Kasa Krajowa SKOK swoim hasłem reklamowym wprowadzała konsumentów w błąd. Będzie musiała za to zapłacić ponad 304 tys. zł – zdecydowała prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Wszystko zaczęło się od hasła: „Kasy nie inwestują wolnych środków w jakiekolwiek ryzykowne instrumenty finansowe”. W czerwcu 2009 r. prezes UOKiK wszczęła postępowanie przeciwko Kasie Krajowej SKOK. Urząd zwrócił uwagę na metodę reklamowania zasad jej funkcjonowania oraz samych SKOK. W trakcie kampanii reklamowej przedsiębiorca informował, że kasy nie mogą ryzykownie inwestować. Nie mogą także stać się własnością żadnego zewnętrznego inwestora, a więc upadłość banków czy amerykańskich SKOK ich nie dotyczy.
Taki przekaz sugerował, że przepisy zabraniają im inwestowania w instrumenty finansowe obciążone ryzykiem. Tak jednak nie jest. Zarówno Kasa Krajowa SKOK, jak i same SKOK mogą inwestować w przedsięwzięcia, które niosą ze sobą ryzyko.
Informacje o oferowanych przez kasy usługach były przekazane do publicznej wiadomości w ogólnopolskiej kampanii reklamowej.
[b]– Treści zawarte w materiałach promocyjno-reklamowych mogły wywołać u przeciętnego konsumenta błędne przekonanie o zasadach, na jakich kasy zarządzają oszczędnościami swoich członków, oraz że ich pieniądze będą bezpieczniejsze w SKOK niż w innych instytucjach finansowych.[/b] Takie działania naruszają prawo konsumentów do rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji – uznała prezes UOKiK.