Reklama
Rozwiń
Reklama

Koronawirus: Centra handlowe apelują o wsparcie

140 galerii prosi rząd o program osłonowy jak również uściślenie rozporządzenia, który nakazał zamknięcie większość sklepów.

Aktualizacja: 18.03.2020 05:30 Publikacja: 17.03.2020 18:13

Koronawirus: Centra handlowe apelują o wsparcie

Foto: Adbe Stock

Program powstał we współpracy z grupą 250 centrów handlowych oraz blisko 100 sieci handlowych, usługowych i rozrywkowych.

Od soboty 14 marca w obiektach handlowych mających więcej niż 2 tys. m.kw. powinny działać tylko sklepy spożywcze, drogerie, apteki, pralnie. Działają także te, których działalność nie została bezpośrednio wskazana lub ograniczona w rozporządzeniu tj. firmy usługowe, markety budowlane (DYI), sklepy z zabawkami, elektroniką, sklepy zoologiczne.

- Sytuacja, w której znalazły się przedsiębiorstwa handlowe i usługowe w Polsce jest bezprecedensowa. W tygodniu od 9-15 marca 2020 roku 140. centrów handlowych skupionych w Retail Institute odnotowało 30,3 proc. spadek odwiedzalności w ujęciu rocznym. Wyniki wszystkich obiektów, niezależnie od ich wielkości, lokalizacji i typu oferty spadły - mówi Anna Szmeja, prezes Retail Institute.

Centra bardzo małe z mniej niż 5 tys. m.kw. straciły 10,8 proc. klientów, te z 5-20 tys. mkw. już 24 proc. Te jeszcze większe z 20-40 tys. mkw. 28,4 proc., zaś największe aż 34,5 proc.

Eksperci Retail Institute zwracają uwagę na natychmiastową potrzebę wsparcia pomocą firm tworzących ekosystem centrów i sieci handlowych korektę wprowadzonego 13 marca rozporządzenia i ustanowienie czasowego ograniczenia możliwości prowadzenia działalności przez najemców wszystkich obiektów handlowych (bez zastosowania kryterium ich wielkości) z wyłączeniem działalności sieci spożywczych, drogerii, restauracji z ofertą dostawy, sklepów z alkoholem, ubezpieczeń i finansów (banki, bankomaty, kantor wymiany walut, firmy ubezpieczeniowe), punktów pocztowych, nadania i odbioru przesyłek, click & collect oraz stacji benzynowych i stacji napraw samochodów, kiosków i sklepów zoologicznych.

Reklama
Reklama

Eksperci Retail Institute zwracają uwagę na firmy, np. jubilerskie i salony optyczne, które nie zostały objęte Rozporządzeniem, ale zdecydowały się zamknąć salony sprzedaży w całej Polsce. Z powodu luki prawnej, w którą wpadły, wzywane są dziś przez niektóre centra handlowe do bezzwłocznego otwarcia, pod rygorem wysokich kar umownych.

Centra oczekują też przywrócenia handlu w niedziele w celu pobudzenia popytu wewnętrznego. Rozwiązanie pozwoli utrzymać aktualny stan zatrudnienia osób w firmach handlowych i usługowych, a po ustaniu stanu zagrożenia epidemiologicznego, odpracować straty w krótszym czasie. Branża oczekuje uchwalenia przepisów, które umożliwiają partycypację rządu w kosztach wynagrodzeń pracowników, którzy nie mogą świadczyć pracy w okresie obowiązywania rozporządzenia. - Warto zauważyć również, iż branże, które nie są objęte dziś zakazem borykają się z problemem przedkładania pracodawcom zwolnień lekarskich. Tym samym ważne jest, aby proponowane przepisy regulowały możliwość przejęcia wynagrodzeń chorobowych już od pierwszego dnia zwolnienia lekarskiego i odłożenia spłat składek ZUS naliczanych za okres stanu zagrożenia epidemicznego o okres 6 miesięcy - podaje Retail Institute. Firmy apelują też o wprowadzenie możliwości przedłużenia okresu rozliczeniowego czasu pracy do 12 miesięcy, odłożenie płatności VAT, CIT i PIT naliczanych za okres stanu zagrożenia epidemicznego o okres 6 miesięcy.

Apelują również o uchwalenie przepisów zobowiązujących banki do udzielania kredytobiorcom tzw. wakacji od rat kredytowych na okres co najmniej 6 miesięcy tak, aby właściciele i zarządcy centrów handlowych mieli możliwość wsparcia najemców w ich prośbach o odłożenie płatności zobowiązań czynszowych na wydłużony okres najmu.

Pomogłoby też odłożenia płatności podatku od nieruchomości oraz tzw. galeryjnego za okres stanu zagrożenia epidemicznego o okres 6 miesięcy.

Handel
Allegro widzi zaskakujące trendy. Handel w Polsce hamuje?
Handel
Polacy przebili amerykański Black Friday. Ale coraz mniej wierzą w atrakcyjność promocji
Handel
Potężna fuzja znanych producentów farb. Powstanie gigant wart 25 miliardów dolarów
Handel
Polacy pokochali roboty sprzątające. Nie szczędzą na ich zakupie
Materiał Promocyjny
Jak budować strategię cyberodporności
Handel
Trump obniża cła na wybrane produkty spożywcze
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama