Pracowniczy charakter utworu w świetle prawa autorskiego

O pracowniczym charakterze utworu w świetle prawa autorskiego decyduje przede wszystkim aby stworzenie utworu nastąpiło w wyniku wykonywania obowiązków w stosunku pracy – orzekł Sąd Apelacyjny w Białymstoku.

Publikacja: 03.01.2013 11:33

Zdaniem Sądu Apelacyjnego, nie można mieć żadnych wątpliwości, iż propozycja przeprowadzenia przedmi

Zdaniem Sądu Apelacyjnego, nie można mieć żadnych wątpliwości, iż propozycja przeprowadzenia przedmiotowych zajęć była ściśle związana z wychowawczą i dydaktyczną funkcją szkoły.

Foto: www.sxc.hu

M.L. zatrudniona w Zespole Szkół w S. na stanowisku nauczyciela bibliotekarza domagała się od swojego pracodawcy zapłaty 21 tys. złotych, jako zadośćuczynienia za wykorzystanie bez jej zgody własności intelektualnej w postaci pomysłu prowadzenia zajęć dla uczniów o tematyce teatralnej, medialnej i literackiej w ramach projektu „Ze szkołą za pan brat".

Pozwany Zespół Szkół wniósł o oddalenie powództwa, twierdząc, że pracy M.L. nie można traktować w kategorii własności intelektualnej, ale jako pracę na rzecz edukacji w szkole, „dla dobra wspólnego".

Ważny szczegółowy program zajęć

Sprawa trafiła do Sądu Okręgowego, który uznał, iż propozycja bibliotekarki zorganizowania zajęć o tematyce teatralnej, medialnej i literackiej w ramach projektu „Ze szkołą za pan brat" została przez nią złożona w zakresie wykonywania obowiązków ze stosunku pracy, a stworzenie pomysłu należało do zakresu obowiązków pracowniczych powódki. W związku z tym powództwo zostało oddalone.

Sąd wskazał, że strony nie zawierały żadnych umów o ochronę praw autorskich (nie doszło do skutecznego zawarcia umowy zlecenia, ponieważ formularz umowy nie został należycie wypełniony przez powódkę), a ponadto sąd uznał, że złożona przez bibliotekarkę kserokopia propozycji zajęć nie potwierdza przywłaszczenia jej własności intelektualnej. „Pismo to ma charakter ogólny, powódka wskazała w nim cel działania, umiejętności i zadania. Nie ma w nim natomiast planu poszczególnych zajęć. Świadczy to, że sporządzony przez A.B. [osoba, której dyrektor placówki przekazał prowadzenie zajęć – red.] szczegółowy program zajęć nie jest w rzeczywistości pomysłem powódki" – stwierdził w uzasadnieniu Sąd Okręgowy.

Wykonywanie obowiązków ze stosunku pracy

Wyrok sądu pierwszej instancji podtrzymał Sąd Apelacyjny w Białymstoku (sygn. akt III APa 7/12). W uzasadnieniu stwierdził, iż w sprawie bezspornym jest, że powódka w dniu przedłożenia Dyrektorowi Zespołu Szkół w S. propozycji utworzenia zajęć o tematyce teatralnej, medialnej i literackiej w ramach projektu „Ze szkołą za pan brat" była pracownikiem pozwanego zatrudnionym na stanowisku nauczyciela bibliotekarza. Dlatego też w sprawie znajdował zastosowanie art. 12 ust. 1 prawa autorskiego, zgodnie z którym jeżeli ustawa lub umowa o pracę nie stanowią inaczej, pracodawca, którego pracownik stworzył utwór w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy, nabywa z chwilą przyjęcia utworu autorskie prawa majątkowe w granicach wynikających z celu umowy o pracę i zgodnego zamiaru stron.

Sąd wyjaśnił, iż aby utwór miał „charakter pracowniczy" i znajdowała zastosowanie regulacja przewidziana w art. 12, nie wystarcza jakikolwiek związek łączący powstanie utworu ze stosunkiem pracy; niezbędne jest, aby stworzenie utworu nastąpiło „w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy". Chodzi, więc o te przypadki, gdy stworzenie danego dzieła należało do zakresu zadań (obowiązków) pracownika. Obowiązki takie mogą być sprecyzowane w samej umowie o pracę, w bezpośrednich poleceniach służbowych, w układach zbiorowych i normach wewnątrzzakładowych. Nie można w tym zakresie pomijać znanych pracownikom i uzgadnianych z nimi planów działalności danej jednostki (zakładu) np. planów tematycznych, jak również innych jeszcze norm mających zastosowanie w tej jednostce organizacyjnej, a dla pracownika posiadających charakter obligatoryjny.

W tej konkretnej sprawie sąd uznał, że do M.L., zatrudnionej na stanowisku nauczyciela bibliotekarza zastosowanie znajdował art. 6 pkt 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela zobowiązujący ją do rzetelnej realizacji zadań związanych z powierzonym jej stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą.

Zdaniem Sądu Apelacyjnego, nie można mieć żadnych wątpliwości, iż propozycja przeprowadzenia przedmiotowych zajęć była ściśle związana z wychowawczą i dydaktyczną funkcją szkoły. „Zmierzała ona do realizacji funkcji szkoły, a skoro została przedstawiona przez powódkę będącą wówczas nauczycielem bibliotekarzem, to należało ją traktować jako utwór o charakterze pracowniczym" – stwierdził sąd.

M.L. zatrudniona w Zespole Szkół w S. na stanowisku nauczyciela bibliotekarza domagała się od swojego pracodawcy zapłaty 21 tys. złotych, jako zadośćuczynienia za wykorzystanie bez jej zgody własności intelektualnej w postaci pomysłu prowadzenia zajęć dla uczniów o tematyce teatralnej, medialnej i literackiej w ramach projektu „Ze szkołą za pan brat".

Pozwany Zespół Szkół wniósł o oddalenie powództwa, twierdząc, że pracy M.L. nie można traktować w kategorii własności intelektualnej, ale jako pracę na rzecz edukacji w szkole, „dla dobra wspólnego".

Pozostało 86% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów