Reklama

Itaka ukarana za łamanie praw klientów

Biuro podróży łamało prawa konsumentów – uznał prezes UOKiK i wymierzył mu 2,7 mln zł kary

Publikacja: 14.06.2011 04:20

Urząd skontrolował umowy zawierane przez spółkę Nowa Itaka z klientami oraz  warunki uczestnictwa. Zakwestionował kilkanaście stosowanych w nich klauzul.  Jego zdaniem spółka bezpodstawnie wyłączała swą odpowiedzialność po opóźnieniu wylotu.

Zgodnie z klauzulą nie odpowiadałaby za nic, gdyby opóźnienie  było krótsze niż 12 godzin. Tymczasem ustawa o usługach turystycznych wylicza  enumeratywnie okoliczności, które wyłączają odpowiedzialność. Jeśli opóźnienie nie wynika z działania lub zaniechania klienta (ale tylko takiego, którego nie można było przewidzieć lub uniknąć), siły wyższej lub też osób trzecich, to można się domagać rekompensaty od biura podróży. Nie ma znaczenia, że opóźnienie trwało 10, a nie 12 godzin.

Kontrolerzy zakwestionowali też postanowienie, że konsumenci nie mogą się domagać zwrotu części zapłaty za atrakcje, których im nie udostępniono. Zwrócili uwagę, iż tożsame klauzule zostały już wpisane do rejestru klauzul niedozwolonych. Cena imprezy turystycznej jest sumą opłat za poszczególne jej elementy. Jeśli więc któregoś zabraknie, to konsument może się domagać zwrotu części kwoty, chociaż  nie w każdej sytuacji. Zakwestionowana klauzula nie różnicowała jednak przyczyn niewykorzystania świadczenia.

Decyzja nie jest prawomocna i Nowa Itaka może się odwołać do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

numer decyzji RKT - 10/2011

Reklama
Reklama

Urząd skontrolował umowy zawierane przez spółkę Nowa Itaka z klientami oraz  warunki uczestnictwa. Zakwestionował kilkanaście stosowanych w nich klauzul.  Jego zdaniem spółka bezpodstawnie wyłączała swą odpowiedzialność po opóźnieniu wylotu.

Zgodnie z klauzulą nie odpowiadałaby za nic, gdyby opóźnienie  było krótsze niż 12 godzin. Tymczasem ustawa o usługach turystycznych wylicza  enumeratywnie okoliczności, które wyłączają odpowiedzialność. Jeśli opóźnienie nie wynika z działania lub zaniechania klienta (ale tylko takiego, którego nie można było przewidzieć lub uniknąć), siły wyższej lub też osób trzecich, to można się domagać rekompensaty od biura podróży. Nie ma znaczenia, że opóźnienie trwało 10, a nie 12 godzin.

Reklama
Zawody prawnicze
Prokuratorzy o jednej z ostatnich decyzji Adama Bodnara: "To ageizm"
Prawnicy
Waldemar Żurek: To jest jasne, że postawiłem wszystko na jedną kartę
Sądy i trybunały
Awantura o sędzię Krystynę Pawłowicz. Gorąco w Trybunale Konstytucyjnym
Podatki
Sprzedaż mieszkania otrzymanego w spadku po mężu może być opodatkowana
Internet i prawo autorskie
Rząd chce wprowadzić podatek od smartfonów. Wiadomo, ile wyniesie
Reklama
Reklama