Konsumenci nie znają swoich praw

Prawie połowa Europejczyków nie wie, że ma prawo odstąpić od umowy po zakupach np. w e-sklepie.

Publikacja: 15.03.2016 07:28

Konsumenci nie znają swoich praw

Foto: 123RF

Według badań Komisji Europejskiej konsumenci unijni regularnie są narażeni na nieuczciwe praktyki przedsiębiorców. Okazuje się, że 41 proc. konsumentów w UE jest nękanych telefonami lub e-mailami nakłaniającymi do kupna jakichś produktów. A 30 proc. spotkało się z reklamami wprowadzającymi w błąd.

Z badań KE, o których informuje Europejskie Centrum Konsumenckie w Polsce (ECK Polska), wynika, że 26 proc. unijnych konsumentów padło ofiarą nieuczciwych praktyk polegających na oferowaniu bezpłatnego produktu, który w konsekwencji nie okazał się darmowy. Ponadto nieco ponad połowa (56 proc.) nie wie, że ma prawo do odstąpienia od umowy przy zakupach na odległość, czyli np., w internecie czy przez telefon.

Z informacji, jakie podaje Europejskie Centrum Konsumenckie, wynika jednak, że rzeczywistość dla polskich konsumentów jest bardziej skomplikowana niż dla tych, którzy mieszkają w innych państwach Unii.

Okazuje się, że Polska ma najniższy wskaźnik w Unii egzekwowania i przestrzegania prawa. Należymy do państw, w których są największe trudności w dochodzeniu roszczeń podczas składania reklamacji. Ponadto polscy konsumenci spotykają najwięcej przeszkód podczas zakupów online, więcej nawet niż obywatele Rumunii, Słowacji, Grecji i Węgier.

Trudności, które napotykają polscy konsumenci, powodują, że jesteśmy na drugim miejscu w Unii Europejskiej pod względem liczby zgłaszanych nieuczciwych praktyk handlowych, których dopuszczają się przedsiębiorcy. Mimo to cały czas (od 2008 r.) rośnie zaufanie polskich konsumentów do sprzedawców i usługodawców.

Zdaniem ECK, by zmienić ten obraz, potrzebna jest dalsza edukacja przedsiębiorców i promocja praw konsumenta w Polsce. Nie należy też zapominać o zwiększaniu świadomości konsumentów. Tym bardziej że badania KE pokazują, że tylko 41 proc. konsumentów w Unii wie, że ma prawo do bezpłatnej naprawy lub wymiany towaru.

ECK Polska wskazuje też, że sytuację polskich konsumentów mogą poprawić nowe uprawnienia prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w zwalczaniu naruszeń zbiorowych interesów konsumentów. Będzie się mógł nimi posługiwać od 16 kwietnia 2016 r.

Ponadto katalog nieuczciwych praktyk zostanie rozszerzony o zakaz prowadzenia działań, które mają nakłonić klientów do zawierania umów niedopasowanych do ich potrzeb oraz możliwości finansowych.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Prawo dla Ciebie
PiS wygrywa w Sądzie Najwyższym. Uchwała PKW o rozliczeniu kampanii uchylona
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Dane osobowe
Rekord wyłudzeń kredytów. Eksperci ostrzegają: będzie jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawnicy
Ewa Wrzosek musi odejść. Uderzyła publicznie w ministra Bodnara