Kobieta w bikini w okolicy szkoły może reklamować usługi grawerskie

Do Komisji Etyki Reklamy wpłynęła skarga na reklamę zewnętrzną usług grawerskich.

Publikacja: 29.11.2014 10:00

Kobieta w bikini w okolicy szkoły może reklamować usługi grawerskie

Foto: www.sxc.hu

Konsumentka zwróciła uwagę, że baner przedstawiający kobietę w bikini w wyzywającej pozie, opatrzony sloganem "Grawerujemy dosłownie na wszystkim" narusza kodeks etyki reklamy.

Zdaniem skarżącej reklama była nieetyczna, ponieważ przedstawia kobietę w sposób przedmiotowy i seksistowski. Gra słów na plakacie sugerowała według konsumentki, że kobieta jest rzeczą, którą można wygrawerować.

- Nie zgadzam się na przedstawianie takiego wizerunku kobiety i prowadzenie marketingu w oparciu o seksualne skojarzenia, które nie mają żadnego związku z reklamowanym produktem – napisała skarżąca.

- Zgodnie z art. 32 Kodeksu Etyki Reklamy, reklama eksponowana na bilbordzie, w pobliżu szkoły, kierowana jest również do dzieci. Reklama pozostaje w sprzeczności z art. 25 kodeksu, gdyż utrwala u dzieci przedmiotowe podejście do drugiego człowieka."- dodała.

Skargę poparł arbiter-referent, który równocześnie twierdził, że uznanie reklamy za sprzeczną z dobrymi obyczajami (art. 2 ust. 1 kodeksu etyki reklamy) oraz zarzucił, że reklama nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej oraz zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji.

Ponadto, wniósł o uznanie reklamy za niezgodną z art. 4 kodeksu etyki reklamy, w myśl którego „reklamy nie mogą zawierać elementów, które zawierają treści dyskryminujące, w szczególności ze względu na rasę, przekonania religijne, płeć lub narodowość.".

Arbiter-referent stwierdził także, że przedmiotowa reklama jest sprzeczna z artykułem 25 kodeksu etyki reklamy, z uwagi na to, że „reklamy muszą uwzględniać stopień rozwoju dzieci lub młodzieży oraz nie mogą zagrażać ich fizycznemu, psychicznemu lub moralnemu dalszemu rozwojowi.

Poinformował również, że zgodnie z art. 32 kodeksu „Przepisy zawarte w art. 22-31 stosuje się odpowiednio również do reklam, które nie są bezpośrednio skierowane do dzieci, jednak dzieci są ich odbiorcami ze względu na formę oraz miejsce i sposób prezentowania reklam. Dotyczy to w szczególności reklam emitowanych w telewizji w sąsiedztwie audycji dla dzieci, reklam wyświetlanych w kinach przed seansami filmów dla dzieci oraz reklamy zewnętrznej.".

Skarżony w pisemnej odpowiedzi na skargę poinformował, że baner został zdemontowany. Na jego miejscu umieszczono inną reklamę, której zdjęcie dołączył do pisma.

Zespół orzekający nie dopatrzył się w przedmiotowej reklamie naruszenia norm kodeksu zarzucanych przez skarżącą.

W jego opinii reklama była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej oraz zgodnie z dobrymi obyczajami.

Zespół nie stwierdził w reklamie treści dyskryminujących kobiety.

Biorąc także pod uwagę lokalizację reklamy w pobliżu szkoły, organ uznał że baner nie naruszył art. 25 kodeksu etyki reklamy. Zdaniem zespołu przedmiotowa reklama nie zawierała treści zagrażających fizycznemu, psychicznemu lub moralnemu rozwojowi dzieci lub młodzieży.

Konsumentka zwróciła uwagę, że baner przedstawiający kobietę w bikini w wyzywającej pozie, opatrzony sloganem "Grawerujemy dosłownie na wszystkim" narusza kodeks etyki reklamy.

Zdaniem skarżącej reklama była nieetyczna, ponieważ przedstawia kobietę w sposób przedmiotowy i seksistowski. Gra słów na plakacie sugerowała według konsumentki, że kobieta jest rzeczą, którą można wygrawerować.

Pozostało 87% artykułu
W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"