Reklama

Firmy mogą coraz więcej załatwiać przez Internet

Przedsiębiorca nie może prowadzić działalności bez odchodzenia od komputera. Może jednak załatwić mnóstwo spraw, korzystając z Internetu, m.in. wysłać deklaracje podatkowe czy zgłosić pracownika do ZUS

Publikacja: 06.11.2008 07:00

Firmy mogą coraz więcej załatwiać przez Internet

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Nie zawsze się to uda. Często bowiem skorzystanie z przeróżnych udogodnień uzależnione będzie od tego, czy przedsiębiorca jest w stanie podpisać się elektronicznie. A za takie możliwości trzeba zapłacić. Potrzebne są specjalne oprogramowanie i urządzenia. To kosztuje. Często to wydatek kilkuset złotych, co w budżecie niewielkiej firmy jest już poważną inwestycją.

Sprawdźmy zatem, co uda się załatwić przez Internet, i policzmy, czy warto płacić za podpis elektroniczny.

[srodtytul]Zgłoszenia w ZUS[/srodtytul]

Właściciel firmy nie musi już biegać z każdym dokumentem do ZUS. Niektóre może wysłać za pośrednictwem Internetu. Które? Dotyczy to:

- ZUS-EWN (wniosku o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek),

Reklama
Reklama

- ZUS-EZS (wniosku o zwrot nadpłaconych składek),

- ZUS-ERU (zgłoszenia reklamacji do informacji o stanie konta osoby ubezpieczonej),

- ZUS-EWZ (wniosku ubezpieczonego o wydanie zaświadczenia o zgłoszeniu do ubezpieczenia zdrowotnego),

- ZUS-EPW (wniosku o ustalenie przekroczenia rocznej granicy podstawy wymiaru składek).

Potrzebny jest tu jednak bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany kwalifikowanym certyfikatem.

Przedsiębiorca może też zrezygnować z wizyty w innych urzędach. Korespondencja z urzędnikami może trafiać do jego skrzynki e-mailowej. Pozwalają na to przepisy kodeksu postępowania administracyjnego. E-mailem można też wysyłać podania. Niestety również w tym wypadku konieczny jest bezpieczny podpis elektroniczny.

Reklama
Reklama

[srodtytul]Dane z rejestru[/srodtytul]

W Internecie można znaleźć również firmy wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego. Możemy je identyfikować według nazwy albo numeru KRS. W ten sposób zdobędziemy informacje o adresie i numerze REGON przedsiębiorcy, osobach upoważnionych do jego reprezentowania (np. członkach zarządu) itp. Każdy, kto chce skorzystać z wyszukiwarki, może wejść na stronę internetową [link=http://pdi.cors.gov.pl/KRSSED]http://pdi.cors.gov.pl/KRSSED[/link]. Korzystanie z niej jest bezpłatne. Nie jest potrzebny podpis elektroniczny. Wystarczy komputer i dostęp do Internetu.

Przedsiębiorcy mogą się także postarać o dostęp do niektórych dokumentów firm wpisanych do rejestru. Wolno im też składać wnioski w formie elektronicznej. W jaki sposób? Trzeba pobrać formularze ze stron internetowych Ministerstwa Sprawiedliwości ([link=http://www.ms.gov.pl]www.ms.gov.pl[/link]). Niestety w tym wypadku potrzebny będzie już podpis elektroniczny weryfikowany za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.

Przedsiębiorca rejestruje się, wypełnia formularz, opatruje go podpisem elektronicznym i wysyła.[b] Pamiętajmy jednak, że rejestracji dokonuje osoba uprawniona do występowania w imieniu wnioskodawcy, a nie sam wnioskodawca.[/b]

Co jeszcze znajdziemy w Internecie? Całkiem sporo. Centralna Informacja KRS prowadzi tzw. elektroniczny katalog dokumentów spółek. Zawiera on niektóre pisma spółek z o.o., akcyjnych, komandytowo-akcyjnych i europejskich (np. akty założycielskie, umowy oraz statuty, jeżeli są oddzielnymi aktami, oraz uchwały o ich zmianie, a także teksty jednolite wszystkich tych dokumentów). Co można znaleźć w umowach spółek? Dużo ciekawych informacji. Znajdują się tam często postanowienia ważne z punktu widzenia potencjalnych kontrahentów. Bez elektronicznego dostępu do nich trzeba by jeździć do sądu rejestrowego, żeby się z ujednoliconą wersją umowy czy statutu spółki zapoznać.

[srodtytul]Z fiskusem też można e-mailować[/srodtytul]

Reklama
Reklama

Od początku 2008 r. każdy płatnik i podatnik uprawniony jest do składania deklaracji drogą elektroniczną. Do stycznia z tej możliwości mogli korzystać tylko tzw. duzi podatnicy, a więc tacy, których roczne przychody netto przekraczają równowartość 5 mln euro, rozliczający się w wyspecjalizowanych urzędach skarbowych. Teraz taką możliwość ma każdy podatnik.

Niestety nie wszystkie formularze uda się przekazać w formie elektronicznej. Uprawnienie takie przedsiębiorcy zyskują sukcesywnie.

Najpierw mieli możliwość przesyłania m.in. deklaracji VAT-7/VAT-7K itp. (od stycznia). Od początku kwietnia mogli przekazywać kolejne, m.in. PIT-36 i PIT-36L – a więc te, które dotyczą rocznego rozliczenia. Od 1 lipca drogą elektroniczną do urzędów trafiają kolejne deklaracje, a od 1 stycznia 2009 r. następne.

Aby przesłać elektronicznie deklarację, niezbędny jest bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Przedsiębiorca uzyska go, jeśli się zgłosi do jednego z centrów certyfikacji.

Sam podpis elektroniczny nie wystarczy. Trzeba jeszcze przekazać do urzędu skarbowego (w formie papierowej) zawiadomienie ZAW-E1. Przedsiębiorca zgłasza w nim zamiar składania deklaracji drogą elektroniczną. Po sprawdzeniu przesłanego zgłoszenia naczelnik urzędu wydaje zaświadczenie, w którym potwierdza możliwość składania dokumentów drogą elektroniczną.

Reklama
Reklama

Pamiętajmy, że deklaracje podatkowe możemy przesyłać drogą elektroniczną przy użyciu komputera, na którym jest zainstalowana przeglądarka internetowa, przeglądarka plików PDF Adobe Reader w najnowszej wersji oraz zestaw do składania podpisu elektronicznego.

Są dwa sposoby przesyłania deklaracji elektronicznie. Po pierwsze – za pomocą interaktywnego formularza PDF. Wypełnioną deklarację podpisujemy i przesyłamy do urzędu. Po drugie – z wykorzystaniem aplikacji dostarczonych przez producentów oprogramowania, które pozwalają przesyłać deklaracje bezpośrednio z systemów finansowo-księgowych przedsiębiorcy.

Pamiętajmy też, że przedsiębiorcy mogą wystawiać w formie elektronicznej faktury VAT. Szczegóły określa[link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=178372] rozporządzenie ministra finansów w tej sprawie (DzU z 2005 r. nr 133, poz. 1119).[/link]

Nie zawsze się to uda. Często bowiem skorzystanie z przeróżnych udogodnień uzależnione będzie od tego, czy przedsiębiorca jest w stanie podpisać się elektronicznie. A za takie możliwości trzeba zapłacić. Potrzebne są specjalne oprogramowanie i urządzenia. To kosztuje. Często to wydatek kilkuset złotych, co w budżecie niewielkiej firmy jest już poważną inwestycją.

Sprawdźmy zatem, co uda się załatwić przez Internet, i policzmy, czy warto płacić za podpis elektroniczny.

Pozostało jeszcze 91% artykułu
Reklama
Sądy i trybunały
Plan ministra Żurka na reaktywację KRS. Konstytucjonalista: nielegalne działanie
Nieruchomości
Sąd Najwyższy wydał ważny wyrok ws. zasiedzenia służebności przesyłu
Sądy i trybunały
Przewodnicząca KRS: Sędzia Ulman nie znalazł czasu, by osobiście pojawić się w KRS
Prawo w Polsce
Karol Nawrocki chce zmienić ustrój. Są nieoficjalne informacje o nowej konstytucji
Matura i egzamin ósmoklasisty
CKE podała terminy egzaminów w 2026 roku. Zmieni się też harmonogram ferii
Reklama
Reklama