Tak wynika z decyzji lubelskiej delegatury Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (numer decyzji RLU nr 18/2011).
Dotyczy Biura Podróży Alex. Do umów z klientami wpisywało ono postanowienie, że ceny mają być rozliczane według kursu sprzedaży walut Banku Pekao SA w dniu pełnej wpłaty.
Kontrolerzy uznali, że analogiczne zapisy widnieją w rejestrze klauzul niedozwolonych.
– Zapis ten obciąża klientów ryzykiem zmiany kursów, ponieważ uniemożliwia określenie faktycznej, pełnej wysokości świadczenia. Jednocześnie uprawnieniu do zmiany ceny nie towarzyszy możliwość odstąpienia od umowy – napisano w uzasadnieniu decyzji.
Uwagę UOKiK zwróciło także jedno z postanowień ogólnych warunków uczestnictwa obowiązujących turystów, którzy korzystali z usług biura. Dotyczyło ono zasad składania reklamacji. Zgodnie z nim reklamacja powinna zawierać oświadczenie przedstawiciela lub innego podwykonawcy organizatora o wystąpieniu okoliczności świadczących o niewykonaniu lub nienależytym wykonaniu umowy. Innymi słowy, klient, który twierdziłby np., że w pokoju było brudno i i nie działała ubikacja, musiałby mieć na piśmie potwierdzenie tego faktu od pracownika hotelu.