Reklama
Rozwiń
Reklama

Procenty w gazetkach i aplikacjach dyskontów. Promocja alkoholu umyka prawu

Na podstawie obecnych przepisów łatwiej „ścigać” nagrania z kasety VHS niż rolki na Instagramie. Korzystają z tego sieci handlowe zachęcając w aplikacjach do kupna alkoholu.

Publikacja: 01.07.2024 19:35

Procenty w gazetkach i aplikacjach dyskontów. Promocja alkoholu umyka prawu

Foto: Adobe Stock

Z krytyką części internautów i lekarzy spotkała się ostania akcja Żabki, w ramach której oferowała ona możliwość „odbierania” zapłaconej przez klienta kwoty w piwie. Z kolei sieć Dino pod hasłem „Czas na spotkanie z bliskimi” zachęcała do kupna wódki z okazji dnia ojca.

— Wszelkie inicjatywy zachęcające do sięgnięcia po alkohol, bez ukazania konsekwencji i ryzyka związanego z uzależnieniem, są niewskazane z perspektywy zdrowia publicznego, interesu społeczeństwa oraz kraju — ocenia krytycznie rzecznik Naczelnej Izby Lekarskiej Jakub Kosikowski.

Promocja alkoholu wypłynęła do Internetu, celebryci już skazani

Choć ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi zabrania publicznego reklamowania alkoholu (poza piwem – ale też z ograniczeniami), nie definiuje też, czym owo działanie jest. Jak zauważa radca prawny Hubert Lipiński z Lipiński Mierzwicka Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych, do niedawna w orzecznictwie przyjmowano, że reklama publiczna to ta adresowana do nieokreślonej grupy odbiorców, a jakiekolwiek jej ograniczenie sprawiało, że publiczna być przestawała.

— Skutkiem tego było wypływanie reklam do internetu, między innymi mediów społecznościowych, choć pierwsi celebryci za takie działania zostali już skazani. To pokazuje, że rozumienie pojęcia „publiczności” zaczyna się zmieniać — podkreśla.

Mecenas zauważa przy tym, że jeśli jednak informacje o promocji na wódkę Dino umieściła też w swojej papierowej gazetce, to trudno nie uznać tego za reklamę publiczną.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Anna Nowacka-Isaksson: Svensson łatwiej się napije

Reklama alkoholu udaje materiały informacyjne

Również w opinii radczyni prawnej Małgorzaty Soppy-Garsteckiej z kancelarii Traple Konarski Podrecki i Wspólnicy reklama wysokoprocentowych napojów dostępna dla użytkowników aplikacji czy konkretnych witryn „wymyka się” przepisom ustawy.

— Co istotne, ustawienie bramki „18+” nie powoduje, że przekaz zawarty na danej stronie internetowej jest kierowany do zamkniętego grona odbiorców. Często jednak takie strony należą do producentów czy dystrybutorów i traktuje się je jako materiały informacyjne, a nie reklamowe — zauważa.

— Z pewnością przydałoby się odświeżenie ustawy o wychowaniu w trzeźwości, która szczegółowo instruuje na temat reklamy prowadzonej na przykład na kastach VHS, ale milczy na temat reklamy prowadzonej w Internecie — unaocznia ekspertka. — Przestarzała regulacja prowadzi do różnych, często sprzecznych interpretacji przepisów, które po prostu nie przewidują zasad dających się w prosty sposób zastosować do rzeczywistości, w jakiej obecnie żyjemy — dodaje.

Brakuje definicji „nadmiernego spożycia”

Choć publiczna reklama piwa obwarowana jest wieloma ograniczeniami (między innymi nie może zachęcać do jego nadmiernego spożycia czy wywoływać skojarzeń z relaksem lub odpoczynkiem), to te przepisy – zdaniem mec. Lipińskiego – również traktowane są dość liberalnie. Jego zdaniem, jako że Żabka oferowała zakup piwa w aplikacji, sieć może stać na stanowisku, że nie reklamowała go publicznie.

— Ponadto dyskusyjne jest to, czy ta reklama nakłaniała do nadmiernego spożycia piwa, szczególnie w kontekście stosowanych przez wiele sieci zachęt do zakupów piwa „dwa w cenie jednego” — wskazuje mec. Lipiński.

Reklama
Reklama

Mec. Soppa-Garstecka pointuje, że w ustawie – i orzecznictwie – próżno szukać również jasnej definicji „nadmiernego spożycia”.

Sądy i trybunały
Waldemar Żurek ujawnia projekt reformy KRS. Liczy na poparcie prezydenta
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Nieruchomości
Można już składać wnioski o bon ciepłowniczy. Ile wynosi i komu przysługuje?
Służby mundurowe
W 2026 roku wojsko wezwie nawet 235 tys. osób. Kto jest na liście?
Nieruchomości
Ważne zmiany dla każdego, kto planuje budowę. Ustawa przyjęta
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Nieruchomości
Rząd kończy z patologiami w spółdzielniach mieszkaniowych. Oto, co chce zmienić
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama