Rola administracji we współczesnym świecie zmienia się i kształtuje wciąż na nowo, jednak w kontekście art. 41 Karty Praw Podstawowych Unii Europejskiej jest niezmienna - każdy ma prawo do dobrej administracji. W kontekście oczekiwań obywatela istotne jest to, że jego prawu do dobrej administracji odpowiada obowiązek przestrzegania przez podmioty administracji publicznej zasad równości, bezstronności, neutralności, obiektywizmu, przejrzystości, współmierności i skuteczności wraz z obowiązkiem stosowania odpowiednich rozwiązań organizacyjnych i proceduralnych. Warto pamiętać, że termin „administracja" wywodzi się od łacińskiego słowa ministrare, oznaczającego „służyć", wzmocnionego jedynie przedrostkiem ad-. Wyrazy takie jak „minister" (pierwotnie sługa monarszy, ale i sługa Boży) czy „ministeriał" (w średniowiecznych Niemczech) potwierdzają ten „służebny" charakter derywatów ministrare. Z tego powodu administracja zawsze oznacza służbę lub działalność wykonawczą, realizowaną na rzecz dobra wspólnego.
Z perspektywy codziennego funkcjonowania najlepsza wydaje się taka administracja, która wykonuje swe zadania sprawnie i skutecznie, bez nadmiernego rozgłosu. Oczekiwania obywateli wobec roli administracji publicznej mogą się jednak zmieniać w sytuacjach nadzwyczajnych. Wszystko wskazuje na to, że w takiej nadzwyczajnej sytuacji właśnie się znajdujemy i to niezależnie od naszej woli czy możliwości. Na nadzwyczajność stanu epidemii nie ma kluczowego wpływu również administracja, bowiem stosuje ona wyłącznie prawo stanowione przez ustawodawcę. I o tym też warto pamiętać, że to ustawodawca – w przeważającej części – kształtuje możliwe sposoby i formy działań administracji publicznej.
Czytaj także:
Koronawirus: urzędnicy na odległość z interesantem
Formy komunikacji i załatwiania spraw
Podstawową formą załatwiania spraw administracyjnych jest oczywiście forma pisemna, co wiąże się z gabinetowym sposobem działalności administracyjnej (w odróżnieniu od ustnego charakteru posiedzeń sądowych). Ustawodawca nakazuje więc samej administracji dokumentowanie wszelkich czynności mających wpływ na sposób załatwienia sprawy administracyjnej. Od roku 2005 obowiązuje ogólna zasada załatwiania spraw w formie pisemnej lub w formie dokumentu elektronicznego. Pisemna forma załatwiania sprawy sprowadza się głównie do urzędowego obowiązku utrwalenia w aktach sprawy wszystkich znaczących dla sprawy czynności i zdarzeń, takich jak m.in. komunikowanie się strony z organem i organu ze stroną, przyjmowania od strony oświadczeń i wyjaśnień czy przeprowadzania dowodów.