W piątek 29 lipca wchodzą w życie przepisy ustawy o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych i pomocy kredytobiorcom, która pozwala konsumentom zawiesić spłatę rat kredytu hipotecznego nawet na 8 miesięcy. Z wakacji kredytowych będą mogły skorzystać osoby, które spłacają kredyt hipoteczny zaciągnięty w walucie polskiej na własne potrzeby mieszkaniowe.
Przed ważnym weekendem
Newralgiczne mogą okazać się pierwsze dni funkcjonowania nowej ustawy. Zgodnie z przepisami, bank musi dokonać zawieszenia spłaty raty kredytu z dniem doręczenia wniosku. Pierwsza rata, którą można zawiesić przypadnie już w sierpniu, ale wiele osób płaci ratę na początku miesiąca. Dlatego bardzo ważne jest, aby banki umożliwiły składanie wniosków i były gotowe na ich przyjmowanie już w dniu wejścia w życie ustawy tj, 29 lipca.
UOKiK podkreśla, że banki mają obowiązek zapewnić możliwość składania wniosków również za pośrednictwem bankowości elektronicznej. Zamierza zwracać uwagę, czy te systemy będą działały przez ostatni weekend lipca bez przerw „technicznych”. Inaczej części kredytobiorców, którym termin spłaty przypada na początkowe dni sierpnia, a która chciałaby skorzystać z zawieszenia raty, może przepaść pierwszy miesiąc wakacji kredytowych.
Zbadają 16 banków
Prezes UOKiK chce na bieżąco analizować, jak instytucje finansowe wdrażają wakacje kredytowe. Pod lupą znalazło się 16 banków, które obsługują złotowe kredyty hipoteczne: Alior Bank, Bank Handlowy w Warszawie, Bank Millennium, Bank Ochrony Środowiska, Bank Pocztowy, Bank Polska Kasa Opieki, Bank Polskiej Spółdzielczości (Grupa BPS), BNP Paribas Bank Polska, Credit Agricole Bank Polska, ING Bank Śląski, mBank, Pekao Bank Hipoteczny, PKO Bank Hipoteczny, Powszechna Kasa Oszczędności Bank Polski, Santander Bank Polska, SG Bank.
– W postępowaniach wyjaśniających zbadamy m.in. czy i jak banki informują konsumentów o wakacjach kredytowych. Zweryfikujemy także, czy na czas uruchomiły możliwość składania wniosków, w tym elektronicznie. Zwrócimy również uwagę na to, czy banki nie utrudniają konsumentom skorzystania z wakacji kredytowych lub czy nie próbują ich do tego zniechęcać, np. bezpodstawnie strasząc utratą bądź obniżeniem zdolności kredytowej w przyszłości – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.