Loty łączone w ramach jednej rezerwacji - TSUE rozstrzygnął, kto odpowiada za opóźnienia

Przy lotach łączonych w ramach jednej rezerwacji odszkodowanie na rzecz pasażerów, którzy doznali dużego opóźnienia po zakończeniu drugiego lotu, musi zapłacić przewoźnik lotniczy, który realizował pierwszy lot, choć to nie z jego winy doszło do opóźnienia.

Aktualizacja: 16.07.2019 10:13 Publikacja: 16.07.2019 09:06

Loty łączone w ramach jednej rezerwacji - TSUE rozstrzygnął, kto odpowiada za opóźnienia

Foto: Adobe Stock

Tak wynika z wyroku Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie roszczeń jedenastu klientów spółki České aerolinie (C-502/18).

Z Pragi do Bangkoku przez Abu Zabi

Czesi zarezerwowali u tego przewoźnika podróż obejmującą lot z czeskiej Pragi do Bangkoku w Tajlandii przez Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Pierwszy lot (z Pragi) obsługiwały České aerolinie i został on zrealizowany zgodnie z planem - pasażerowie wylądowali w Abu Zabi punktualnie. Drugi lot (z Abu Zabi do Bangkoku), był obsługiwany  przez  przewoźnika lotniczego Etihad Airways spoza Unii Europejskiej. Zakończył się  ponadtrzygodzinnym opóźnieniem.

Tak znaczne opóźnienie może stanowić podstawę do wypłaty odszkodowania na rzecz pasażerów na mocy unijnego rozporządzenia ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów. Pytanie tylko, kto ma je wypłacić w sytuacji, gdy za opóźnienie odpowiada przewoźnik spoza UE.

Czesi wytoczyli w swoim kraju powództwo przeciwko spółce České aerolinie, ale kwestionowała ona swoją odpowiedzialność za opóźnienie lotu, który był wykonywany przez innego przewoźnika. Sąd miejski w Pradze rozpatrujący sprawę w postępowaniu odwoławczym, skierował do Trybunału Sprawiedliwości pytanie prejudycjalne w tej sprawie.

Przewoźnicy rozliczą się między sobą

W wydanym 11 lipca wyroku Trybunał przypomniał że lot z jednym lub kilkoma połączeniami będący przedmiotem jednej rezerwacji stanowi jedną całość do celów prawa pasażerów do odszkodowania przewidzianego w tym rozporządzeniu. TSUE przywołał swój wyrok z 2018 r. w sprawie Wegener (C-537/17). Stwierdził wówczas, że prawo do odszkodowania za duże opóźnienie lotu przysługuje również w przypadku lotów łączonych z międzylądowaniem poza UE.

- Lot łączony, którego pierwszy lot był wykonywany z lotniska znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego (w tej sprawie - z Pragi), wchodzi zatem w zakres stosowania rozporządzenia w sprawie praw pasażerów w transporcie lotniczym, nawet jeżeli drugi lot składający się na ten lot łączony został zrealizowany przez przewoźnika niewspólnotowego z i do państwa spoza Unii Europejskiej - uważa Trybunał.

Według TSUE obowiązek zapłaty odszkodowania na rzecz pasażerów spoczywa wyłącznie na obsługującym dany lot przewoźniku lotniczym. Aby uznać danego przewoźnika lotniczego za obsługującego przewoźnika lotniczego, należy między innymi wykazać, że przewoźnik ów rzeczywiście wykonał dany lot w ramach umowy przewozu, której dotyczą roszczenia. Ponieważ spółka České aerolinie rzeczywiście wykonała lot w ramach  umowy przewozu zawartej z jedenastoma czeskimi pasażerami, można ją uznać za obsługującego przewoźnika lotniczego.

- České aerolinie jest, co do zasady, zobowiązana do zapłaty przewidzianego w  rozporządzeniu odszkodowania z powodu dużego opóźnienia, z jakim zakończył się lot łączony do Bangkoku, nawet jeżeli do tego dużego opóźnienia doszło podczas lotu z Abu Zabi do Bangkoku i należy je przypisać Etihad Airways. W ramach lotów z jednym lub kilkoma połączeniami, będących przedmiotem jednej rezerwacji, obsługujący przewoźnik lotniczy, który wykonał pierwszy lot, nie może zasłaniać się nieprawidłowym wykonaniem późniejszego lotu obsługiwanego przez innego przewoźnika lotniczego - wyjaśnił swoje stanowisko TSUE.

Trybunał zauważył przy tym, że zgodnie z rozporządzeniem w sprawie praw pasażerów w transporcie lotniczym, przewoźnik, który zapłacił pasażerom odszkodowanie, ma prawo żądać rekompensaty od przewoźnika, który zawinił opóźnieniu lotu łączonego  realizowanego w ramach umowy o wspólnej obsłudze połączeń.

Tak wynika z wyroku Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie roszczeń jedenastu klientów spółki České aerolinie (C-502/18).

Z Pragi do Bangkoku przez Abu Zabi

Pozostało 96% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP