Wszystkich pasażerów, nie tylko latających liniami regularnymi, przewoźnicy w razie odwołania lotu muszą otoczyć opieką, czyli zapewnić im posiłki i napoje. Zgodnie z art. 8 [b]rozporządzenia 26[1/2]004/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 11 lutego 2004 r.[/b] ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w razie odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylającego [b]rozporządzenie 295/91/EWG (Dz Urz WE L 46 z 17 lutego 2004 r., s. 1)[/b].
Pasażerowie w takiej sytuacji mają też wybór między darmową zmianą rezerwacji a zwrotem pełnego kosztu biletu na odwołany lot.
Gorzej, gdy pasażer tanich linii lotniczych ma wykupiony lot powrotny. - Na pytanie, co wtedy, wspomniany przepis nie daje jednoznacznej odpowiedzi - mówi Karina Lisowska z biura prasowego Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Jego interpretacji można dokonać jedynie podczas rozpatrywania skonkretyzowanej skargi pasażera w indywidualnej sprawie.
Pasażerowie tanich linii lotniczych mają często bilety kupione na jeden odcinek podróży, a powrót następuje z innego miasta. Takie bilety kupuje się osobno, są to więc dwie rezerwacje. Np. pasażer kupił przelot linią Wizz Air do Barcelony i bilet powrotny u tego samego przewoźnika, ale z Madrytu.
Jak wyjaśnia Karina Lisowska, w takiej sytuacji korzystne regulacje nie mają zastosowania i odwołanie pierwszego lotu nie ma wpływu na drugi, tzn. przepisy prawa nie nakładają na linie lotnicze obowiązku darmowego przebukowania drugiego lotu. Tak więc mimo że z punktu widzenia pasażera drugi przelot bez pierwszego nie ma sensu, może on zmienić rezerwację tylko odpłatnie, na warunkach przewidzianych przez linie lotnicze.