wyroku z 18 maja 2008 r. (III SA/Wa 257/07)
: „zachowanie terminu do rozpoznania wniosku o udzielenie interpretacji oznacza, że w ciągu trzech lub w razie przedłużenia tego terminu czterech miesięcy od daty złożenia wniosku organowi podatkowemu postanowienie interpretacyjne powinno być nie tylko wydane, ale i doręczone”.
Inną koncepcję przedstawił WSA w Białymstoku w wyroku z 10 października 2007 r. (I SA/Bk 364/07). Jego zdaniem z pojęciem wydania postanowienia „musi iść w parze nie tylko element »imiennie oznaczonego adresata«, lecz także potwierdzony z datą fakt fizycznego »wyekspediowania« pisemnego postanowienia. Zatem gdy organ podatkowy zdecyduje się skierować postanowienie do podatnika, wykorzystując do tego celu pocztę, to momentem wydania tego postanowienia będzie chwila jego przyjęcia »do dalszego przesłania« przez uprawnioną osobę wymienionej instytucji. Jeżeli natomiast postanowienie ma być doręczone przez pracownika organu podatkowego, to momentem wydania postanowienia będzie chwila jego przyjęcia »do dalszego przesłania« przez pracownika tegoż organu podatkowego”.
Odmienne rozstrzygnięcie przyniósł wyrok NSA z 14 września 2007 r. (II FSK 700/07). Sąd uznał, że: „przepisy, które obligują organ podatkowy do wydania postanowienia interpretacyjnego w określonym terminie, dotyczą »wydania« rozumianego jako sporządzenie i podpisanie. Organ podatkowy nie uchybia terminowi do wydania postanowienia interpretacyjnego, jeżeli sporządzenie i podpisanie postanowienia następuje przed upływem terminu, a jedynie doręczenie postanowienia podatnikowi następuje po upływie terminu”.
Zatem w opinii sądu decydujący jest jednak termin podpisania interpretacji przez właściwy organ.
Interpretacja przepisów prawa podatkowego zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy oraz uzasadnienie prawne. Od jego sporządzenia fiskus może odstąpić jedynie w sytuacji, gdy uznaje w całości za prawidłowe stanowisko podatnika. W razie uznania stanowiska wnioskodawcy za błędne, organ nie może ograniczyć się jedynie do samego stwierdzenia jego nieprawidłowości, lecz powinien przedstawić interpretację przepisów będących przedmiotem zapytania, którą uznaje za właściwą.
Ponadto interpretacja musi zawierać pouczenie o prawie wniesienia skargi do sądu administracyjnego. Ordynacja podatkowa nie wskazuje co prawda odpowiedniego zastosowania art. 214 do interpretacji podatkowych, należy jednak przyjąć, że również w tym wypadku błędne pouczenie co do drogi odwoławczej, jak również jego brak nie powinny szkodzić podatnikowi.
Jeżeli fiskus nie udzieli interpretacji w terminie, uznaje się, że w dniu następującym po dniu kończącym trzymiesięczny termin została wydana interpretacja stwierdzająca prawidłowość stanowiska wnioskodawcy w pełnym zakresie. Jak wskazał WSA w Warszawie w wyroku z 22 marca 2007 r. (III SA/Wa 4042/06): „przekroczenie terminu (…) do wydania postanowienia sprawia, że przestaje istnieć sprawa, którą organ mógłby załatwić swoim merytorycznym rozstrzygnięciem (…). Sprawa wszczęta wnioskiem o interpretację załatwiona zostaje tymże wnioskiem, przekształconym z mocy prawa w interpretację podatkową”.
Niekorzystną interpretację można zaskarżyć do sądu. Wcześniej jednak należy wezwać ministra finansów do usunięcia naruszenia prawa
Termin na takie wezwanie to 14 dni liczone od dnia, w którym wnioskodawca dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o niekorzystnym rozstrzygnięciu sprawy, a więc w praktyce od dnia doręczenia mu negatywnej interpretacji.
Od dnia wniesienia wezwania zaczyna swój bieg 60-dniowy termin na złożenie skargi do WSA. Nie oznacza to jednak, że w każdym przypadku termin ten będzie wynosił właśnie 60 dni. Jeżeli organ odpowie na wezwanie, termin 60-dniowy przestaje podatnika obowiązywać, a rozpoczyna bieg nowy, 30-dniowy termin na złożenie skargi (liczony od dnia doręczenia odpowiedzi organu).
Jak wyjaśnił NSA w postanowieniu z 21 maja 2007 r. (II OSK 986/06), „przepis art. 53 § 2 prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi wprowadza dwa terminy do wniesienia skargi; pierwszy termin dotyczy sytuacji, gdy właściwy organ udzielił odpowiedzi na wezwanie (termin ten wynosi 30 dni i liczy się od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie), oraz drugi termin, który dotyczy sytuacji, gdy organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie (termin ten wynosi 60 dni i liczy się od dnia wniesienia do organu wezwania do usunięcia naruszenia). Analiza tego przepisu prowadzi do wniosku, że po wniesieniu wezwania do usunięcia naruszenia rozpoczyna już bieg drugi z tych terminów, jeżeli jednak przed jego upływem organ doręczy odpowiedź na wezwanie, termin ten staje się bezprzedmiotowy, a rozpoczyna bieg termin 30-dniowy liczony od dnia doręczenia odpowiedzi na wezwanie. Jeżeli natomiast organ nie doręczy odpowiedzi na wezwanie przed upływem 60 dni od dnia wniesienia wezwania, to w tym terminie (60 dni od dnia wniesienia wezwania) powinna być wniesiona skarga”.
Zatem, gdy uzyskamy odpowiedź organu w 60 dniu od złożenia wezwania, mamy jeszcze kolejnych 30 dni na złożenie skargi.
Interpretacje wydaje minister finansów poprzez upoważnione do tego izby skarbowe. Na otrzymanej interpretacji widnieje zwykle pieczątka i podpis osoby upoważnionej przez dyrektora danej izby skarbowej (np. wicedyrektora). Wynika to z odpowiedniego stosowania w sprawach dotyczących interpretacji indywidualnych art. 143 ordynacji podatkowej, który zezwala organowi podatkowemu na upoważnienie pracownika kierowanej jednostki organizacyjnej do załatwiania spraw w jego imieniu.
Kogo zatem należy wezwać do usunięcia naruszenia prawa (na podstawie art. 52 § 3 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi) w razie uzyskania negatywnej interpretacji (naszym zdaniem nieprawidłowej)?
Niezależnie od tego, do kogo skierowaliśmy wniosek, interpretacja została wydana przez ministra finansów.
Przykładowo, jeśli tak jak we wzorze wniosku (DF 5-6) organem upoważnionym był dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, wezwanie należy zaadresować następująco:
Minister finansów
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Izba Skarbowa w Warszawie
Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku
ul. 1 Maja 10
09-402 Płock
Skargę do sądu wnosimy natomiast za pośrednictwem organu, który wydał skarżoną interpretację, a więc za pośrednictwem ministra finansów.
Wniesienie skargi bezpośrednio do sądu spowoduje jej przekazanie do ministerstwa, co może wpłynąć na zachowanie terminu, ponieważ za datę wniesienia skargi będzie uznana data przekazania skargi przez sąd właściwemu organowi (
postanowienie WSA w Poznaniu z 19 lutego 2008 r., IV SA/Po 46/08
).
Wzór wniosku o interpretację prawa podatkowego przedstawiamy na stronach 5/6.
Magdalena Mucha-Prymas jest menedżerem w Dziale Doradztwa Podatkowego Ernst & Young, oddział w Katowicach
Aleksandra Dyrek jest konsultantem w Dziale Doradztwa Podatkowego Ernst & Young, oddział w Katowicach