MTV w programie "Teen Mom" nie zachęca nastolatków do wczesnego macierzyństwa

Hasło „gdy życie wzywa superbohatera" nie zachęca nastolatków do wczesnego macierzyństwa, lecz ma wymiar edukacyjny mający na celu podjęcie wyzwania wychowania dziecka, nawet jeśli jest się młodym rodzicem.

Publikacja: 17.06.2014 13:15

MTV w programie "Teen Mom" nie zachęca nastolatków do wczesnego macierzyństwa

Foto: www.sxc.hu

To sedno niedawnej uchwały Komisji Etyki Reklamy, która rozpatrywała skargi wniesione przeciwko spółce VIMN Poland, których przedmiotem były reklamy zewnętrzne nowego programu "Teen Mom", emitowanego przez stację MTV (sygn. skargi K/07/14/01-02).

- Reklama w jasny sposób propaguje rodzenie dzieci przez dzieci. Wykorzystuje bardzo chwytliwe i pozytywnie brzmiące hasło: "gdy życie wzywa superbohatera". Moim zdaniem zachęca wręcz do młodego nieodpowiedzialnego macierzyństwa - podniosła w skardze jedna ze skarżących.

Arbiter-referent wniósł o uznanie przekazu za sprzeczny z dobrymi obyczajami w myśl art. 2 ust. 1 Kodeksu Etyki Reklamy oraz zarzucił, że reklama nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej.

Mama bohaterka

Spółka w pisemnej odpowiedzi na skargi wskazała, że audycja pokazuje trudności z jakimi borykają się cztery młode matki.

Zdaniem VIMN Poland, reklama - wbrew twierdzeniom osób skarżących - w żadnym miejscu nie namawia do „zostania młodocianą matką", a jedynie ukazuje, że wiąże się to z ogromną odpowiedzialnością, poświęceniem i wyrzeczeniami, które skłaniają do zwrócenia uwagi na rolę matki w życiu społecznym i docenienia jej pracy oraz roli jaką spełnia.

- W naszym odczuciu ich postawa, zaangażowanie w wychowanie potomstwa, zmaganie się z codziennymi problemami oraz próby polepszenia ich sytuacji i zapewnienia dzieciom jak najlepszych warunków do życia i rozwoju, zasługuje na najwyższe uznanie i jest czynem bohaterskim - podkreśliła spółka.

Zaznaczyła przy tym, że cała kampania reklamowa - w tym treść i forma plakatów - była konsultowana z zarządem fundacji MaMa, organizacją pozarządową, która m.in. poprawia sytuację kobiet, w szczególności matek, we wszystkich sferach życia. - Reklama uzyskała jej pozytywną ocenę, na dowód czego logo fundacji znajduje się na każdym plakacie - dodała.

W ocenie spółki prezentowane reklamy w żaden sposób nie naruszają postanowień art. 2 ust. 1 Kodeksu Etyki Reklamy. Nadto VIMN Poland sp. z o.o. nie jest sygnatariuszem niniejszego kodeksu.

Edukacja przede wszystkim

Zespół orzekający nie podzielił zarzutów skarżących, uznając, że przedmiotowa reklama była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej i nie narusza dobrych obyczajów (uchwała nr ZO 37/14).

- Użyte w reklamie hasło „gdy życie wzywa superbohatera" nie zachęca nastolatków do wczesnego macierzyństwa, lecz ma wymiar edukacyjny mający na celu podjęcie wyzwania wychowania dziecka, nawet jeśli jest się młodym rodzicem - podkreślił skład orzekający.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów