[link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=236773]Ustawa z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej[/link] wprowadza nie tylko obowiązek prowadzenia ewidencji w systemie informatycznym, ale i wiele udogodnień dla przedsiębiorców, które się z tym wiążą. Wymienić można chociażby możliwość składania wniosku o wpis do ewidencji w formie elektronicznej (art. 40 ustawy). Ustawodawca przewidział również powstanie Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej mającej za zadanie prowadzenie zbioru informacji o danych zawartych w ewidencji, udzielanie informacji o wpisie oraz wydawanie zaświadczeń o treści wpisów w ewidencji (art. 41). Przedsiębiorca podejmujący działalność wraz z wnioskiem o wpis do rejestru przedsiębiorców albo do ewidencji będzie mógł złożyć: wniosek o wpis do REGON, zgłoszenie identyfikacyjne albo aktualizacyjne oraz zgłoszenie płatnika składek lub zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych lub ich zmiany. Na spodziewane udogodnienia będzie trzeba jeszcze poczekać.

Uchwalona 10 lipca 2008 r. nowelizacja wprowadza także możliwość zawieszenia przez przedsiębiorców niezatrudniających pracowników wykonywania działalności gospodarczej, umożliwiając im tym samym uniknięcie likwidacji. Zawieszenie działalności gospodarczej oraz jej wznowienie będzie następować na pisemny wniosek złożony właściwemu organowi ewidencyjnemu. Okres zawieszenia rozpoczynać się będzie od dnia złożenia wniosku i trwać do dnia złożenia wniosku o jej wznowieniu. Maksymalny okres zawieszenia działalności wynosić ma 24 miesiące. Od 31 marca 2009 r. organ ewidencyjny zawieszenie będzie zgłaszał właściwemu dla podatnika organowi podatkowemu, urzędowi statystycznemu oraz oddziałowi ZUS.

[wyimek]24 miesiące na taki okres można zawiesić działalność gospodarczą[/wyimek]

Od 31 października 2008 r. obowiązują natomiast nowe zasady udzielania pisemnych interpretacji odnoszących się do zasad stosowania przepisów nakładających na przedsiębiorców danin publicznych, np. lokalnych podatków. Właściwy organ (wójt) interpretację teką wydaje na wniosek zainteresowanego, bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku. Wniosek o wydanie interpretacji podlega opłacie w wysokości 40 zł.