstawiający kobietę w bikini w wyzywającej pozie, opatrzony sloganem "Grawerujemy dosłownie na wszystkim" narusza kodeks etyki reklamy.

Zdaniem skarżącej reklama była nieetyczna, ponieważ przedstawia kobietę w sposób przedmiotowy i seksistowski. Gra słów na plakacie sugerowała według konsumentki, że kobieta jest rzeczą, którą można wygrawerować.

- Nie zgadzam się na przedstawianie takiego wizerunku kobiety i prowadzenie marketingu w oparciu o seksualne skojarzenia, które nie mają żadnego związku z reklamowanym produktem – napisała skarżąca.

- Zgodnie z art. 32 Kodeksu Etyki Reklamy, reklama eksponowana na bilbordzie, w pobliżu szkoły, kierowana jest również do dzieci. Reklama pozostaje w sprzeczności z art. 25 kodeksu, gdyż utrwala u dzieci przedmiotowe podejście do drugiego człowieka."- dodała.

Skargę poparł arbiter-referent, który równocześnie twierdził, że uznanie reklamy za sprzeczną z dobrymi obyczajami (art. 2 ust. 1 kodeksu etyki reklamy) oraz zarzucił, że reklama nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej oraz zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji.

Reklama
Reklama

Ponadto, wniósł o uznanie reklamy za niezgodną z art. 4 kodeksu etyki reklamy, w myśl którego „reklamy nie mogą zawierać elementów, które zawierają treści dyskryminujące, w szczególności ze względu na rasę, przekonania religijne, płeć lub narodowość.".

Arbiter-referent stwierdził także, że przedmiotowa reklama jest sprzeczna z artykułem 25 kodeksu etyki reklamy, z uwagi na to, że „reklamy muszą uwzględniać stopień rozwoju dzieci lub młodzieży oraz nie mogą zagrażać ich fizycznemu, psychicznemu lub moralnemu dalszemu rozwojowi.

Poinformował również, że zgodnie z art. 32 kodeksu „Przepisy zawarte w art. 22-31 stosuje się odpowiednio również do reklam, które nie są bezpośrednio skierowane do dzieci, jednak dzieci są ich odbiorcami ze względu na formę oraz miejsce i sposób prezentowania reklam. Dotyczy to w szczególności reklam emitowanych w telewizji w sąsiedztwie audycji dla dzieci, reklam wyświetlanych w kinach przed seansami filmów dla dzieci oraz reklamy zewnętrznej.".

Skarżony w pisemnej odpowiedzi na skargę poinformował, że baner został zdemontowany. Na jego miejscu umieszczono inną reklamę, której zdjęcie dołączył do pisma.

Zespół orzekający nie dopatrzył się w przedmiotowej reklamie naruszenia norm kodeksu zarzucanych przez skarżącą.

W jego opinii reklama była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej oraz zgodnie z dobrymi obyczajami.

Reklama
Reklama

Zespół nie stwierdził w reklamie treści dyskryminujących kobiety.

Biorąc także pod uwagę lokalizację reklamy w pobliżu szkoły, organ uznał że baner nie naruszył art. 25 kodeksu etyki reklamy. Zdaniem zespołu przedmiotowa reklama nie zawierała treści zagrażających fizycznemu, psychicznemu lub moralnemu rozwojowi dzieci lub młodzieży.

Prawo w Polsce
Zmowa przetargowa Budimexu. Wyrok może utrudnić walkę o kolejne kontrakty
Sądy i trybunały
Co dalej z Trybunałem po wyroku TSUE? Setki orzeczeń do podważenia
Praca, Emerytury i renty
Planujesz przejść na emeryturę w 2026 roku? Ekspert ZUS wskazuje dwa najlepsze terminy
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Edukacja
Pisownia na nowo. Co zmieni się w polskiej ortografii od przyszłego roku?
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama