Interpretacje podatkowe: zmiany w opłatach

1000 zł za wydanie interpretacji - tyle według propozycji Ministerstwa Finansów mieliby płacić podatnicy obsługiwani przez tzw. duże urzędy skarbowe

Publikacja: 15.02.2011 10:15

Interpretacje podatkowe: zmiany w opłatach

Foto: www.sxc.hu

Ministerstwo Finansów podjęło prace nad zmianą przepisów dotyczących wydawania indywidualnych interpretacji podatkowych. W tym celu przygotowało założenia z 10 lutego 2011 r. do projektu ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

[srodtytul]Ile za interpretację?[/srodtytul]

Jedną ze zmian ma być zróżnicowanie wysokości opłat za wydanie interpretacji.

Dziś, żeby uzyskać indywidualną interpretację podatkową, trzeba wydać 40 złotych. Według fiskusa to stanowczo za mało za uzyskanie specjalistycznych informacji i opinii prawnych niosących ze sobą dodatkowo pewność poprawnego działania i ochronę prawną dla osoby ją uzyskującą.

[b] Za wydanie interpretacji przez wnioskodawców, którzy znajdują się we właściwości tzw. dużych urzędów skarbowych fiskus proponuje opłatę w wysokości 1000 zł. [/b]

Opłatę w tej wysokości (1 tysiąc złotych) musiałyby uiścić, zgodnie z art. 5 ust. 9b [link=http://akty-prawne.rp.pl/dzienniki/du/2004/121/poz.1267/zal1.htm]ustawy z 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych (t.j. DzU z 2004 r. nr 121, poz. 1267 ze zm.)[/link]:

- podatkowe grupy kapitałowe,

- banki,

- zakłady ubezpieczeń,

- jednostki działające na podstawie przepisów [link=http://akty-prawne.rp.pl/dzienniki/du/2005/183/poz.1538a.htm]ustawy z 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (DzU nr 183, poz. 1538)[/link] oraz przepisów o funduszach inwestycyjnych,

- jednostki działające na podstawie przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych,

- oddziały lub przedstawicielstwa przedsiębiorstw zagranicznych,

- osoby prawne lub jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, które:

a) w ostatnim roku podatkowym osiągnęły przychód netto, w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług o równowartości co najmniej 5 mln euro według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na koniec roku podatkowego, albo

b) jako rezydenci w rozumieniu przepisów prawa dewizowego, biorą udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu przedsiębiorstwami położonymi za granicą lub w ich kontroli, albo posiadają udział w kapitale takich przedsiębiorstw, albo

c) są zarządzane bezpośrednio lub pośrednio przez nierezydenta w rozumieniu przepisów prawa dewizowego lub nierezydent dysponuje co najmniej 5% głosów na zgromadzeniu wspólników albo na walnym zgromadzeniu, albo

d) jako rezydenci w rozumieniu przepisów prawa dewizowego jednocześnie bezpośrednio lub pośrednio biorą udział w zarządzaniu podmiotem krajowym i podmiotem zagranicznym w rozumieniu innych ustaw lub w jego kontroli albo posiadają jednocześnie udział w kapitale takich podmiotów.

[srodtytul]Zmiany indywidualnej interpretacji[/srodtytul]

Ministerstwo chce też przyspieszyć system zmiany z urzędu interpretacji indywidualnej.

Dziś, gdy przedstawione w interpretacji stanowisko jest nieprawidłowe, może ją zmienić wyłącznie minister finansów.

Natomiast same organy upoważnione do wydawania interpretacji indywidualnych mogą je zmieniać tylko na podstawie art. 54 § 3 [link=http://akty-prawne.rp.pl/dzienniki/du/2002/153/poz.1270a.htm]prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi[/link], a więc dopiero po wniesieniu przez podatnika skargi do sądu administracyjnego.

Teraz Ministerstwo Finansów chciałoby dać organom wydającym interpretacje możliwość samodzielnej ich zmiany. Byłoby to możliwe w razie:

- stwierdzenia przez organ, w ramach rozpatrywania wniesionego przez wnioskodawcę wezwania do usunięcia naruszenia prawa, że wydana interpretacja jest nieprawidłowa przez co narusza przepisy prawa, oraz

- stwierdzenia nieprawidłowości tzw. interpretacji milczącej.

Oczywiście minister finansów pozostawiłby sobie nadal możliwość zmiany interpretacji indywidualnych.

[srodtytul]Błędne pouczenie = zwiększona ochrona wnioskodawcy[/srodtytul]

Ministerstwo zmierza też do wprowadzenia zasady, że podatnikowi nie może szkodzić błędne pouczenie co do prawa odwołania, wniesienia powództwa do sądu powszechnego lub skargi do sądu administracyjnego albo brak takiego pouczenia.

Dzisiejszy art. 14c § 3 [link=http://akty-prawne.rp.pl/Dokumenty/Ustawy/2005/DU2005Nr%20%208poz%20%2060a.asp]Ordynacji podatkowej[/link] nie przewiduje żadnej ochrony w razie błędnego pouczenia. Tymczasem takie błędne pouczenie może pozbawić podatnika prawa skutecznego odwoływania się do sądu administracyjnego od otrzymanej interpretacji.

Ministerstwo Finansów podjęło prace nad zmianą przepisów dotyczących wydawania indywidualnych interpretacji podatkowych. W tym celu przygotowało założenia z 10 lutego 2011 r. do projektu ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

[srodtytul]Ile za interpretację?[/srodtytul]

Pozostało 92% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów