Reklama
Rozwiń
Reklama

#RZECZoPRAWIE - Dominika Chirek: definicja kosmetyku naturalnego powinna znaleźć się w unijnym prawie

Wprowadzenie do unijnych przepisów definicji kosmetyku naturalnego byłoby doskonałym rozwiązaniem - mówiła w #RZECZoPRAWIE Dominika Chirek, prawniczka specjalizująca się w prawie kosmetycznym.

Publikacja: 01.12.2017 12:51

Dominika Chirek

Dominika Chirek

Foto: rp.pl

Jak informowaliśmy w piątkowym wydaniu "Rzeczpospolitej" obecnie każdy kosmetyk sprzedawany w Polsce można bez konsekwencji nazwać kosmetykiem naturalnym. To dlatego, że w przepisach nie ma definicji kosmetyku naturalnego. Konsument może próbować ustalić prawdę analizując listę składników podaną na opakowaniu lub oprzeć się o certyfikat wydawany przez różne organizacje zajmujące się oceną jakości i składu kosmetyków.

- W liście składników trudno się połapać, bo to skrzyżowanie chemii z łaciną.  Na pewno nie będą naturalne kosmetyki zwierające w składzie skrót PEG czy nazwy z końcówką "paraben". Zresztą brak parabenów nie świadczy jeszcze o tym, że kosmetyk jest naturalny. Producenci stosują też różne triki, np. umieszczają logo zielonego listka albo drukują odcisk pieczątki z napisem "100 % eco". Jednak one nic nie znaczą. Dopiero logo uznanych organizacji certyfikujących np. ECOCERT, BDIH, NaTrue, Cosmébio, daje pewność, że kosmetyk jest naturalny  - mówiła Dominika Chirek.

Jak wyjaśniła, w innych krajach UE także brakuje definicji kosmetyków naturalnych, lecz np. w Niemczech producenci takich kosmetyków sami narzucili sobie kryteria, które pozwalają zakwalifikować kosmetyk do naturalnych i stworzyli własny certyfikat BDIH.  W Polsce trudno liczyć na powstania takiego certyfikatu, bo producentów kosmetyków naturalnych jest niewielu.

Zapytana o kosmetyki antyalergiczne prawniczka wyjaśniła, ze sytuacja jest podobna - nie ma definicji, producent może dowolnie informować, że kosmetyk jest antyalergiczny.

- Często po prostu z listy składników wyklucza substancje odpowiadające za zapach, które najczęściej powodują uczulenia. Natomiast nie daje to nadal gwarancji bezpieczeństwa. Podobnie jak podanie informacji, że kosmetyk został przebadany dermatologicznie - powiedziała Dominika Chirek.

Reklama
Reklama

Jej zdaniem definicję kosmetyków naturalnych powinno się wprowadzić do przepisów unijnych, ponieważ wtedy jednakowe kryteria obowiązywałyby wszystkich producentów wprowadzających kosmetyki do obrotu na terenie UE.

Jak informowaliśmy w piątkowym wydaniu "Rzeczpospolitej" obecnie każdy kosmetyk sprzedawany w Polsce można bez konsekwencji nazwać kosmetykiem naturalnym. To dlatego, że w przepisach nie ma definicji kosmetyku naturalnego. Konsument może próbować ustalić prawdę analizując listę składników podaną na opakowaniu lub oprzeć się o certyfikat wydawany przez różne organizacje zajmujące się oceną jakości i składu kosmetyków.

- W liście składników trudno się połapać, bo to skrzyżowanie chemii z łaciną.  Na pewno nie będą naturalne kosmetyki zwierające w składzie skrót PEG czy nazwy z końcówką "paraben". Zresztą brak parabenów nie świadczy jeszcze o tym, że kosmetyk jest naturalny. Producenci stosują też różne triki, np. umieszczają logo zielonego listka albo drukują odcisk pieczątki z napisem "100 % eco". Jednak one nic nie znaczą. Dopiero logo uznanych organizacji certyfikujących np. ECOCERT, BDIH, NaTrue, Cosmébio, daje pewność, że kosmetyk jest naturalny  - mówiła Dominika Chirek.

Reklama
Spadki i darowizny
Czy spadek po rodzicach zawsze dzieli się po równo? Jak dziedziczy rodzeństwo?
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Sądy i trybunały
Sędzia kupił wódkę na stacji benzynowej, wypił i odjechał. SN wydał wyrok
Sądy i trybunały
Byli sędziowie i prokuratorzy bez immunitetów. Ważna uchwała Sądu Najwyższego
Sądy i trybunały
Prezes Izby Kontroli SN: spełnienie żądań ministra Żurka oznacza chaos
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Sądy i trybunały
Resort Waldemara Żurka chce przywrócić przepisy sprzed rządów PiS
Materiał Promocyjny
Transformacja energetyczna: Były pytania, czas na odpowiedzi
Reklama
Reklama