Reklamy sugerowały nadzór Ministerstwa Finansów

Loteria "Serialowe kody wymień na nagrody" wprowadzała klientów w błąd - uznał UOKiK i nałożył 85 tys. zł na jej organizatora

Publikacja: 22.06.2011 04:48

Reklamy sugerowały nadzór Ministerstwa Finansów

Foto: www.sxc.hu

Chodzi o esemesową loterię trwającą od maja do listopada 2010 r. Telewizja Polska zawarła umowę ze spółką MobileFormats i emitowała specjalne spoty, reklamując grę jako "Mistrzowską loterię TVP". Główną wygraną było 18 samochodów Volvo s40.

UOKiK zainteresował się hasłem reklamowym: "Tylko ta loteria jest gwarantowana przez Telewizję Polską i nadzorowana przez Ministerstwo Finansów". Uznał, że wprowadza klientów w błąd. Resort finansów nie wydaje bowiem zezwolenia na organizację loterii i nie kontroluje jej. Uprawnienia takie ma dyrektor izby celnej.

"Bez wątpienia w świadomości przeciętnego konsumenta ranga ministra finansów jest wyższa niż dyrektora izby celnej i taka informacja mogła sugerować, że reklamowa loteria podlegała specjalnej, urzędowej kontroli. Takie poczucie mogła wzmocnić informacja, że jest to jedyna loteria nadzorowana przez ministra finansów, a zatem bezpieczniejsza, uczciwsza i pewniejsza niż inne tego typu, a tych nie brak ostatnio na rynku" - napisano w uzasadnieniu decyzji wydanej przez poznańską delegaturę UOKiK (decyzja numer RPZ 5/2011).

Organizator próbował tłumaczyć, że słowo "tylko" odnosiło się jedynie do gwarancji ze strony TVP, a nie do nadzorowania przez ministerstwo. Nie przekonało to kontrolerów. Uznali, że spójnik "i" sprawia, iż w powszechnym odbiorze tylko" odnosi się do obu członów zdania.

"Podobnie bez znaczenia dla oceny zachowania spółki jest to, że w składzie komisji nadzorującej przebieg loterii zasiadała osoba posiadająca świadectwo zawodowe wydane przez ministra finansów" - zaznaczono w uzasadnieniu decyzji.

Zastrzeżenia wzbudziły też esemesy, w których informowano, że losowania odbywają się każdego dnia. W rzeczywistości tylko od poniedziałku do piątku, a więc informacja o codziennych wygranych była nieprawdziwa. Zachęty w rodzaju "losowanie za kilka godzin" mogły zaś spowodować podjęcie pochopnej decyzji przez konsumenta, który odnosił wrażenie, że jeśli nie weźmie udziału w loterii, to bezpowrotnie straci na to szansę.

Prezes UOKiK prowadzi w tej chwili dziewięć innych postępowań dotyczących konkursów esemesowych. Wątpliwości budzą m.in. sugestie, że wygrana jest pewna, chociaż naprawdę nie każdy jest nagradzany.

Przeczytaj także artykuły:

Czytaj także w serwisie:

» Prawo dla Ciebie » Konsumenci » Reklamy, informacje, promocje

» Prawo dla Ciebie » Konsumenci » Niedozwolone praktyki

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów