- przetwarzanych przez właściwe organy na potrzeby postępowania sądowego oraz na podstawie przepisów o Krajowym Rejestrze Karnym,
- przetwarzanych przez generalnego inspektora informacji finansowej,
- przetwarzanych przez właściwe organy na potrzeby udziału Polski w systemie informacyjnym Schengen oraz wizowym systemie informacyjnym,
- dotyczących osób należących do Kościoła lub innego związku wyznaniowego, o uregulowanej sytuacji prawnej, przetwarzanych na potrzeby takiej instytucji,
- przetwarzanych w związku z zatrudnieniem u nich, świadczeniem im usług na podstawie umów cywilnoprawnych, a także dotyczących osób u nich zrzeszonych lub uczących się,
- dotyczących osób korzystających z ich usług medycznych, obsługi notarialnej, adwokackiej, radcy prawnego, rzecznika patentowego lub biegłego rewidenta,
- tworzonych na podstawie przepisów dotyczących wyborów do Sejmu, Senatu, Parlamentu Europejskiego, rad gmin, powiatów i sejmików wojewódzkich, wyborów na urząd prezydenta, wójta, burmistrza oraz dotyczących referendum ogólnokrajowego lub lokalnego,
- dotyczących osób pozbawionych wolności na podstawie ustawy, w zakresie niezbędnym do wykonania tymczasowego aresztowania lub kary pozbawienia wolności,
- przetwarzanych wyłącznie w celu wystawienia faktury, rachunku lub prowadzenia sprawozdawczości finansowej,
- powszechnie dostępnych,
- przetwarzanych w celu przygotowania rozprawy wymaganej do uzyskania dyplomu ukończenia szkoły wyższej lub stopnia naukowego,
- przetwarzanych w zakresie drobnych bieżących spraw życia codziennego.
Jak wynika z tego wyliczenia, większość przypadków dotyczy bardzo szczególnych kategorii danych gromadzonych przez wyspecjalizowane instytucje i na specyficzne potrzeby.
Ponadto należy podkreślić, że art. 43 wprowadza wyjątki od ogólnej zasady wyrażonej w art. 40, zgodnie z którą administrator danych jest obowiązany zgłosić zbiór danych do rejestracji generalnemu inspektorowi.
Dlatego tak ważne jest, aby w każdym przypadku przetwarzania danych osobowych ich administrator dokonał oceny, czy ze względu na charakter przetwarzanych informacji ich zbiór podlega obowiązkowej rejestracji, czy jest z niego zwolniony na podstawie którejkolwiek z wyżej wymienionych przesłanek.
Wyjątków tych nie wolno interpretować rozszerzająco. Ponadto należy zwrócić uwagę, że zwolnienie zbioru z obowiązku rejestracji jest możliwe tylko wówczas, gdy opisane wyjątki dotyczą wszystkich danych zawartych w zbiorze.
Jeżeli zatem w ramach tworzonych zbiorów przetwarzane są, choćby wyjątkowo, (incydentalnie) inne dane niż te wymienione w art 43 ust. 1 bądź w innych celach niż wskazane w tym przepisie, to zbiór danych podlega wówczas obowiązkowi zgłoszenia do rejestracji.
Do innych podstawowych obowiązków należy zaliczyć obowiązek:
- określony – w zależności od tego czy dane są zbierane bezpośrednio od osoby, której dotyczą, czy też z innego źródła – w art. 24 lub 25 ustawy,
- dołożenia szczególnej staranności w celu ochrony interesów osób, których dane dotyczą (zapewnienie przetwarzania zgodnego z prawem, zbieranie dla określonych celów, niepoddawanie przetwarzaniu niezgodnie z tymi celami itd.) – art. 26 ustawy,
- respektowania praw osób, których dane dotyczą, określonych w rozdziale 4, tj. prawa do kontroli procesu przetwarzania danych,
- stosowania środków technicznych i organizacyjnych zapewniających ochronę przetwarzanych danych osobowych (przed udostępnieniem osobie nieupoważnionej, zniszczeniem, przetwarzaniem niezgodnym z prawem, zmianą, utratą, uszkodzeniem).
Wymogi te są określone w art. 36 – 39 ustawy, a w przypadku przetwarzania danych w systemie informatycznym w rozporządzeniu ministra spraw wewnętrznych i administracji w sprawie dokumentacji przetwarzania danych osobowych oraz warunków technicznych i organizacyjnych, jakim powinny odpowiadać urządzenia i systemy informatyczne służące do przetwarzania danych osobowych.
Czytaj też:
Zobacz
:
» Twoje prawo » Internet, prawo komputerowe » Dane osobowe i dobra osobiste
» Firma » Dane osobowe i dobra osobiste