Nierzetelna reklama będzie kosztowna dla SKOK

Ponad 300 tys. zł zapłacą kasy spółdzielcze za wprowadzenie konsumentów w błąd podczas kampanii promocyjnej

Aktualizacja: 25.02.2010 03:35 Publikacja: 25.02.2010 02:00

Nierzetelna reklama będzie kosztowna dla SKOK

Foto: Fotorzepa, Piotr Wittman

Red

Kasa Krajowa SKOK swoim hasłem reklamowym wprowadzała konsumentów w błąd. Będzie musiała za to zapłacić ponad 304 tys. zł – zdecydowała prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Wszystko zaczęło się od hasła: „Kasy nie inwestują wolnych środków w jakiekolwiek ryzykowne instrumenty finansowe”. W czerwcu 2009 r. prezes UOKiK wszczęła postępowanie przeciwko Kasie Krajowej SKOK. Urząd zwrócił uwagę na metodę reklamowania zasad jej funkcjonowania oraz samych SKOK. W trakcie kampanii reklamowej przedsiębiorca informował, że kasy nie mogą ryzykownie inwestować. Nie mogą także stać się własnością żadnego zewnętrznego inwestora, a więc upadłość banków czy amerykańskich SKOK ich nie dotyczy.

Taki przekaz sugerował, że przepisy zabraniają im inwestowania w instrumenty finansowe obciążone ryzykiem. Tak jednak nie jest. Zarówno Kasa Krajowa SKOK, jak i same SKOK mogą inwestować w przedsięwzięcia, które niosą ze sobą ryzyko.

Informacje o oferowanych przez kasy usługach były przekazane do publicznej wiadomości w ogólnopolskiej kampanii reklamowej.

[b]– Treści zawarte w materiałach promocyjno-reklamowych mogły wywołać u przeciętnego konsumenta błędne przekonanie o zasadach, na jakich kasy zarządzają oszczędnościami swoich członków, oraz że ich pieniądze będą bezpieczniejsze w SKOK niż w innych instytucjach finansowych.[/b] Takie działania naruszają prawo konsumentów do rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji – uznała prezes UOKiK.

Przepisy uznają za reklamę wprowadzającą w błąd przekaz, który powoduje mylne wyobrażenie o produkcie lub świadczonej usłudze. Konsument, kierując się takim przekazem, może podjąć decyzję, której by nie powziął, mając na uwadze wszystkie istotne informacje.

Prezes Urzędu uznała, że Krajowa Spółdzielcza Kasa Oszczędnościowo-Kredytowa naruszyła zbiorowe interesy konsumentów. Poza zapłaceniem kary finansowej będzie musiała przez sześć miesięcy publikować decyzję prezesa UOKiK na swojej stronie internetowej. Ma też zamieścić dwukrotnie w dzienniku ogólnopolskim ogłoszenie zawierające sentencję decyzji.

Decyzja nie jest ostateczna. Spółka odwołała się już do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Dziś istnieje 61 spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych. Sprawowanie nadzoru nad kasami oraz zapewnienie ich stabilności finansowej leży w kompetencjach Krajowej Spółdzielczej Kasy Oszczędnościowo-Kredytowej.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów