Dostępność podróży lotniczych, zwłaszcza tanimi liniami stale rośnie. Np. w okresie zimowym coraz więcej amatorów białego szaleństwa decyduje się dotrzeć na miejsce urlopu samolotem. Sprzęt sportowy zabierają najczęściej z sobą. Podczas podróży lotniczej z akcesoriami narciarsko-snowboardowymi nietrudno, niestety, o niemiłe niespodzianki.
Zawyżona opłata za bagaż
Nie zawsze oczywistą sprawą jest dochodzenie roszczeń dotyczących bagażu od przewoźnika na drodze sądowej, w razie gdy bezpośrednia reklamacja oraz pomoc organu ochrony praw konsumenta zakończyły się fiaskiem. Dotyczy to na przykład sytuacji, w której linia lotnicza – mimo braku podstaw nawet we własnym regulaminie przewozów oraz wbrew wcześniejszej odmiennej praktyce – pobiera zawyżoną opłatę za przewóz sprzętu narciarskiego, domagając się na lotnisku dodatkowo opłaty za spakowane osobno buty narciarskie, z uzasadnieniem, że dokonana podczas rezerwacji opłata za sprzęt narciarski obejmuje tylko narty (jedną sztukę bagażu). W takich przypadkach organy ochrony praw konsumenta najczęściej odsyłają podróżnego na drogę postępowania sądowego, a z uwagi na fakt, że sprawa dotyczy z reguły przewoźnika mającego siedzibę w jednym z państw Unii Europejskiej, sugerują dochodzenie roszczeń w oparciu o regulacje Rozporządzenia (WE) nr 861/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z 11 lipca 2007 r. ustanawiającego europejskie postępowanie w sprawie drobnych roszczeń (dalej: Rozporządzenie 861/2007). Rozporządzenie to ma zastosowanie m.in. do transgranicznych spraw cywilnych, w przypadku gdy wartość przedmiotu sporu, z wyłączeniem wszystkich odsetek, wydatków i nakładów, nie przekracza 2000 euro; zatem omawiane roszczenia w przeważającej większości przypadków będą objęte zakresem tego aktu prawnego. Jednak należy zwrócić uwagę, że Rozporządzenie 861/2007 nie reguluje – co oczywiste – kwestii merytorycznych (podstaw, zasad i zakresu odpowiedzialności przewoźnika lotniczego), a także nie zawiera przepisów jurysdykcyjnych (nie określa, którego państwa sądy są właściwe do rozpoznania sprawy) ani przepisów kolizyjnych (nie wskazuje prawa właściwego, tj. prawa określonego państwa, które powinien zastosować sąd, rozstrzygając merytorycznie spór). Kwestie te podlegają zatem ustaleniu w oparciu o inne regulacje prawne.
Konwencja montrealska i rozporządzenia unijne dotyczące przewozu lotniczego nie zawierają uregulowań w tej materii. Z uwagi na fakt, że konwencja montrealska określa wprost jurysdykcję oraz zasady i zakres odpowiedzialności przewoźnika lotniczego w razie zniszczenia, zagubienia lub uszkodzenia bagażu, a przy tym jej tytuł wskazuje, że ujednolica ona jedynie „niektóre prawidła dotyczące międzynarodowego przewozu lotniczego", zasadne wydaje się przyjęcie, że omawiane roszczenia znajdują się poza zakresem regulacji konwencji. W związku z tym w poszukiwaniu nie tylko prawa właściwego, ale również jurysdykcji należy sięgnąć do innych aktów prawnych.
Właściwość sądu
W zakresie jurysdykcji takim uregulowaniem jest Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1215/2012 z 12 grudnia 2012 r. w sprawie jurysdykcji i uznawania orzeczeń sądowych oraz ich wykonywania w sprawach cywilnych i handlowych (wersja przekształcona) (Dz.U.UE L z 20 grudnia 2012 r.) – dalej: Rozporządzenie 1215/2012. Określając jurysdykcję w oparciu o przywołane rozporządzenie, należy pamiętać, że choć amator narciarstwa lub snowboardu będzie z reguły konsumentem w rozumieniu tego rozporządzenia, to jednak przepisy sekcji 4. Rozdziału 2. Rozporządzenia 1215/2012, regulujące jurysdykcję w sprawach dotyczących umów konsumenckich, nie znajdą zastosowania. Zgodnie bowiem z przepisem art. 17 ust. 3 Rozporządzenia 1215/2012 sekcja 4. nie ma zastosowania do umów przewozu (z wyjątkiem umów przewidujących w zamian za cenę ryczałtową połączone świadczenia przewozu i noclegu). W konsekwencji jurysdykcja będzie podlegać określeniu albo w oparciu o art. 4 ust. 1 Rozporządzenia 1215/2012 (przyznaje on jurysdykcję sądom państwa, w którym pozwany przewoźnik ma siedzibę) albo art. 7 rozporządzenia (w podanym wyżej przykładzie pobrania zawyżonej opłaty od podróżnego właściwy byłby sąd miejsca świadczenia usług – w przypadku roszczeń umownych, względnie sąd miejsca, w którym nastąpiło zdarzenie wywołujące szkodę – w przypadku roszczeń z tytułu bezpodstawnego wzbogacenia), przy czym wybór należy do podróżnego (powoda).
Nie zawsze zatem właściwy do rozpoznania sprawy będzie sąd państwa członkowskiego, na którego terytorium podróżny ma miejsce zamieszkania (a często będzie to wprawdzie sąd polski, ale inny niż właściwy według miejsca zamieszkania podróżnego).