Reklama
Rozwiń
Reklama

Itaka ukarana za łamanie praw klientów

Biuro podróży łamało prawa konsumentów – uznał prezes UOKiK i wymierzył mu 2,7 mln zł kary

Publikacja: 14.06.2011 04:20

Urząd skontrolował umowy zawierane przez spółkę Nowa Itaka z klientami oraz  warunki uczestnictwa. Zakwestionował kilkanaście stosowanych w nich klauzul.  Jego zdaniem spółka bezpodstawnie wyłączała swą odpowiedzialność po opóźnieniu wylotu.

Zgodnie z klauzulą nie odpowiadałaby za nic, gdyby opóźnienie  było krótsze niż 12 godzin. Tymczasem ustawa o usługach turystycznych wylicza  enumeratywnie okoliczności, które wyłączają odpowiedzialność. Jeśli opóźnienie nie wynika z działania lub zaniechania klienta (ale tylko takiego, którego nie można było przewidzieć lub uniknąć), siły wyższej lub też osób trzecich, to można się domagać rekompensaty od biura podróży. Nie ma znaczenia, że opóźnienie trwało 10, a nie 12 godzin.

Kontrolerzy zakwestionowali też postanowienie, że konsumenci nie mogą się domagać zwrotu części zapłaty za atrakcje, których im nie udostępniono. Zwrócili uwagę, iż tożsame klauzule zostały już wpisane do rejestru klauzul niedozwolonych. Cena imprezy turystycznej jest sumą opłat za poszczególne jej elementy. Jeśli więc któregoś zabraknie, to konsument może się domagać zwrotu części kwoty, chociaż  nie w każdej sytuacji. Zakwestionowana klauzula nie różnicowała jednak przyczyn niewykorzystania świadczenia.

Decyzja nie jest prawomocna i Nowa Itaka może się odwołać do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

numer decyzji RKT - 10/2011

Reklama
Reklama

Urząd skontrolował umowy zawierane przez spółkę Nowa Itaka z klientami oraz  warunki uczestnictwa. Zakwestionował kilkanaście stosowanych w nich klauzul.  Jego zdaniem spółka bezpodstawnie wyłączała swą odpowiedzialność po opóźnieniu wylotu.

Zgodnie z klauzulą nie odpowiadałaby za nic, gdyby opóźnienie  było krótsze niż 12 godzin. Tymczasem ustawa o usługach turystycznych wylicza  enumeratywnie okoliczności, które wyłączają odpowiedzialność. Jeśli opóźnienie nie wynika z działania lub zaniechania klienta (ale tylko takiego, którego nie można było przewidzieć lub uniknąć), siły wyższej lub też osób trzecich, to można się domagać rekompensaty od biura podróży. Nie ma znaczenia, że opóźnienie trwało 10, a nie 12 godzin.

Reklama
Prawo karne
Gwałt i zabójstwo młodej Białorusinki w centrum stolicy. Dorian S. usłyszał wyrok
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Nieruchomości
Można już składać wnioski o bon ciepłowniczy. Ile wynosi i komu przysługuje?
Sądy i trybunały
Minister Żurek reaguje na decyzję SN. Sędzia Iwaniec odsunięty od orzekania
Nieruchomości
Co może zrobić KOWR, by odzyskać działkę pod CPK?
Materiał Promocyjny
Osiedle Zdrój – zielona inwestycja w sercu Milanówka i… Polski
Nieruchomości
Rząd kończy z patologiami w spółdzielniach mieszkaniowych. Oto, co chce zmienić
Reklama
Reklama