Licealistki opowiadają o Żydach na szkolnych warsztatach

Trzy warszawskie licealistki organizują warsztaty dla szkół, podczas których podejmują temat uprzedzeń wobec Żydów. Chcą edukować rówieśników pokazując im, jak wiele wspólnego mają kultura polska i żydowska.

Publikacja: 18.02.2022 13:32

Licealistki realizujące projekt "Nasze Awar"

Licealistki realizujące projekt "Nasze Awar"

Foto: materiały prasowe

Marta, Zosia i Ola realizują projekt „Nasze Awar", w ramach ogólnopolskiej olimpiady społecznej "Zwolnieni z teorii".

- Nasze Awar – nasza historia, nasza przeszłość. Połączenie dwóch słów w językach polskim i hebrajskim symbolizuje powiązanie kultury polskiej i żydowskiej. Ukazuje także, że nasza historia i przeszłość nie byłyby pełne, gdyby nie społeczność żydowska i jej piękno – tłumaczy Ola Korzeniewska.

- Chciałybyśmy poprzez warsztaty z dziećmi i młodzieżą pokazać, jak bardzo kultura żydowska powiązana jest z naszą polską kulturą. Że tak naprawdę jest jej częścią. Zazwyczaj o Żydach słyszymy tylko na lekcjach historii lub czytamy o nich w lekturach szkolnych. Te materiały nie opisują w pełni kultury żydowskiej czy historii narodu – podkreśla Zofia Stelmach. Dodaje, że ten projekt ma na celu uświadomienie najmłodszym i ich licealnym rówieśnikom, kim są Żydzi, w co wierzą, jaka jest ich historia, jakie są ich obyczaje i tradycje – czym jest koszerność, czym jest ortodoksyjność, dlaczego mężczyźni noszą jarmułki, a kobiety zakrywają włosy, czym jest mykwa.

Czytaj więcej

Muzeum Polin czeka na wolontariuszy

Projekt jest realizowany w przedszkolach, szkołach podstawowych i szkołach ponadpodstawowych w formie wykładu i warsztatów kulturoznawczych dla różnych grup wiekowych. Poprzez naukę połączoną z zabawą dziewczyny przekazują podstawową wiedzę na temat kultury żydowskiej najmłodszym. Z uwagi na pandemię, część spotkań odbywa się online, jednak większość warsztatów zaplanowana jest na marzec.

Przygotowując się do warsztatów licealistki spotkały się m.in. z Naczelnym Rabinem Polski Michaelem Schudrichem, uczestniczyły w dwudniowych warsztatach w JCC Kraków, spotkały się z Esterą – ortodoksyjną Żydówką. - W Krakowie odwiedziłyśmy również wydawnictwo Austeria, w którym zaopatrzyłyśmy się w masę materiałów. Również Gmina Wyznaniowa Żydowska w Warszawie, Muzeum Fabryka Oskara Schindlera oraz ŻIH udostępnili nam swoje zasoby, zdjęcia archiwalne czy książki dla dzieci. Cały czas korzystamy również z wielu książek, pism i artykułów - opisuje Marta Burzyńska.

Na potrzeby projektu licealistki przygotowały kampanię edukacyjną, którą prowadzą w mediach społecznościowych. Aby pozyskać środki na promocję, utworzyły zbiórkę, w ramach której udało im się pozyskać jak dotąd ok. 2 000 zł.

Można wesprzeć zorganizowaną dla nich zbiórkę na Pomagamy.pl: https://pomagam.pl/nasze-awar

Realizacja projektu zaplanowana jest na pierwszy kwartał 2022 r. Finał projektu przewidziany jest na ostatnie dni marca. Warsztaty są tworzone we współpracy z mentorami z ING Banku Śląskiego, BNP Paribas i Fundacji Zwolnionych z Teorii. Otrzymały też patronat: Muzeum Żydów Polskich Polin, Żydowskiego Instytutu Historycznego, Uniwersytetu Jagiellońskiego (Wydział Judaistyki), JCC Warszawa, JCC Kraków, Gminy Żydowskiej w Warszawie, Muzeów Krakowa - w tym głównie Muzeum Schindlera w Krakowie.

Marta, Zosia i Ola realizują projekt „Nasze Awar", w ramach ogólnopolskiej olimpiady społecznej "Zwolnieni z teorii".

- Nasze Awar – nasza historia, nasza przeszłość. Połączenie dwóch słów w językach polskim i hebrajskim symbolizuje powiązanie kultury polskiej i żydowskiej. Ukazuje także, że nasza historia i przeszłość nie byłyby pełne, gdyby nie społeczność żydowska i jej piękno – tłumaczy Ola Korzeniewska.

Pozostało 86% artykułu
Historia
Klub Polaczków. Schalke 04 ma 120 lat
Historia
Kiedy Bułgaria wyjaśni, co się stało na pokładzie samolotu w 1978 r.
Historia
Pomogliśmy im odejść z honorem. Powstanie w getcie warszawskim
Historia
Jan Karski: nietypowy polski bohater
Historia
Yasukuni: świątynia sprawców i ofiar
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił