Komisja Europejska i krajowe urzędy ochrony konsumentów opublikowały dzisiaj wyniki ogólnounijnego przeglądu 560 sklepów internetowych oferujących różnorodne towary, usługi i treści cyfrowe, takie jak odzież lub obuwie, oprogramowanie komputerowe lub bilety na imprezy rozrywkowe. Około 60 proc. tych stron internetowych zawierało nieprawidłowości w zakresie przestrzegania unijnych przepisów ochrony konsumentów. Chodzi głównie o sposób prezentowania cen i ofert specjalnych.
Czytaj także: Handel w internecie: prawie każdy konsument kupił coś w internecie
V?ra Jourová, komisarz do spraw sprawiedliwości, konsumentów i równouprawnienia płci, powiedziała: Zakupy przez internet dają konsumentom wiele możliwości. Ponad połowa stron internetowych wykazuje jednak nieprawidłowości, przede wszystkim jeśli chodzi o sposób prezentowania informacji o cenach i obniżkach. Należy z tym skończyć, gdyż konsumenci często otrzymują informacje wprowadzające w błąd, a ceny są wyższe niż zakładali. Jestem bardzo zaniepokojona tym, na jak wielu stronach internetowych występują problemy – mam nadzieję, że nie są one zamierzone. Sprzedawcy internetowi muszą w pełni przestrzegać unijnych zasad ochrony konsumentów. Krajowe urzędy ochrony konsumentów, przy wsparciu Komisji, podejmą teraz niezbędne kroki, aby zapobiegać takim nieuczciwym praktykom handlowym.
W przypadku ponad 31 proc. stron internetowych oferujących zniżki urzędy ochrony konsumentów podejrzewały, że oferty specjalne nie były prawdziwe, lub stwierdziły, że sposób obliczania obniżonej ceny jest niejasny.
Na 211 stronach internetowych cena końcowa w momencie płatności była wyższa niż początkowo oferowana cena. 39 proc. sprzedawców nie zamieściło właściwych informacji o dodatkowych, nieuniknionych opłatach za dostawę, o metodach płatności, opłatach za rezerwacje i innych podobnych opłatach dodatkowych. Prawo ochrony konsumentów UE zobowiązuje sprzedawców do przedstawiania cen uwzględniających wszystkie obowiązkowe koszty, a jeżeli takich kosztów nie da się z góry obliczyć, należy przynajmniej w jasny sposób poinformować konsumentów o ich istnieniu.