Reklama
Rozwiń

Dlaczego cudzoziemcy nie chcą u nas studiować?

To spory sukces: polski system szkolnictwa wyższego znalazł się na 11. miejscu wśród 17 ocenionych (z grona państw OECD) – w rankingu Lisbon Council. Sklasyfikowano nas – co nietrudno było przewidzieć – za takimi edukacyjnymi potęgami jak USA i Wielka Brytania, ale jednocześnie – co mocno cieszy – przed Niemcami, Austrią i Hiszpanią.

Aktualizacja: 18.11.2008 20:05 Publikacja: 18.11.2008 20:00

Najlepsi okazaliśmy się (to jedno z sześciu kryteriów wziętych pod uwagę przy konstruowaniu rankingu) pod względem dostępności do uczelni.

Niestety, dużo gorzej wypadliśmy w kategorii znacznie ważniejszej, a właściwie kluczowej, czyli efektywności kształcenia, rozumianej jako użyteczność uzyskiwanej wiedzy wrobieniu kariery zawodowej. Pod tym względem polskie szkoły wyższe znalazły się na ostatnim miejscu.

Ato oznacza, że choć kształcimy bardzo wielu studentów, to jednak jakość zdobywanego u nas wykształcenia jest niezadowalająca. W tym należy upatrywać przyczyn katastrofalnie niskiej innowacyjności polskiej gospodarki. Pod względem liczby zgłaszanych patentów w przeliczeniu na mieszkańca kraju Polska jest na szarym końcu cywilizowanego świata, nie mogąc się mierzyć nie tylko z ekonomicznymi potęgami, ale też np. z Czechami i Węgrami.

Inaczej mówiąc: zdobyte w Polsce wykształcenie przydaje się wżyciu mniej, niż to uzyskane w kilkunastu innych państwach. Dobrze zdają sobie z tego sprawę cudzoziemscy studenci, którzy omijają nasze uczelnie szerokim łukiem, nie chcąc tracić czasu i pieniędzy. Właśnie dlatego w kategorii atrakcyjności szkół wyższych dla obcokrajowców Polska znalazła się w rankingu Lisbon Council na przedostatnim miejscu, wyprzedzając tylko Węgry.

Z tego samego powodu szybko przybywa też Polaków, którzy wolą studiować zagranicą. Bezruchowi na uczelniach towarzyszy więc coraz większy ruch na granicach.

[b][link=http://blog.rp.pl/gabryel/2008/11/18/dlaczego-cudzoziemcy-nie-chca-u-nas-studiowac/]skomentuj na blogu[/link][/b]

Najlepsi okazaliśmy się (to jedno z sześciu kryteriów wziętych pod uwagę przy konstruowaniu rankingu) pod względem dostępności do uczelni.

Niestety, dużo gorzej wypadliśmy w kategorii znacznie ważniejszej, a właściwie kluczowej, czyli efektywności kształcenia, rozumianej jako użyteczność uzyskiwanej wiedzy wrobieniu kariery zawodowej. Pod tym względem polskie szkoły wyższe znalazły się na ostatnim miejscu.

Komentarze
Jerzy Surdykowski: Bądźmy mężami stanu!
Komentarze
Instytut Pileckiego, czyli czy każda rewolucja musi się kończyć na gruzach?
Komentarze
Bogusław Chrabota: Których narodów nie chce w Polsce Jarosław Kaczyński?
Komentarze
Michał Szułdrzyński: Hejt, hipokryzja i Hołownia, który się spotyka z Kaczyńskim
Komentarze
Jacek Nizinkiewicz: Jeśli Donald Tusk nie zatrzyma kryzysu rządu, czas na przyspieszone wybory