Reklama

#RZECZoPRAWIE - Dominika Chirek: definicja kosmetyku naturalnego powinna znaleźć się w unijnym prawie

Wprowadzenie do unijnych przepisów definicji kosmetyku naturalnego byłoby doskonałym rozwiązaniem - mówiła w #RZECZoPRAWIE Dominika Chirek, prawniczka specjalizująca się w prawie kosmetycznym.

Publikacja: 01.12.2017 12:51

Dominika Chirek

Dominika Chirek

Foto: rp.pl

Jak informowaliśmy w piątkowym wydaniu "Rzeczpospolitej" obecnie każdy kosmetyk sprzedawany w Polsce można bez konsekwencji nazwać kosmetykiem naturalnym. To dlatego, że w przepisach nie ma definicji kosmetyku naturalnego. Konsument może próbować ustalić prawdę analizując listę składników podaną na opakowaniu lub oprzeć się o certyfikat wydawany przez różne organizacje zajmujące się oceną jakości i składu kosmetyków.

- W liście składników trudno się połapać, bo to skrzyżowanie chemii z łaciną.  Na pewno nie będą naturalne kosmetyki zwierające w składzie skrót PEG czy nazwy z końcówką "paraben". Zresztą brak parabenów nie świadczy jeszcze o tym, że kosmetyk jest naturalny. Producenci stosują też różne triki, np. umieszczają logo zielonego listka albo drukują odcisk pieczątki z napisem "100 % eco". Jednak one nic nie znaczą. Dopiero logo uznanych organizacji certyfikujących np. ECOCERT, BDIH, NaTrue, Cosmébio, daje pewność, że kosmetyk jest naturalny  - mówiła Dominika Chirek.

Jak wyjaśniła, w innych krajach UE także brakuje definicji kosmetyków naturalnych, lecz np. w Niemczech producenci takich kosmetyków sami narzucili sobie kryteria, które pozwalają zakwalifikować kosmetyk do naturalnych i stworzyli własny certyfikat BDIH.  W Polsce trudno liczyć na powstania takiego certyfikatu, bo producentów kosmetyków naturalnych jest niewielu.

Zapytana o kosmetyki antyalergiczne prawniczka wyjaśniła, ze sytuacja jest podobna - nie ma definicji, producent może dowolnie informować, że kosmetyk jest antyalergiczny.

- Często po prostu z listy składników wyklucza substancje odpowiadające za zapach, które najczęściej powodują uczulenia. Natomiast nie daje to nadal gwarancji bezpieczeństwa. Podobnie jak podanie informacji, że kosmetyk został przebadany dermatologicznie - powiedziała Dominika Chirek.

Reklama
Reklama

Jej zdaniem definicję kosmetyków naturalnych powinno się wprowadzić do przepisów unijnych, ponieważ wtedy jednakowe kryteria obowiązywałyby wszystkich producentów wprowadzających kosmetyki do obrotu na terenie UE.

Jak informowaliśmy w piątkowym wydaniu "Rzeczpospolitej" obecnie każdy kosmetyk sprzedawany w Polsce można bez konsekwencji nazwać kosmetykiem naturalnym. To dlatego, że w przepisach nie ma definicji kosmetyku naturalnego. Konsument może próbować ustalić prawdę analizując listę składników podaną na opakowaniu lub oprzeć się o certyfikat wydawany przez różne organizacje zajmujące się oceną jakości i składu kosmetyków.

- W liście składników trudno się połapać, bo to skrzyżowanie chemii z łaciną.  Na pewno nie będą naturalne kosmetyki zwierające w składzie skrót PEG czy nazwy z końcówką "paraben". Zresztą brak parabenów nie świadczy jeszcze o tym, że kosmetyk jest naturalny. Producenci stosują też różne triki, np. umieszczają logo zielonego listka albo drukują odcisk pieczątki z napisem "100 % eco". Jednak one nic nie znaczą. Dopiero logo uznanych organizacji certyfikujących np. ECOCERT, BDIH, NaTrue, Cosmébio, daje pewność, że kosmetyk jest naturalny  - mówiła Dominika Chirek.

Reklama
Prawo karne
Nowe problemy znanego prawnika. Media: wstrząsające ustalenia śledczych
Prawo karne
Andrzej Duda podjął decyzję ws. ułaskawienia Roberta Bąkiewicza
Praca, Emerytury i renty
Opiekujesz się chorym rodzicem? Sprawdź, kiedy przysługuje zasiłek opiekuńczy
Nieruchomości
Można otrzymać dotację na nowy piec gazowy. To już ostatnia szansa
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Samorząd i administracja
Podwyżki w budżetówce wyższe niż chce rząd? Jest „historyczny kompromis”
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama