Reklama
Rozwiń

Koronawirus nakręci zakupy internetowe. Nie tylko spożywcze

Szturm Polaków na sklepy spożywcze już za nami. Kolejny etap to zakupy przez internet, także w innych kategoriach.

Aktualizacja: 13.03.2020 10:50 Publikacja: 13.03.2020 10:27

Koronawirus nakręci zakupy internetowe. Nie tylko spożywcze

Foto: Adobe Stock

Gwałtowny boom w e-zakupach spodziewany jest przez wszystkich, ponieważ konsumenci w obawie przed zarażeniem będą raczej unikali stacjonarnych sklepów na rzecz internetowych.

Czytaj także: "Zamknięcie centrów handlowych? To zależy od ministra zdrowia"

Firma Starcom sprawdziła na podstawie danych serwisu Tradewatch, w jaki sposób zmieniły się zwyczaje zakupowe Polaków po eskalacji epidemii koronawirusa w odniesieniu do ich zakupów na serwisie Allegro, największej polskiej platformie e-handlu.

- Pierwszy szczyt nastąpił 5 lutego – tego dnia media informowały o Polakach ewakuowanych z chińskiego Wuhan – przychód z aukcji ze słowem „koronawirus" wyniósł rekordowe 711 tys. zł (lwią część stanowiły maseczki) – mówi Marta Górecka, senior strategy & innovations manager w Starcom.

Czytaj także: Jadwiga Emilewicz: Nie róbcie zakupów na zapas. Sklepy będą działać

- Rekord ten został pobity pod koniec miesiąca, kiedy media z wysoką częstotliwością informowały o kolejnych przypadkach wirusa w Europie, jednak wciąż poza granicami Polski. Tylko w dniach 26-27 lutego fraza „koronawirus" zarobiła prawie 3 mln zł, łącznie do 11 marca – 10,6 mln zł, co odpowiada skali np. kategorii RTV i AGD - Elektronika (10,4 mln zł w okresie 11.02-9.03. – dodaje.

Starcom podkreśla, że Spadek transakcji po 5. marca spowodowany był wieloma czynnikami – interwencjami serwisu w przypadku sprzedaży po wywindowanych cenach i manipulacji słowami kluczowymi, spadającą dostępnością maseczek, może również edukacją w zakresie ich faktycznej przydatności w profilaktyce zachorowań.12 marca na mocy specustawy zakazano sprzedaży m.in. maseczek i żeli antybakteryjnych w serwisach Allegro i OLX.

Koronawirus zdążył jednak wykreować nowe gwiazdy – kategorie, warte dotąd od 1 do 3 mln w skali miesiąca, zanotowały wzrosty wartościowe, sięgające ponad 800 proc. TOP5 kategorii pod względem wzrostu ich wartości to - specjalistyczny sprzęt medyczny, wyposażenie szpitali i gabinetów, materiały higieniczne i opatrunkowe, rowery i akcesoria (naturalny wzrost w porównaniu do okresu zimowego, dający jednak nadzieję na zwyczajne „jutro") oraz odzież robocza i BHP (to do tej kategorii zaliczały się m.in. maski przeciwpyłowe i półmaski, niedające żadnej ochrony przed wirusami, kupowane z niewiedzy i na fali emocji). Cztery kategorie „koronawirusowych gwiazd" w ostatnim okresie łącznie więcej niż kategoria Ogród (74 mln zł vs 69 mln zł), którą zepchnęły z podium najszybciej rosnących po zimowym letargu.

Media obiegły m.in. zdjęcia półek wyczyszczonych z różnych produktów, prym wiódł makaron, który cieszył się wręcz memogenną popularnością. Mimo że detaliści tłumaczyli, że ewentualne braki na półkach są tymczasowe – Polacy postanowili zrobić zapasy w sieci. Wartość sprzedaży makaronu wzrastała z dnia na dzień, by 11. marca, w dniu, w którym ogłoszono zamknięcie m.in. szkół i przedszkoli w całym kraju, osiągnąć 19-krotność zwyczajowego poziomu (137 tys. zł vs 7,2 tys. zł – średnia dzienna wartość sprzedaży w styczniu b.r.)

Podobnie zyskała również np. kategoria dań gotowych – średnia dzienna wartość sprzedaży na początku marca była prawie trzykrotnie wyższa od zwyczajowej (porównanie do stycznia b.r.), 11.03 kupiliśmy dania gotowe o wartości siedemnastokrotnie większej niż w styczniu b.r.

Według danych Tradewatch w ostatnim, gorącym, okresie użytkownicy kupili produkty spożywcze za prawie 35 mln zł – niemal za tyle samo, co w okresie przedświątecznym, kiedy to jedzenia kupujemy sporo, również rzeczy, których nie jemy na co dzień. Przed Świętami więcej się też jednak sprząta – okazuje się, że jednak nie aż tyle, co, gdy obawiamy się zarazków, bowiem kategoria utrzymanie czystości wzrosła o ponad 1/5 na wartości i ponad 1/3 ilościowo.

Handel
Donald Trump zapowiada nowe cła. „Dzisiaj zajmujemy się miedzią”
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Handel
Grupa VRG na zakupach. W.Kruk przejmie znaną sieć butików
Handel
Trump przesunął deadline dla ceł na 1 sierpnia
Handel
Cła będą wyższe od zapowiadanych? Donald Trump: Zaczynamy wysyłać listy do krajów
Handel
Popularny japoński napój drożeje. Szykujcie się na coraz droższą matchę