Firmy mogą coraz więcej załatwiać przez Internet

Przedsiębiorca nie może prowadzić działalności bez odchodzenia od komputera. Może jednak załatwić mnóstwo spraw, korzystając z Internetu, m.in. wysłać deklaracje podatkowe czy zgłosić pracownika do ZUS

Publikacja: 06.11.2008 07:00

Firmy mogą coraz więcej załatwiać przez Internet

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Nie zawsze się to uda. Często bowiem skorzystanie z przeróżnych udogodnień uzależnione będzie od tego, czy przedsiębiorca jest w stanie podpisać się elektronicznie. A za takie możliwości trzeba zapłacić. Potrzebne są specjalne oprogramowanie i urządzenia. To kosztuje. Często to wydatek kilkuset złotych, co w budżecie niewielkiej firmy jest już poważną inwestycją.

Sprawdźmy zatem, co uda się załatwić przez Internet, i policzmy, czy warto płacić za podpis elektroniczny.

[srodtytul]Zgłoszenia w ZUS[/srodtytul]

Właściciel firmy nie musi już biegać z każdym dokumentem do ZUS. Niektóre może wysłać za pośrednictwem Internetu. Które? Dotyczy to:

- ZUS-EWN (wniosku o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek),

- ZUS-EZS (wniosku o zwrot nadpłaconych składek),

- ZUS-ERU (zgłoszenia reklamacji do informacji o stanie konta osoby ubezpieczonej),

- ZUS-EWZ (wniosku ubezpieczonego o wydanie zaświadczenia o zgłoszeniu do ubezpieczenia zdrowotnego),

- ZUS-EPW (wniosku o ustalenie przekroczenia rocznej granicy podstawy wymiaru składek).

Potrzebny jest tu jednak bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany kwalifikowanym certyfikatem.

Przedsiębiorca może też zrezygnować z wizyty w innych urzędach. Korespondencja z urzędnikami może trafiać do jego skrzynki e-mailowej. Pozwalają na to przepisy kodeksu postępowania administracyjnego. E-mailem można też wysyłać podania. Niestety również w tym wypadku konieczny jest bezpieczny podpis elektroniczny.

[srodtytul]Dane z rejestru[/srodtytul]

W Internecie można znaleźć również firmy wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego. Możemy je identyfikować według nazwy albo numeru KRS. W ten sposób zdobędziemy informacje o adresie i numerze REGON przedsiębiorcy, osobach upoważnionych do jego reprezentowania (np. członkach zarządu) itp. Każdy, kto chce skorzystać z wyszukiwarki, może wejść na stronę internetową [link=http://pdi.cors.gov.pl/KRSSED]http://pdi.cors.gov.pl/KRSSED[/link]. Korzystanie z niej jest bezpłatne. Nie jest potrzebny podpis elektroniczny. Wystarczy komputer i dostęp do Internetu.

Przedsiębiorcy mogą się także postarać o dostęp do niektórych dokumentów firm wpisanych do rejestru. Wolno im też składać wnioski w formie elektronicznej. W jaki sposób? Trzeba pobrać formularze ze stron internetowych Ministerstwa Sprawiedliwości ([link=http://www.ms.gov.pl]www.ms.gov.pl[/link]). Niestety w tym wypadku potrzebny będzie już podpis elektroniczny weryfikowany za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.

Przedsiębiorca rejestruje się, wypełnia formularz, opatruje go podpisem elektronicznym i wysyła.[b] Pamiętajmy jednak, że rejestracji dokonuje osoba uprawniona do występowania w imieniu wnioskodawcy, a nie sam wnioskodawca.[/b]

Co jeszcze znajdziemy w Internecie? Całkiem sporo. Centralna Informacja KRS prowadzi tzw. elektroniczny katalog dokumentów spółek. Zawiera on niektóre pisma spółek z o.o., akcyjnych, komandytowo-akcyjnych i europejskich (np. akty założycielskie, umowy oraz statuty, jeżeli są oddzielnymi aktami, oraz uchwały o ich zmianie, a także teksty jednolite wszystkich tych dokumentów). Co można znaleźć w umowach spółek? Dużo ciekawych informacji. Znajdują się tam często postanowienia ważne z punktu widzenia potencjalnych kontrahentów. Bez elektronicznego dostępu do nich trzeba by jeździć do sądu rejestrowego, żeby się z ujednoliconą wersją umowy czy statutu spółki zapoznać.

[srodtytul]Z fiskusem też można e-mailować[/srodtytul]

Od początku 2008 r. każdy płatnik i podatnik uprawniony jest do składania deklaracji drogą elektroniczną. Do stycznia z tej możliwości mogli korzystać tylko tzw. duzi podatnicy, a więc tacy, których roczne przychody netto przekraczają równowartość 5 mln euro, rozliczający się w wyspecjalizowanych urzędach skarbowych. Teraz taką możliwość ma każdy podatnik.

Niestety nie wszystkie formularze uda się przekazać w formie elektronicznej. Uprawnienie takie przedsiębiorcy zyskują sukcesywnie.

Najpierw mieli możliwość przesyłania m.in. deklaracji VAT-7/VAT-7K itp. (od stycznia). Od początku kwietnia mogli przekazywać kolejne, m.in. PIT-36 i PIT-36L – a więc te, które dotyczą rocznego rozliczenia. Od 1 lipca drogą elektroniczną do urzędów trafiają kolejne deklaracje, a od 1 stycznia 2009 r. następne.

Aby przesłać elektronicznie deklarację, niezbędny jest bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Przedsiębiorca uzyska go, jeśli się zgłosi do jednego z centrów certyfikacji.

Sam podpis elektroniczny nie wystarczy. Trzeba jeszcze przekazać do urzędu skarbowego (w formie papierowej) zawiadomienie ZAW-E1. Przedsiębiorca zgłasza w nim zamiar składania deklaracji drogą elektroniczną. Po sprawdzeniu przesłanego zgłoszenia naczelnik urzędu wydaje zaświadczenie, w którym potwierdza możliwość składania dokumentów drogą elektroniczną.

Pamiętajmy, że deklaracje podatkowe możemy przesyłać drogą elektroniczną przy użyciu komputera, na którym jest zainstalowana przeglądarka internetowa, przeglądarka plików PDF Adobe Reader w najnowszej wersji oraz zestaw do składania podpisu elektronicznego.

Są dwa sposoby przesyłania deklaracji elektronicznie. Po pierwsze – za pomocą interaktywnego formularza PDF. Wypełnioną deklarację podpisujemy i przesyłamy do urzędu. Po drugie – z wykorzystaniem aplikacji dostarczonych przez producentów oprogramowania, które pozwalają przesyłać deklaracje bezpośrednio z systemów finansowo-księgowych przedsiębiorcy.

Pamiętajmy też, że przedsiębiorcy mogą wystawiać w formie elektronicznej faktury VAT. Szczegóły określa[link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=178372] rozporządzenie ministra finansów w tej sprawie (DzU z 2005 r. nr 133, poz. 1119).[/link]

Nie zawsze się to uda. Często bowiem skorzystanie z przeróżnych udogodnień uzależnione będzie od tego, czy przedsiębiorca jest w stanie podpisać się elektronicznie. A za takie możliwości trzeba zapłacić. Potrzebne są specjalne oprogramowanie i urządzenia. To kosztuje. Często to wydatek kilkuset złotych, co w budżecie niewielkiej firmy jest już poważną inwestycją.

Sprawdźmy zatem, co uda się załatwić przez Internet, i policzmy, czy warto płacić za podpis elektroniczny.

Pozostało 91% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Prawo dla Ciebie
PiS wygrywa w Sądzie Najwyższym. Uchwała PKW o rozliczeniu kampanii uchylona
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Dane osobowe
Rekord wyłudzeń kredytów. Eksperci ostrzegają: będzie jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawnicy
Ewa Wrzosek musi odejść. Uderzyła publicznie w ministra Bodnara